BMW 840d: Krásavec s dobrou spotrebou

0

Tip redakcie: Technologická výbava

Keď som nové BMW radu 8 videl ešte ako koncept pred dvoma rokmi na autosalóne v Ženeve, bol tam oň vtedy veľký záujem. Musím priznať, že ako reálny model vyzerá toto vozidlo ešte lepšie. Mal som možnosť otestovať nový 840d vo verzií xDrive coupé. Okrem klasického týždenného testu som ním cestoval na služobnú cestu do Mníchova, takže som mohol výborne vyskúšať jeho vlastnosti na dlhých cestách na diaľnici. 

Testovaná verzia je poháňaná naftovým radovým šesťvalcom s dvojicou turbodúchadiel, ktorý poskytuje výkon 235 kW/320 k. Ten spolupracuje s novou, zlepšenou verziou 8-stupňovej automatickej prevodovky Steptronic. O inteligentný pohon všetkých kolies sa stará systém xDrive, ktorý v použitej verzii umožňuje aj nastavenie priority zadných kolies. Pohonný systém poskytuje dostatok výkonu na pohodlnú dynamickú jazdu, no jeho obrovská výhoda práve pri jazdách na dlhé trate je veľmi prijateľná spotreba. Tá sa mi potvrdila aj pri spomínanej jazde do Mníchova a späť, ktorú som urobil za veľmi slušných 7,4 l/100 km. To pri takomto veľkom aute naozaj poteší, a ako vidno, dieselové motory ešte rozhodne nepovedali svoje posledné slovo. Čo sa týka dizajnu, vozidlo pôsobí monumentálnym dojmom vďaka extrémne dlhej kapote, na ktorej koniec ani nedohliadnete. K dynamickému vzhľadu prispieva aj bočný výduch za predným kolesom s veľkým prelisom tiahnucim sa po celej bočnej strane a nízkym profilom strechy pretiahnutej dozadu.

Posed v aute je nízky, čo neprispieva k najlepšiemu výhľadu, hlavne dozadu. Pri manévrovaní však máte k dispozícii výborný 360-stupňový kamerový systém. Interiér je podriadený typu karosérie coupé, je síce štvormiestny, ale zadné miesta sú skôr symbolické, použiteľné maximálne pre malé deti, prípadne na montáž detskej sedačky. Vzhľadom na dvojdverovú koncepciu a pomerne stiesnený priestor však manipulácia nebude najjednoduchšia. Na predných sedadlách je miesta dosť, aj keď si chvíľu treba zvykať na nízky posed. Objem kufra je však kráľovský a ľahko sa doň zbalíte aj na dovolenku. Podvozok je ladený tvrdšie aj v komfortnom režime, jazdné vlastnosti sú však vynikajúce, vozidlo výborne drží v zákrutách a veľmi jednoducho a pohodlne sa ovláda. 

Informačno-zábavný systém patrí k najnovšej generácii, používa BMW Operating system 7.0. Jeho ovládanie je už tradične zverené vynikajúcemu multifunkčnému otočnému ovládaču na stredovej konzole s dotykovou plôškou na vrchnej strane. Testovaná verzia bola vybavená aj príplatkovým paketom s luxusnými doplnkami, ako je nadstavec riadiacej páky, multifunkčného voliča a spúšťacieho tlačidla od Swarovského. Prístrojový panel je úplne digitálny, s 12-palcovým displejom s možnosťou konfigurácie zobrazenia, kde si môžete navoliť rôzne typy zobrazenia údajov palubného počítača, multimédií aj navigačnej mapy. Samozrejmosť je vynikajúci priehľadový projekčný displej, ktorý premieta údaje priamo na čelné sklo vozidla. Centrálnej časti palubnej dosky dominuje displej multimediálneho systému s vysokým rozlíšením. Grafika je oproti staršiemu systému prepracovaná, teraz si môžete navoliť niekoľko svojich domovských obrazoviek s rôznymi kombináciami okien a jednoducho medzi nimi listovať.

Ovládacie menu majú viac úrovní. Zostala možnosť split-screen, teda rozdeleného zobrazenia. Reakcie nového OS sú svižné a grafika bola zjednodušená, aj keď v niektorých prípadoch možno až priveľmi. Pribudli nové možnosti ovládania gestami. Okrem týchto vychytávok je nový systém pripravený na ešte lepšiu konektivitu. BMW teraz umožňuje diaľkový upgrade softvéru či funkciu digitálneho kľúča, vďaka ktorému môžete vozidlo odomknúť aj pomocou mobilu. Túto funkciu navyše môžete sprístupniť aj inej osobe diaľkovo. Podporované sú aj Android Auto a Apple CarPlay. Zaujímavé je, že napríklad ak som používal navigáciu Waze, s Android Auto sa navigačné pokyny zobrazovali aj na priehľadovom displeji a na prístrojovej doske. Vozidlo je vybavené aj zdokonaleným balíkom jazdných asistentov Driving Assistant Professional. Ten pozostáva z asistenta riadenia v jazdnom pruhu, asistenta zmeny jazdného pruhu, asistenta núdzového zastavenia, miestneho varovania pred hrozbou, asistenta udržiavania jazdného pruhu s aktívnou ochranou pred bočnou kolíziou a ďalších bezpečnostných funkcií. Systém teraz dostal pomocnú 3D kameru, umiestnenú v strede prístrojového panela, ktorá sleduje tvár vodiča. Na základe toho dokáže vyhodnocovať únavu a stupeň pozornosti.

