Image
8.5.2019 0 Comments

BMW i3 120Ah / Stálica, ktorá vás odvezie ďalej

BMW i3 sme u nás naposledy recenzovali v minulom roku vo verzii i3S REX, ktorá bola vybavená batériou s kapacitou 33,2 kWh (94 Ah) a prídavným benzínovým generátorom REX na predĺženie dojazdu. Písmeno S v názve znamená, že ide o športovú úpravu, ktorá má mierne zvýšený výkon motora. Tentoraz nám na test dorazila úplne nová verzia bez S, ale s väčším akumulátorom s kapacitou 42,2 kWh (120 Ah). Zväčšená kapacita akumulátora je takisto najväčšia novinka tohto modelu. K tomu sa však ešte vrátime.

Pre tých, ktorí našu recenziu i3S nečítali, iba krátke zhrnutie. BMW i3 je v oblasti elektromobilov výnimočný model. Jeho koncept bol predstavený už v roku 2011 a do sériovej výroby sa prvá verzia dostala v roku 2013. Konštrukcia vozidla spočíva na hliníkovom šasi, ktoré nesie batériu, zavesenie náprav aj elektromotor umiestnený na zadnej náprave. Karoséria je vyrobená z karbónového kompozitu, ktorý má nízku hmotnosť a vysokú pevnosť. i3 bol od začiatku vyvíjaný ako elektromobil a spolu so športovým plug-in hybridom i8 sa stal základom rodiny vozidiel s elektrifikovaným pohonom BMW i-Drive. Výrobca si potrpí na ekologickosť celého výrobného procesu aj konštrukcie vozidla. Továrne, kde sa tieto vozidlá vyrábajú, používajú energiu z hydroelektrárne a z veternej elektrárne. Drevené obloženie v interiéri je z eukalyptového dreva, kožené poťahy sú farbené extraktom z olivových listov a plastové obklady interiéru sa vyrábajú z recyklovaných PET fliaš. Z dizajnovej stránky veľa zmien nenájdete, tie hlavné sú v nových farebných kombináciách karosérie a pribudlo aj nové čalúnenie Loft v elegantnej kombinácii béžovej a hnedej, ktoré bolo aj v testovanom modeli. Vozidlo stojí na efektných 20" hliníkových diskoch. Tie však v kombinácii s nízkoprofilovými pneumatikami na pohodlí jazdy nepridajú. Špecialitou je otváranie zadných dverí, chýba tu totiž B stĺpik. Zadné dvere tak možno otvoriť až po otvorení predných a kľučka je umiestnená v ich hrane zvnútra. Otvárajú sa proti smeru jazdy.

Pri otvorení oboch dverí tak vznikne veľký priestor na nastupovanie, predné operadlo sa dá navyše sklopiť na zlepšenie nastupovania dozadu. Nekonvenčná je aj palubná doska, ktorej dominuje dvojica displejov, akoby umiestnených v priestore. S novou verziou by človek hlavne na displeji prístrojového panela čakal nejakú inováciu, tá sa však nekoná. Ovládanie je sústredené na volante a jeho konzole a na stredovom paneli. Pod volantom sa nachádza rozmerný ovládač jazdných režimov s tlačidlom štart/stop aj P a svetelnou indikáciou jeho polohy. Špeciálne je aj ovládanie akcelerácie. Po zošliapnutí plynového pedála vozidlo zrýchľuje, po jeho uvoľnení však intenzívne brzdí prostredníctvom rekuperácie. Tento spôsob ovládania je dosť netypický a treba si naň zvykať. Vozidlo preto neumožňuje jazdu zotrvačnosťou, ale ihneď rekuperuje. V meste alebo pri zjazde z kopcov je však toto ovládanie praktické a v podstate vôbec nemusíte používať brzdy. Pri bežnej premávke môžete využívať adaptívny tempomat, vďaka ktorému nemusíte mať nohu stále na plyne. Ten je takisto jedna zo zaujímavostí. Nepracuje totiž s radarom, ale iba s kamerou. Napriek tomu funguje spoľahlivo, do ťažkostí sa dostal iba v prípadoch úzkych a lomených jazdných pruhov, kde nedokázal v hustej premávke správne identifikovať vozidlá v pruhu, alebo v silnom protisvetle pri západe slnka. V takomto prípade sa s výrazným upozornením odpojí a požiada o prevzatie riadenia. Akcelerácia je o niečo slabšia ako pri modeli i3S, ale so 7,3 s na 100 km/h sa určite nudiť nebudete. Poháňaná je iba zadná náprava, čo je pri elektromobiloch pomerne rarita, kvalitný stabilizačný systém však udrží vozidlo na ceste aj v zlých poveternostných podmienkach. Ak si chcete trochu zašantiť, musíte kontrolu trakcie vypnúť, ináč vám prekazí všetky pokusy dostať vozidlo do šmyku. To, samozrejme, neodporúčam menej skúseným vodičom.   

Ak sa bližšie pozrieme na konštrukciu, blok motora s elektronikou je umiestnený v zadnej časti pod podlahou kufra, batéria je v podlahe. Keďže i3 sa vďaka kompozitovej konštrukcii prakticky nemení a od prvej verzie sú rozmery vozidla vrátane batériového priestoru pevne dané, je pre konštruktérov zväčšovanie kapacity batérie výzvou. Na druhej strane tu možno veľmi dobre pozorovať, ako pokračuje vývoj batérií. Zatiaľ čo prvá verzia i3 prišla na trh v roku 2013 s kapacitou batérie 21,6 kWh, tá najnovšia má 42,2 kWh pri rovnakých rozmeroch a hmotnosť auta sa zvýšila iba o 33 kg. Batéria sa navyše rýchlejšie nabíja na DC nabíjačkách a vozidlo dostalo aj výkonnejšiu AC nabíjačku s výkonom až 11 kW. Tá dokonca pri teste, keď som nabíjal cez AC kábel z rýchlonabíjačky, pracovala až s výkonom 14 kW. V praxi to znamená, že doma wallboxom s dostatočným výkonom alebo na verejnej AC nabíjačke nabijete za hodinu asi na 100 km. Batéria má zlepšený systém riadenia teploty, ktorý ju udržuje v optimálnom rozsahu teplôt, čo zvyšuje výkon. Udržiavanie jej teploty napomáha aj klimatizácia a vykurovanie vozidla. Infotainment je rovnaký ako pri ostatných vozidlách značky BMW – s geniálnym multifunkčným ovlá­dačom na stredovej konzole. Reakcie multimediálneho systému sú okamžité a vďaka veľkému širokouhlému displeju s vysokým rozlíšením je jeho obsluha veľmi jednoduchá a prehľadná. O kvalitný zvuk sa stará ozvučenie od firmy Harman Kardon. Z jazdných asistentov je tu balík Driving Assistant Plus, ktorý obsahuje systémy varovania pred kolíziou a pred chodcami s funkciou automatického brzdenia v meste, systém Speed Limit Info, systém adaptívneho tempomatu s funkciou Stop & Go, ako aj asistent na jazdu v zápche. Novinkou je bezdrôtové nabíjanie mobilu umiestnené v lakťovej opierke. Tu sa však vývojári trocha pozabudli a nevšimli si, že časy, keď jeden pán s nahryznutým jabĺčkom vyhlasoval, že nikto nepotrebuje väčší mobil ako 4,5", sú už dávno preč. Takže môj Note 8 som do držiaka nenapratal. V testovanej výbave boli 360° parkovacie senzory so spätnou kamerou. Tá vyniká špičkovým obrazom vo dne aj v noci. Osvetlenie je zverené technológii LED, tentoraz aj s adaptívnymi svetlami BMW Adaptive LED. Tie svietia vynikajúco a aj adaptívna funkcia pracovala výborne. Pravda, nedá sa to porovnávať s adaptívnymi svetlami na vyšších modeloch, ktoré zvládajú viacej zón, ale aj tak je to veľký pokrok.

Jazdné vlastnosti sú pre i3 typické. Kombinácia vysokej, krátkej a pomerne úzkej stavby s 20" kolesami na našich poloterénnych okreskách zvýrazňuje pomerne tvrdý podvozok. Veľa komfortu si teda aj napriek pohodlným sedačkám neužijete. Tešiť vás však bude fakt, že na semaforoch necháte za sebou všetkých kolegov so „spaľovákmi“.

Spotreba sa pohybuje rovnako ako pri predošlých verziách, v meste a na okreskách sa dá jazdiť veľmi úsporne, medzi 13 – 14 kWh/100 km, takže v tomto prípade budete bez problémov atakovať dojazd 300 km. Upozorňujem, že pri teste som sa na spotrebu nezameriaval, jazdil som v režime Comfort, vzhľadom na počasie s vypnutým kúrením aj klimatizáciou a bežnou rýchlosťou. Pri väčšom sústredení je tu určite potenciál na ešte lepší dojazd a k dispozícii sú aj režimy Eko Pro a Eko Pro+, ktoré vám pri tom napomôžu. Pri diaľničnej jazde s využitím klimatizácie však počítajte so 17 – 20 kWh/100 km a dojazd tak pôjde rapídne dole. No to je záležitosť všetkých elektromobilov, so stúpajúcou cestovnou rýchlosťou klesá dojazd. BMW i3 sa najlepšie cíti v meste a na okreskách, kde najlepšie využijete jeho potenciál. Vďaka väčšej batérii budete teraz pri takomto jazdení dobíjať menej často, a ak bude treba, pôjde to rýchlejšie. Pozitívom je vzhľadom na kapacitu batérie  výkonnejšia interná nabíjačka s výkonom až 11 kW, ktorú využijete hlavne na verejných AC nabíjačkách. Za to si BMW rozhodne zaslúži pochvalu. S novou batériou je vozidlo dostupné aj v športovej verzii "S", vzhľadom k vyššiemu dojazdu však už predlžovač dojazdu REX nieje v ponuke. Zakladna cena oproti BMW i3 94Ah sa zvysila iba o 50€ s DPH, pričom v základnej výbave vozidla je aj rýchlonabíjanie ktoré bolo dosiaľ za príplatok  cca 1 000€. Za to výrobca určite zaslúži pochvalu.

Parametre:

• Batéria (využiteľná): 42,2 kWh (37,9 kWh), max. rýchlosť: 150 km/h, max. výkon: 125 kW/170 koní/250 Nm, zrýchlenie 0 – 100 km/h: 7,3 sekundy, spotreba 10,4 – 23 kWh/100 km, dojazd (WLTP) kombinovaný: 235 – 310 km, dobíjanie: palubná nabíjačka AC 11 kW (typ 2), DC (Combo CCS) 50 kW
• Cena modelu od 38 950 EUR, testované vozidlo 50 811 EUR

PLUSY, MÍNUSY:

+ Kompozitová konštrukcia, nízka spotreba, dizajn, spracovanie, výborný dojazd, akcelerácia
- Tvrdší podvozok

HODNOTENIE:

Jazdné vlastnosti:  92 %
Spotreba: 98 %
Priestor, pohodlie: 95 %
Technol. výbava:  95 %
Ostatná výbava: 90 %
Ovládanie:  98 %
Vyhotovenie: 100 %
Celkovo: 95 %

Zobrazit Galériu
BMW

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín 1

Mazda 3 hatchback G122 / Koncept pretavený do reality

09.07.2019 13:00

Novú Mazdu 3 sme po prvýkrát videli na minuloročnom ženevskom autosalóne a už tam budila veľký záujem. Výrobca sa totiž jej koncept rozhodol takmer bez zmien pretaviť do sériového modelu. Okrem veľmi ...

Magazín

Route 66 so Sony RX100 VI

09.07.2019 12:32

Prémiový kompakt Sony RX100 je tu už v 6. generácii. My sme ich už niekoľko testovali, ale vždy šlo o bežné redakčné testy. Fotoaparát je vďaka svojim miniatúrnym rozmerom, jednoduchej obsluhe a špičk ...

Magazín

Hyundai Kona Chilli je štýlová mestská provokatérka

09.07.2019 12:27

Hyundai Kona. Kompaktné SUV, ktoré od svojho uvedenia na trh vzbudzuje pozornosť svojím extravagantným dizajnom. Svojská, sebavedomá a tak trocha drzá. Aj preto si získala srdcia už takmer 120-tisíc z ...

q

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Najnovšie videá