PC REVUE
Image
11.9.2018 0 Comments

Bezzrkadlovka Canon EOS R – prvé dojmy z fotografického maratónu

Canon sa rozhodol inovovať svoj osvedčený systém EOS, ktorý sa využíva od roku 1987, čiže 30 rokov. Nový systém Canon EOS R pre bezzrkadlovky využíva aj nový typ bajonetu RF s priemerom 54 mm, vzdialený od snímača iba 20 mm, čo poskytuje oveľa širšie možnosti konštrukcie objektívov a taktiež umožňuje pomocou adaptérov využiť aj existujúce objektívy s bajonetmi EF a dokonca aj EF-S pre fullframe.

Nový 12 pinový konektor umožňuje rýchlejšiu komunikáciu medzi telom fotoaparátu a objektívmi.  Počas svetovej premiéry nového systému v Londýne som mal možnosť bezzrkadlovku EOS-R dôkladne otestovať.

Možnosti bezzrkadlovky Canon EOS R:

Aj keď som mal EOS R s dvoma objektívmi k dispozícii len jeden deň, slovo dôkladne je v tomto prípade namieste. Canon nám totiž pripravil na testovanie ideálne podmienky – trojhodinový  fotografický maratón, počas ktorého v rámci choreografie živej scény účinkovalo mnoho modeliek a modelov, živá hudba, herci, akrobati a starostlivo pripravené scenérie typu maliarsky ateliér, kancelária detektíva, múzeum s produktmi, či skleník s rastlinami.

Nasledujúce video ukazujúce perfektne pripravené scenérie na testovanie fotoaparátu bolo nakrútené bezzrkadlovkou EOS M. Svetelné podmienky boli naaranžované tak, aby sa naplno prejavili možnosti nového prístroja. Nakrúcal som z ruky bez použitia opory. Vo videu nájdete aj sekvenciu, kde som na objektíve RF 50 mm f/1.2L USM postupne menil clonu  z f/1.2 až na f/16. Na konci sú zábery na večernú panorámu Londýna nakrúcané z horného poschodia známej budovy Gherkin na Tower, London Bridge a krížnik HMS Belfast.  

Na workshope bolo všetko perfektne pripravené, naaranžované a osvetlené. Niekoľko hodín testovania v takýchto podmienkach, kde na workshopoch boli k dispozícii aj produktoví špecialisti a fotografi, ktorý novú bezzrkadlovku už dlho predtým používali nahradilo odhadom týždňové testovanie v bežných podmienkach.

Pripravená scenéria maliarskeho ateliéru

Nová plnoformátová zrkadlovka je vďaka novému systému uchytenia objektívov len 20 mm od snímača ľahká a kompaktná. Pocit hmotnosti a ergonómia držania je približne rovnaká ako pri zrkadlovke využívajúcej formát APS-C. Mal som so sebou svoj Canon EOS 80D, takže som mohol porovnávať.

Porovnanie bezzrkadlovky EOS R so zrkadlovkou využívajúcou formát APS-C

Objektívy určené pre nový systém EOS R spoznáte na prvý pohľad podľa kruhového ovládacieho prvku v prednej časti. Pomocou tohoto prstenca môžete intuitívne ovládať ľubovoľnú funkciu, ktorú mu priradíte. Keďže väčšinou fotím v režime priority clony (Av), najviac sa mi pre tento ovládací prvok osvedčilo ovládanie clony. Navyše môžete nastaviť, či prstenec mení hodnotu vybranej veličiny stále, alebo iba vtedy, ak zatlačíte spúšť do medzipolohy, takže sa vám nemôže stať, že zmeníte nastavenie omylom.

Nasledovalo nastavenie podlhovastého dotykového ovládacieho prvku umiestneného vpravo od hľadáčika. V originálnej terminológii sa označuje Multi-function bar. Na tento prvok som priradil ovládanie ISO. Ovládacie prvky, ktoré pribudli mám nastavené, ešte urobím inventúru, či mi nechýba niečo čo intuitívne používam. Zistil som, že EOS R nemá tlačidlo na kontrolu hĺbky ostrosti tradične umiestnené na prednej stene dole vedľa objektívu.  

Pri komponovaní záberu je totiž objektív odclonený, aby ste mali v hľadáčiku čo najlepší obraz. Objektív sa na nastavenú clonu zacloní až v okamihu expozície.  Po zatlačení tohoto tlačidla sa objektív zacloní tak ako v okamihu expozície a vy môžete skontrolovať hĺbku ostrosti. Kontrolu hĺbky ostrosti som namapoval na nultifunkčné tlačidlo blízko spúšte. A tu ma čakalo prvé veľmi príjemné prekvapenie navodzujúce pocit „toto musím mať“. 

Po aplikovaní nastavenej clony je pri väčších clonových číslach na matnici klasickej zrkadlovky obraz tmavý. Na EOS R obrazový procesor obraz primerane rozjasnil, takže na tejto bezzrkadlovke sa dá hĺbka ostrosti kontrolovať oveľa lepšie.

Porovnanie ovládacích prvkov Canon EOS R (vľavo) a Canon EOS 80D (vpravo)

Vpravo od hľadáčika si všimnite podlhovastý dotykový ovládací prvok. Veľmi intuitívne je vyriešené prepínanie módov. Po zatlačení tlačidla MODE môžete prepínať módy prstencom, ktorý toto tlačidlo obklopuje a nastavený mód skontrolovať na dobre čitateľnom displeji na hornej stene fotoaparátu, prípadne po zatlačení tlačidla MODE priamo nastaviť požadovaný mód na dotykovom displeji na zadnej stene.

Na workshope nám poradili veľmi intuitívny spôsob na prepínanie sa medzi módom fotenia a nakrúcania videa. Stačí súčasne stlačiť tlačidlo MODE na hornej a tlačidlo INFO na zadnej stene prístroja. Video sa síce dá kedykoľvek začať nahrávať zatlačením tlačidla vedľa spúšte so symbolom červenej bodky, ale profesionáli budú určite chcieť nastaviť viac parametrov a to sa dá lepšie v móde video.

K dispozícii som mal vysoko svetelné pevné sklo RF 50 mm f/1.2L USM, a zoom objektív RF 24-105 mm f/4L IS USM. Nakoľko sa jedná o full frame bezzrkadlovku, logicky som predpokladal, že objektív Canon EF-S 18-135mm f/3,5-5,6 IS nano USM, ktorý používam na zrkadlovke Canon EOS 80D predovšetkým na nahrávanie videa nebudem môcť použiť. Pohľad na bielu bodku na bajonete adaptéru ma presvedčil, že inžinieri Canonu počítali aj z touto alternatívou.

So spomínaným objektívom určeným pre zrkadlovky APS-C som mohol bez problémov fotiť aj filmovať. Princíp je jednoduchý, obraz sa premieta na oblasť v strede senzora a obrazový procesor spracováva obdĺžnikový výrez s crop faktorom 1,6x. Takto zhotovené fotografie majú rozlíšenie 11 megapixelov. Stačí jednoduchý výpočet 3840 × 2160 = 8 294 400 takže na takomto výreze sa teoreticky dá nakrúcať aj 4K video. V praxi som otestoval rýchlosť zaostrovania pri Full HD a výsledok bol excelentný.

Ponuka adaptérov na objektívy EF a EF-S

Scenérie, ktoré som fotil si môžete pozrieť vo videu. Nasleduje galéria záberov. Fotil som súčasne do JPEG aj do formátu RAW, bohužiaľ zatiaľ aplikácia Adobe Lightroom nevie „vyvolať“ RAW súbory z novej bezzrkadlovky. Ak to zosumarizujem, medzi zábermi, ktoré som počas workshopu fotil nebol ani jediný, ktorý by bol po technickej stránke nedokonalý. Vyradil som len zábery, s ktorými som nebol spokojný kompozične. Pri úprave fotografií v aplikácii Lightroom aplikoval minimum úprav, predovšetkým orezanie. 

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Technológie

7 digitálnych otrasov, o ktorých možno ani netušíte

17.11.2018 00:15

V úvode svojej prednášky "7 digital disruptions you might not seen coming" na konferencii Gartner Symposium / ITxpo v Barcelone, Daryl Plummer zdôraznil, že digitálne otrasy či revolúcie (digital disr ...

Technológie

Fin.techsummit: V pobočkách Tatrabanky vás bude vítať robot Pepper

17.11.2018 00:00

Jednou z tém prezentovaných na podujatí Fin.techsummit boli aj behaviorálne aspekty finančníctva a to zo všetkých uhlov pohľadu. Či už sa jedná o správanie finančných trhov, správanie sa klientov bánk ...

Technológie 2

PR: Každý dovozca elektrozariadení má povinnosti vyplývajúce z odpadovej legislatívy

16.11.2018 10:10

Odpadová legislatíva je komplikovaná a často v nej dochádza k zmenám. Slovenské firmy preto nemajú kapacity na to, aby ju priebežne sledovali. Pritom legislatíva ukladá všetkým výrobcom a dovozcom ele ...

q

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

DOCKITIN

Najnovšie videá



PC forum button