Pri používaní adaptívneho tempomatu s riadením v jazdnom pruhu vďaka tomu dokáže v kolóne postupovať autonómne. V prípade, že venujete pozornosť premávke, vozidlo sa aj pri dlhších prestojoch v kolóne alebo na semaforoch samo rozbehne. Ak zaznamená, že jazde nevenujete dostatočnú pozornosť, iba upozorní, že môžete ísť. Systém fungoval veľmi dobre a dokáže vozidlo udržiavať v strede jazdného pruhu na diaľnici aj na dobre značených cestách. Veľmi zaujímavá funkcia je inteligentné predvídanie, ktoré funguje v režime ECO PRO a zobrazuje vám napríklad pred obcou alebo pred obmedzením rýchlosti, kedy máte dať nohu z plynu dole, aby ste nemuseli zbytočne prudko brzdiť. Systém si načítava dopravné značky a používa aj databázu z navigácie. Fungovalo to veľmi dobre, a ak som sa ním riadil, dokázal som vždy do obce dokĺzať tak, že stačilo mierne pribrzdiť.

Zaujímavé je, že po prekročení hraníc do Rakúska či Nemecka sa správanie systému zmení a adaptívny tempomat dokáže odporúčanú rýchlosť priamo prevziať (u nás ju musíte vždy tlačidlom potvrdiť), takže počas jazdy okrem križovatiek nemusíte vôbec používať plyn alebo brzdu. Systém riadi rýchlosť sám, pričom mu môžete zadať korekciu smerom nahor či nadol, aby ste kompenzovali chybu rýchlomeru. Dúfajme, že BMW túto funkčnosť spustí aj na našich cestách. Rovnako tak v Rakúsku aj Nemecku fungovalo rozšírené rozpoznávanie dopravných značiek, keď popri zvyčajných obmedzeniach rýchlosti a predchádzania systém rozpoznáva aj značky Stop a Daj prednosť v jazde a pred križovatkou vás na ne upozorní. Výborne funguje aj sledovanie mŕtvych uhlov a priečnej premávky za vozidlom. Súčasťou je 360° kamerový systém s kamerami s vysokým rozlíšením, ktorý zabezpečuje dokonalý prehľad o okolí vozidla pri manévrovaní, a parkovací asistent umožňujúci automatické pozdĺžne aj priečne parkovanie. Vozidlo však bolo vybavené aj veľmi zaujímavým systémom asistent cúvania, ktorý som mal možnosť po prvýkrát testovať na novej X5.

Systém po zaradení spiatočky a zaškrtnutí voľby asistent cúvania sám zopakuje posledných 50 metrov jazdy cúvaním, vy iba pribrzďovaním regulujete rýchlosť. Opakovať dokáže iba jazdu vpred, takže ak ste pred parkovaním manévrovali, pamätá si iba posledný úsek jazdy vpred. Aj tak ide o veľmi užitočný systém, hlavne vzhľadom na veľkosť vozidla a horší výhľad. Vozidlo bolo vybavené takisto adaptívnymi laserovými svetlometmi. Tie obsahujú plnú automatiku prepínania a diaľkové svetlá adaptívne vykrývajú vozidlá pred vami a v protismere, aby nedošlo k oslneniu ich vodičov. Vďaka laserovému zdroju svetlomety dosvietia až na impozantných 600 metrov. 

Nové BMW 840d sa mi veľmi páčilo. Pochopiteľne, nedá sa označiť za rodinné vozidlo vzhľadom iba na núdzové zadné sedadlá, zábavy si však s ním užijete dostatok aj napriek dieselovému agregátu. Ten je veľmi dobrá voľba hlavne pri dlhších cestách, keď sa odmení zaujímavou spotrebou. Dosiahnutých 7,4 l/100 km však určite nie je najlepšia spotreba, ktorá sa dá dosiahnuť, pretože cestou do Mníchova som v Nemecku využíval možnosti neobmedzenej rýchlosti na niektorých úsekoch a tam, kde to bolo možné, som jazdil rýchlosťou 170 – 200 km/h. No aj tak je to veľmi dobrá spotreba. Pochopiteľne, s takýmito rýchlosťami si podvozok aj odhlučnenie vozidla poradia úplne bez problémov, a keby ste sa nepozerali na rýchlomer, ťažko by ste hádali aktuálnu rýchlosť. Jazdenie ním je navyše veľmi návykové a po viac ako 2000 najazdených kilometroch sa mi ho veľmi nechcelo vracať.  

Hmotnosť: pohotovostná hmotnosť EU v kg: 1905, celková hmotnosť v kg: 2370, objem batožinového priestoru v l: 420, motor Twin Turbo diesel, 6-valec, zdvihový objem v cm³: 2993, výkon v kW (k) pri ot./min: 235 (320)/4400, krútiaci moment v Nm pri ot./min: 680/1750-2250, max. rýchlosť v km/h: 250, zrýchlenie 0–100 km/h v s: 4,9, objem nádrže v l: asi 66 

Cena modelu: od 103 000 EUR, testované vozidlo: 123 763 EUR

+ Výbava, dizajn, spracovanie, podvozok, svetlá
- Zadné sedadlá iba symbolické

Jazdné vlastnosti: 100
Spotreba: 95
Priestor pre posádku, pohodlie: 100
Technologická výbava: 100
Ostatná výbava: 90
Ovládanie: 100
Vyhotovenie: 100

Celkovo: 98

René Hubinský

Všetky autorove články
BMW auto doprava technika motor

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať