Image
3.12.2019 0 Comments

BMW 530e xDrive Sedan / Výkon aj ekonomická prevádzka

Plug-in hybrid BMW 530e som testoval aj v minulom roku, tentoraz sa mi však dostala do rúk modernizovaná verzia a rovno v konfigurácii s pohonom xDrive. Novinka je zvonku v podstate zhodná s predchádzajúcim modelom, BMW totiž zmenu modelu robí vo väčších časových odstupoch, takže ide skôr o facelift a väčšina zmien sa ukrýva vnútri.

Dizajn je v podstate zhodný s ostatnými modelmi série 5 a to, že ide o plug-in hybrid, zistíte iba pri bližšom pohľade podľa označenia na kufri. Oproti predchádzajúcej generácii zmizlo aj označenie eDrive z C stĺpikov. Plug-in hybridný systém kombinuje tentoraz dvojlitrový benzínový štvorvalec BMW TwinPower Turbo s výkonom 135 kW (184 k) a elektrický motor s výkonom 83 kW (113 k). Výkon systému je 185 kW (252 k) s krútiacim momentom 420 Nm. Sekunduje mu rýchlo pracujúci 8-stupňový automat. Lítiovo-iónová batéria je uložená pod zadnými sedačkami a má tentoraz kapacitu 12 kWh. Elektromotor dokáže poháňať vozidlo samostatne až do rýchlosti 140 km/h alebo spolupracuje so spaľovacím motorom v závislosti od aktuálneho režimu jazdy a stavu nabitia batérie. Počas jazdy pri ubratí plynu alebo brzdení sa využíva rekuperácia, ktorá dobíja batériu. Tú však možno nechať počas jazdy nabíjať aj z motora. V menu môžete nastaviť, aká úroveň nabitia sa má udržiavať. Pri čisto elektrickej jazde uvádza výrobca dojazd približne 45 km a maximálnu rýchlosť 140 km/h. Batéria sa dá nabíjať z bežnej domácej elektrickej zásuvky pomocou štandardne dodávaného nabíjacieho kábla, cez wallbox alebo z verejných nabíjacích staníc. Používa sa konektor typu 2, palubná nabíjačka však poskytuje výkon iba 3,7 kW, takže doma nabijete asi za 3,5 hodiny, na verejnej nabíjačke za 2,5 hodiny. Vo výbave je aj adaptívny podvozok, ktorý umožňuje voľbu jedného z trojice režimov: Sport, Comfort a Eco Pro alebo Adaptive. V poslednom menovanom automaticky prispôsobuje charakteristiku podvozka a nakláňanie vozidla aktuálnej jazdnej situácii a stavu vozovky.

Najviac noviniek však uvidíte v kabíne. Prístrojový panel aj stredový multimediálny displej využívajú najnovšiu generáciu informačno-zábavného systému BMW. Prístrojový panel je celý tvorený 12" displejom a používa nový operačný systém BMW Operating System 7.0. Medzi fanúšikmi značky vyvolal búrlivú vlnu diskusií, pretože na ňom nemožno navoliť kruhové ukazovatele, tie majú teraz lomený tvar po bokoch zobrazovacej plochy. Myslím, že je to iba vec zvyku a zobrazenie je takto dostatočne prehľadné. Navyše môžete mať v strednej časti v pozadí zobrazenú zjednodušenú mapu s navigačnými pokynmi. Nová je aj grafika priehľadového projekčného displeja (HUD). Stredu palubnej dosky dominuje veľký displej multimediálneho systému s vysokým rozlíšením. Grafika bola oproti staršiemu systému kompletne prepracovaná, teraz si môžete navoliť niekoľko svojich domovských obrazoviek s rôznymi kombináciami a jednoducho medzi nimi listovať. Ovládacie menu majú viac úrovní. Zostala možnosť split-screen, teda rozdeleného zobrazenia. Škoda len, že sa už nedá zobraziť môj obľúbený graf dojazdu, ktorý som pri BMW považoval za najprepracovanejší. Namiesto toho si vedľa navigácie môžete zobraziť dva ďalšie pohľady na mapu, zemepisnú polohu, prehľad trasy a podobne. Napriek tomu sa mi nový OS páči. Reakcie sú svižné a grafika bola zjednodušená. BMW prichádza aj s možnosťou diaľkového monitorovania a ovládania vozidla z mobilného zariadenia a digitálnym kľúčom, vďaka ktorému možno vozidlo odomykať pomocou mobilu. Túto funkciu navyše môžete sprístupniť aj inej osobe diaľkovo. Žiaľ, niektoré funkcie sú u nás z rôznych dôvodov nedostupné. Podporované sú Android Auto a Apple CarPlay. Zaujímavé je, že napríklad s Android Auto sa pri použití navigácie Waze zobrazujú navigačné pokyny aj na priehľadovom displeji a na prístrojovej doske.

Vo výbave je, samozrejme, bohatá ponuka zlepšených jazdných asistentov Driving Assistant Professional. Tá pozostáva z asistenta riadenia v jazdnom pruhu, asistenta zmeny jazdného pruhu, asistenta núdzového zastavenia, miestneho varovania pred hrozbou, asistenta udržiavania jazdného pruhu s ochranou pred bočnou kolíziou a ďalších bezpečnostných funkcií. Systém dostal pomocnú 3D kameru, umiestnenú v strede prístrojového panela, ktorá sleduje tvár vodiča. Na základe toho dokáže vyhodnocovať stupeň pozornosti. Pri používaní adaptívneho tempomatu s riadením v jazdnom pruhu vďaka tomu môže v kolóne postupovať autonómne. V prípade, že venujete pozornosť premávke, vozidlo sa aj pri dlhších prestojoch v kolóne alebo na semaforoch samo rozbehne. Ak zaznamená, že pozeráte do mobilu alebo niekam inam, iba upozorní, že môžete ísť. Systém fungoval veľmi dobre a dokáže vozidlo udržiavať v strede jazdného pruhu na diaľnici aj na dobre značených cestách. Výborne funguje aj sledovanie mŕtvych uhlov a priečnej premávky za vozidlom. Súčasťou je 360° kamerový systém s kamerami s vysokým rozlíšením, ktorý zabezpečuje dokonalý prehľad okolia vozidla pri manévrovaní, a parkovací asistent. Vo výbave nechýbajú adaptívne LED svetlomety s vynikajúcou svietivosťou, ktoré inteligentne zabraňujú oslneniu vozidiel idúcich pred vami alebo v protismere pri zachovaní maximálneho možného osvetlenia okolia. Ďalšia výbava sa už týka viac komfortu. Patrí sem bezkľúčový vstup, inteligentný kľúč so vstavaným farebným LCD displejom, ktorý umožňuje diaľkovo skontrolovať uzamknutie vozidla, vypnutie svetiel, dojazd na elektrinu a benzín, naprogramovať alebo priamo zapnúť nezávislú klimatizáciu či skontrolovať nabíjanie. Vo výbave nechýba ani ambientné osvetlenie interiéru, ktoré si môžete nastaviť podľa svojich preferencií. V noci to vyzerá veľmi efektne. Samozrejme, predné sedadlá majú kompletné elektrické ovládanie.

Jazdné vlastnosti sú tradične veľmi dobré. Práca hybridného systému je v základnom nastavení úplne automatická, a pokiaľ má nabitú batériu, preferuje elektrický pohon až do rýchlosti asi 140 km/h. Motor sa v tomto prípade zapája iba pri prudkom zrýchlení. Vzhľadom na to, že elektromotor má pomerne vysoký výkon, väčšinou je to oveľa neskôr ako pri iných plug-in hybridoch. Na prístrojovom paneli sa zobrazuje rozsah výkonu, v ktorom sa spaľovací motor nebude používať. Ak máte nastavenú jazdu s adaptívnym tempomatom, drží sa automaticky v týchto medziach. Ak idete manuálne, pri prudkom zrýchlení sa automaticky zapojí spaľovací motor. Ak necháte všetko na automatike, pohon najprv využije batériu a po jej vybití prejde do hybridného režimu, to znamená, že energiu získanú rekuperáciou pri spomaľovaní alebo brzdení využíva pri prejazdoch obcami a podobne. S nabitou batériou môžete zvoliť aj režim preferovania batérie, keď sa motor zapína iba pri „kick-down“ zrýchlení, ináč ide na elektrinu. Pri vybitej batérii môžete zvoliť zase režim udržiavania batérie, v ktorom si priamo môžete nastaviť, na akom stupni nabitia sa má batéria udržiavať. Tá sa potom dobíja za jazdy s využitím motora. Pri diaľničnej jazde sa spotreba zvýšila takmer o 2 l/100 km. V niektorých prípadoch to však môže byť výhodné, ak viete, že v cieli budete jazdiť po veľkom meste, elektrická jazda vám ušetrí viac, ako miniete na nabíjanie. Elektrický dojazd udáva BMW okolo 45 km, s čím sa dá súhlasiť. Samozrejme, veľmi záleží na štýle a profile jazdy a s ľahšou nohou a trochou pomoci terénu sa dá dosiahnuť aj viac. Aj pokiaľ jazdíte v plnej automatike, systém si energiu míňa podľa potreby a vždy je jazda úspornejšia, preto je výhodné zakaždým, keď je to možné, pripojiť nabíjačku. Pri dlhších jazdách si však budete musieť zvyknúť na častejšie tankovanie, bežný dojazd so 46 l nádržou je okolo 600 – 650 km. Za to sa vám však odvďačí vynikajúcim komfortom a na svoju veľkosť aj slušnou spotrebou. Počas testu som najazdil 1220 km s celkovou spotrebou 6 l/100 km, pričom 607 km bolo elektrických. V tom sú však započítané všetky elektrické kilometre, nielen tie prejdené z nabíjania. To je veľmi zaujímavý údaj. Výkon so zrýchlením 6,2 s na 100 km/h je slušný, a tak si jazdu môžete užívať.

Oproti predchádzajúcej generácii je zväčšená priehradka na mobil s bezdrôtovým nabíjaním, preto nebol problém nabíjať ani môj Galaxy Note 10+. Vozidlo má vstavanú SIM kartu, a tak môžete využívať viacero online služieb od počasia cez správy, dopravné informácie a ďalšie. Zvukový systém Harman Kardon poskytuje kvalitný zvuk, ktorý je umocnený aj kvalitným odhlučnením interiéru.

BMW 530e v novej verzii ponúka najnovšie technológie a asistenčné systémy. Je to výborná voľba pre manažérov, ale aj pre lepšie situované domácnosti ako veľmi slušné a úsporné rodinné auto.

Parametre:

• Model:  BMW 530e xDrive Sedan, motor: zážihový štvorvalec, objem: 1998 cm3, výkon (kW/ot.): 135/5000 – 6500, krútiaci moment (Nm/ot.): 290/135 – 4250, prevodovka: 8-stupňová automatická, elektromotor: výkon (kW): 83, krútiaci moment (Nm): 420, maximálny systémový výkon (kW): 185, poháňaná náprava: zadná, maximálna rýchlosť (km/h): 235, zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,2, dĺžka/šírka/výška (mm): 4936/1868/1483, rázvor náprav (mm): 2975, objem batožinového priestoru (l): 410, objem palivovej nádrže (l): 46, kapacita batérií (kWh): 12, pohotovostná hmotnosť (kg): 1845, užitočná hmotnosť (kg): 650

• Cena: od 61 350 EUR, testované vozidlo: 88 708 EUR

PLUSY, MÍNUSY:

+ Technologická výbava, dizajn, spracovanie, spotreba
- Nabíjačka by mohla byť výkonnejšia

HODNOTENIE:

Jazdné vlastnosti:  100 %
Spotreba: 95 %
Priestor, pohodlie: 100 %
Technol. výbava: 90 %
Ostatná výbava: 95 %
Ovládanie:  100 %
Vyhotovenie: 100 %
Celkovo 97 %

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

Ako využívať elektromobil na 100 %

30.12.2019 16:13

Predaj elektromobilov stále vzrastá a na trh prichádzajú modely v podstate vo všetkých kategóriách. Veľký nárast predajov predpokladáme aj v budúcom roku, keď je oznámené množstvo nových modelov takme ...

Magazín

Na ceste po Vietname s Fujifilm X-T30

30.12.2019 15:30

Tento príbeh sa začína v Kysuckom Novom Meste. Je presne 12 hodín napoludnie a ja vyrážam smerom na Viedeň. Mám so sebou jeden malý kufor a v brašne Fujifilm X-T30. Telo je úžasne malé, a preto bol pr ...

Magazín

Ford Mondeo Titanium Hybrid kombi: Rodinné kombi s nízkou spotrebou

30.12.2019 15:16

Hybridných vozidiel na našom trhu neustále pribúda, ich verzie kombi sú však stále skôr vzácnosť. Napriek tomu, že Ford svoje Mondeo v hybridnej verzii uviedol už pred tromi rokmi, k nám sa dostala ib ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Najnovšie videá