Bude TikTok nový hype tínedžerov?

0

Možno ste už počuli o novej sociálnej sieti TikTok od spoločnosti Byte Dance z Číny, zameranej na krátke videá. Hlavne ak ste rodičom tínedžera a možno aj mladšieho žiaka, mali by ste sa určite o tento relatívne nový fenomén zaujímať. Vekový limit na prihlásenie sa do tejto sociálnej siete je 13 rokov, ale v praxi sa sem môže prihlásiť ktokoľvek.

V súčasnosti je TikTok najrýchlejšie rastúca sociálna sieť. Počet stiahnutí aplikácií pre mobilné platformy atakuje hranicu jednej miliardy. Je preložená do mnohých jazykov, ale zatiaľ ešte nie do slovenčiny. Hlavne pre mládež nižších ročníkov je čoraz populárnejšia. Rastúca obľuba TikTok potvrdzuje, že základom úspechu je jednoduchosť. Stačí nakrútiť krátke video (15 – 60-sekundové), samozrejme, podľa možnosti čo najzaujímavejšie, upraviť pomocou filtrov, pridať hudbu a označiť príspevok hashtagom (#). 

Jeden svet nestačí 
V pionierskej ére sociálnych sietí začali po inšpirovaní Facebookom vznikať ďalšie siete a do tohto trendu sa zapojili aj také významné IT a internetové giganty ako napríklad Google. Tie si tiež chceli ukrojiť marketingový podiel z tohto výdatného koláča. Nepodarilo sa a paradoxne na tom má čiastočne zásluhu čoraz intenzívnejšie využívanie sociálnej siete. Ľudia na nimi preferovanej sociálnej sieti strávili toľko času, že jednoducho nebolo únosné, aby fungovali na viacerých podobných sieťach. Technicky sa to dalo vyriešiť automatickým prepojením viacerých sietí, to však nemá logiku. Niečo iné je, samozrejme, fungovanie na rôzne orientovaných sieťach, napríklad sociálne väzby s priateľmi, rodinou či záujmovými skupinami na Facebooku, zdieľanie zaujímavých informácií na Twitteri, zdieľanie fotiek a videí na Instagrame a k tomu profesijne ladené informácie a kontakty na LinkedIn.

Nadpis state preto vyjadruje realitu skôr v zmysle prechodu z jednej sociálnej siete na inú, ktorá človeku lepšie vyhovuje, než paralelný „život“ na viacerých sieťach. Jeden svet sociálnych sietí napríklad nestačí pre pubertiakov, ktorí logicky nechcú byť na rovnakej sociálnej sieti ako ich rodičia, a preto odchádzajú z Facebooku na Instagram, Snapchat a v poslednom čase práve na TikTok. To je pohľad zo strany tínedžerov. Staršie ročníky na to majú iný názor a odklon mladých od Facebooku vysvetľujú tým, že pre mladých je problém napísať niekoľko riadkov zaujímavého a vtipného statusu, takže preferujú poslanie fotografie na Instagram či videa na TikTok. 

Ako to funguje
Na TikTok sa môžete prihlásiť buď prostredníctvom e-mailovej adresy, alebo už existujúceho Google účtu, prípadne cez Facebook, Instagram alebo Twitter. Mobilná aplikácia vám hneď po prvom spustení začne servírovať rôzne videá, ktoré by sa vám mohli páčiť. Je len otázkou času, kedy sa rozhodnete nahrať a zverejniť svoje video. Môžete si vybrať, či chcete nakrútiť video s dĺžkou do 15 sekúnd, prípadne sa rozhodnete pre „obsiahlejší“ žáner do 60 sekúnd.

Pokiaľ ste s nakrúteným videom spokojní, pridáte hudbu, doplníte hashtagy, prípadne aj text. Vráťme sa však k pasívnemu sledovaniu. Algoritmy využívajúce umelú inteligenciu sa snažia prehrávať vám také videá, aby čo najdlhšie udržali vašu pozornosť, takže nemusíte nič robiť, iba pozerať. Stratégia krátkych videí, väčšinou do 15 sekúnd, je premyslená, videá rôznych žánrov sa striedajú, takže vás nenudia. Napokon je tu precedens. Obmedzenie dĺžky správ na Twitteri sa ukázalo jeho najväčšou prednosťou. 

Pre rodičov tínedžerov
Je pozitívne, že mladí môžu aj takýmto spôsobom prezentovať svoje schopnosti a talent, či už v športe, speve, tanci, či iných aktivitách. Navyše je prirodzené, že v snahe prezentovať svoj talent v oblastiach, ako je spev či tanec, dievčatá vysoko predstihnú chlapcov. Na jednej strane sa zákonodarcovia pomerne prísnymi nariadeniami snažia chrániť osobné údaje a v prípade detí aj ich podobu a na druhej strane tu máme sociálnu sieť prevádzkovanú firmou z krajiny mimo EÚ, kde sa mládež a dokonca deti rôzneho veku bez problémov predvádzajú.

To, že niektoré videá uverejnené tínedžermi ich kamaráti alebo spolužiaci skritizujú, prípadne ich označia za trápne, môže prerásť do problému či dokonca systematického kyberšikanovania. Napokon, aby video bolo zaujímavé, musia si aktéri vedieť uťahovať aj sami zo seba. Treba si uvedomiť, že videá tancujúcich či inak sa predvádzajúcich detí nemusia sledovať s obdivom alebo závisťou len ich rovesníci, ale aj ľudia s úplne inými záujmami, lepšie povedané, chúťkami. Deti sú potom oslovované dospelými, ktorí si na sociálnej sieti vytvoria falošné profily s upraveným vekom. Overili sme si, že video z TikTok možno bez problémov stiahnuť do smartfónu. Síce má v rohu logo TikToku a meno tvorcu, ale inak s ním môžete naložiť, ako len chcete.

Napríklad urobiť z neho paródiu zosmiešňujúcu osobu, ktorá ho vytvorila, a následne ju šíriť. V mobilnej aplikácii sa síce dá zakázať prístup cudzích ľudí k videám, no deti to zvyčajne samy neurobia, naopak, chcú, aby videá, kde predvádzajú svoje schopnosti, videlo čo najviac ľudí. Pritom rodičia nemajú o ich aktivitách často ani tušenia. Dá sa zakázať aj lokalizácia polohy, ale ktorý tínedžer sa zaoberá takýmito záležitosťami? No aby sme len nekritizovali, TikTok má v porovnaní so zaužívanými sociálnymi sieťami aj významné výhody, a to paradoxne aj v oblasti bezpečnosti detí a mládeže. Kým na Facebooku sa ľudia zverujú so svojimi názormi, náladami či problémami, TikTok je zameraný skôr na to, aby ste nejakým spôsobom pobavili ostatných.

Pre marketérov
TikTok je zameraný na -násťročných, teoreticky vo veku od 13 rokov, prakticky v mnohých prípadoch aj do 20 – 24 rokov. Z toho je zrejmý marketingový potenciál. Predpokladáme, že ľudia z firiem, ktorí majú v náplni práce marketing na sociálnych sieťach, už možnosti TikToku pozorne študujú. Samozrejme, je rozumné počkať, či TikTok bude skutočne stálica, alebo len krátkodobý hit, ktorý rýchlo získa veľkú popularitu a takmer rovnako rýchlo upadne do zabudnutia. Niektoré celosvetovo známe značky z oblasti módy a livestyle už na TikTok stavili, presnejšie povedané, stavili na influencerov. Kampane najčastejšie fungujú tak, že používatelia siete sú vyzvaní, aby napodobnili videá, ktoré produkujú značky alebo influenceri získaní firmami. 

Zobrazit Galériu

Ľuboslav Lacko

Všetky autorove články
online internet web zabava smartfon app aplikácia

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať