PC REVUE
Image
14.10.2018 0 Comments

BMW 530e iPerformance Limousine: Úsporný krásavec nabitý technológiami

BMW radu 5 patria medzi fanúšikmi tejto automobilky k veľmi obľúbeným a vyrábajú sa vo viacerých modifikáciách. K nám sa dostal na test najmladší z tohto radu – plug-in hybrid BMW 530e iPerformance. Názov napovedá, že pohon pochádza z divízie iPerformance, ktorá stojí za vývojom všetkých vozidiel BMW radu i. Poďme sa teda pozrieť, čo ponúka.

Dizajn a výbava

BMW 530e je jeden z modelov, ktoré nedávajú na diaľku vedieť, že ide o elektrifikované vozidlo. Spoznáte to iba pri bližšom pohľade podľa označenia eDrive a dvierok nabíjania nad ľavým predným blatníkom. Dizajn je v podstate zhodný s ostatnými modelmi série 5, my sme ho však mali v nádhernej modrej farbe, výrobcom označovanej Mediterranean Blue, ktorá mu veľmi pristane. Plug-in hybridný systém kombinuje benzínový štvorvalec BMW TwinPower Turbo s výkonom 135 kW (184 k) a s krútiacim momentom 290 Nm a elektrický motor s výkonom 83 kW (113 k) a s krútiacim momentom 420 Nm.

Výkon systému je 185 kW (252 k) s krútiacim momentom 420 Nm. Sekunduje mu rýchlo pracujúci 8-stupňový automat. Lítiovo-iónová batéria je uložená pod zadnými sedačkami a má kapacitu 9,2 kWh. Elektromotor dokáže poháňať vozidlo samostatne až do rýchlosti 140 km/h alebo spolupracuje so spaľovacím motorom podľa aktuálneho režimu jazdy a stavu nabitia batérie. Počas jazdy pri ubratí plynu alebo brzdení sa využíva rekuperácia, ktorá dobíja batériu. Tú však možno nechať počas jazdy nabíjať aj z motora. V menu sa dá nastaviť, aká úroveň nabitia sa má udržiavať. Pri čisto elektrickej jazde uvádza výrobca dojazd približne 45 km a maximálnu rýchlosť 140 km/h. Batériu možno nabíjať z bežnej domácej elektrickej zásuvky pomocou štandardne dodávaného nabíjacieho kábla, cez BMW i wallbox alebo z verejných nabíjacích staníc. Používa konektor typu 2, palubná nabíjačka však poskytuje výkon iba 3,7 kW, takže doma nabijete asi za 3,5 hodiny, na verejnej nabíjačke za 2,5 hodiny. Vo výbave je takisto adaptívny podvozok, ktorý umožňuje voľbu jedného z režimov Sport, Comfort a Eco Pro alebo Adaptive. V poslednom menovanom sa automaticky prispôsobuje charakteristika podvozka a nakláňanie vozidla aktuálnej jazdnej situácii a stavu vozovky.

Zaujímavejšia ako pohon však bola výbava vozidla. Tá obsahovala takmer všetko, čo BMW do tohto modelu ponúka. A treba povedať, že je toho naozaj dosť. Z bezpečnostnej výbavy je tu veľmi prepracovaný komplex detekcie prekážok, doplnený o detekciu osôb a väčších zvierat, kombinovaný so systémom nočného videnia a automatickým brzdením. Tento komplex sa skladá z viacerých systémov, zaujímavé na ňom je to, že všetky spolupracujú a dokážu tak účinne predísť zrážke alebo aspoň zmierniť jej následky. Jeden zo systémov je aj Driving Assistant plus umožňujúci automatizovanú jazdu po diaľnici, v kolónach, v meste a iných zložitých situáciách. Zahŕňa adaptívny tempomat, sledovanie jazdných pruhov, sledovanie mŕtvych uhlov  a systém nočného videnia. Pre vyššie pohodlie je tu, samozrejme, bezkľúčový vstup a inteligentný kľúč so vstavaným farebným LCD displejom. Stredu palubnej dosky dominuje veľký širokouhlý displej infotainmentu. Celé ovládanie je tradične zverené výbornému multifunkčnému ovládaču na stredovej konzole. Od bežných modelov sa grafika displeja líši iba doplnkovými informáciami o elektrickom pohone a na palubnom počítači prehľadne vidíte dostupný dojazd aj dojazd na elektrinu. Vo výbave sme mali aj ambientné osvetlenie interiéru, ktoré si môžete nastaviť podľa svojich preferencií. V noci to vyzerá veľmi efektne. Samozrejme, predné sedadlá majú kompletné elektrické ovládanie.


Prístrojový panel je digitálny a jeho zobrazenie sa mení podľa jazdného režimu. V strede sú údaje adaptívneho tempomatu a sledovania jazdných pruhov.

Ako sa na tom jazdí?

Tu by sa dalo odpovedať jedným slovom: Výborne. Jazdné vlastnosti sú tradične veľmi dobré a prispieva k tomu aj adaptívny podvozok. Ten si bravúrne poradí aj na našich okreskách, ktoré nie sú vždy v najlepšom stave. Adaptívny podvozok aktívne mení charakteristiku tlmičov podľa nastaveného režimu alebo automaticky podľa stavu vozovky a jazdných podmienok. Takisto aktívne bráni nakláňaniu vozidla v zákrutách. Práca hybridného systému je v základnom nastavení úplne automatická, a pokiaľ má nabitú batériu, preferuje elektrický pohon až do rýchlosti asi 140 km/h. Motor sa v tomto prípade zapája iba pri prudkom zrýchlení, vzhľadom na to, že má elektromotor pomerne vysoký výkon, väčšinou je to oveľa neskôr ako pri iných plug-in hybridoch. Ak necháte všetko na automatike, pohon najprv využije batériu a po jej vybití prejde do hybridného režimu, čo znamená, že energiu získanú rekuperáciou pri spomaľovaní alebo brzdení využíva pri prejazdoch obcami a podobne. S nabitou batériou môžete zvoliť aj režim preferovania batérie, keď sa motor zapína iba pri „kick-down“ zrýchlení, ináč ide na elektrinu. Pri vybitej batérii môžete zvoliť zase režim udržiavania batérie, v ktorom si priamo môžete nastaviť, na akom stupni nabitia sa má batéria udržiavať. Tá sa potom dobíja za jazdy s využitím motora. Motor má na to dosť veľkú rezervu výkonu, takže to nie je problém, treba však počítať so zvýšením spotreby. Pri diaľničnej jazde sa spotreba zvýšila asi o 1 l/100 km. V niektorých prípadoch to však môže byť výhodné, ak viete, že v cieli budete jazdiť po veľkom meste, elektrická jazda vám ušetrí viac, ako miniete na nabíjanie. Elektrický dojazd BMW udáva okolo 45 km a dá sa s tým súhlasiť. Samozrejme, veľmi záleží na štýle a profile jazdy a s ľahšou nohou a trochou pomoci terénu možno ­dosiahnuť aj viac. Vzhľadom na inštaláciu batérie sa musíte uspokojiť s menšou nádržou (46 l), ktorá vrátane batérie umožní reálny dojazd na hranici 600 – 650 km. Napriek tomu však 530e nie je mestské vozidlo. Na pohyb a parkovanie v meste je predsa len trochu veľké. Pri dlhších jazdách si však budete musieť zvyknúť na častejšie tankovanie. Za to sa vám odvďačí vynikajúcim komfortom a na svoju veľkosť aj slušnou spotrebou. Tá je pri plug-in hybridoch pomerne zložitá otázka. Ak chcete naplno využívať výhody plug-in hybridného systému, mal by byť váš typický jazdný profil takýto: denné dochádzanie do práce v blízkosti elektrického dojazdu 30 – 60 km a občasné dlhšie jazdy. V tom prípade možno naozaj jazdiť aj s nulovou spotrebou benzínu, iba za cenu elektriny. Klimatizácia je navyše nezávislá, takže auto si môžete nechať vychladiť popredu ešte na nabíjačke. Počas testu sme najazdili 980 km s celkovou spotrebou 7,2 l/100 km. Asi 60 % jázd pritom tvorila diaľnica, takže to považujem za veľmi dobrý výsledok. Auto, samozrejme, aj „ťahá“, takže si užijete zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,2 s a maximálnu rýchlosť až 235 km/h. Zaujímavé však je, že ani v elektrickom režime to nie je žiadny slimák a zrýchlenie je aj v tomto prípade citeľné.


Systém Night Vision deteguje v noci osoby a väčšie zvieratá pomocou infra-kamery

Ako sa žije s technológiami na palube?

Ako som už uviedol, testovacie vozidlo bolo vybavené bohatou porciou technológií a asistenčných systémov. Po usadnutí vás ohromí naozaj obrovský head-up displej, ktorý farebne premieta údaje priamo na sklo. Máte tu k dispozícii ukazovateľ rýchlosti, údaje adaptívneho tempomatu, čítania značiek, udržiavania v jazdnom pruhu, nastavenie médií pri prehrávaní, a ak máte nastavenú trasu, aj navigácie. Pri navigovaní cez zložitejšie križovatky sa tu zobrazuje aj priamo situácia s mapkou, aby ste nemuseli odpútavať pozornosť od vozovky. Páčila sa mi možnosť prenesenia načítaných značiek s obmedzením rýchlosti priamo do tempomatu, pričom si môžete vopred nastaviť korekciu rýchlosti, takže napríklad pri 50 km/h vám môže nastaviť 45 alebo 55 km/h. Rozsah nastavenia je ± 10 km/h. Systém vám novú rýchlosť ponúkne vo zvýraznenom terčíku a stačí ťuknúť páčkou nastavenia rýchlosti smerom na zníženie alebo zvýšenie rýchlosti a údaj sa prenesie do pamäte. Musím uznať, že systém adaptívneho tempomatu s udržiavaním v jazdnom pruhu fungoval zatiaľ najlepšie zo všetkých vozidiel, ktoré som testoval. Nezaskočia ho ani ostrejšie zákruty na diaľnici a bezpečne drží stopu. Navyše má aj výchovný účinok na vodičov, ktorí neradi používajú smerovky. Ak chcete obiehať bez smerovky, bude sa s vami dosť výrazne pasovať. Niežeby vás chcel obmedziť, ale pocítite, že to nerobíte dobre. Vynikajúca pomôcka pri manévrovaní je 360° kamerový systém. Videl som ho už na viacerých autách, tu je však dotiahnutý do dokonalosti. Predná a zadná kamera pri priblížení sa k prekážke automaticky sklopia obraz a ukážu vám, ako ďaleko ste. Celé to navyše spolupracuje s cúvacími senzormi okolo auta. Kamerový systém okrem toho umožňuje aj zobrazenie virtuálneho pohľadu zvonka, akoby vás niekto snímal. Ďalší užitočný systém je Night Vision, ktorý vám umožňuje zobrazenie osôb a väčších zvierat v noci pomocou infrakamery. Pri jazde v noci je to veľmi dobrý pomocník, vďaka ktorému registrujete aj osoby na okraji, ktoré sú mimo svetelného lúča re­flektorov. Údaje z neho preberá aj systém varovania pred chodcami bez ohľadu na to, či máte jeho zobrazenie práve na displeji. V noci vám, samozrejme, pomáhajú aj vynikajúce adaptívne svetlomety. Tie veľmi pohotovo menia charakteristiku svietenia, aby neoslňovali ostatných účastníkov premávky. Systém pracoval veľmi spoľahlivo a ani raz sa nestalo že by zareagoval nesprávne. Kľúč s farebným LCD displejom je k autu pripojený cez bluetooth a jeho dosah je asi 20 – 50 m v priamej viditeľnosti. Umožňuje skontrolovať stav zamknutia, svetiel a okien, stav nabíjania, dojazd a takisto pomocou neho môžete zapnúť alebo načasovať zapnutie klimatizácie. V neposlednom rade, ak ho v kaviarni vyložíte na stôl, ťažko niekto prehliadne, že máte BMW J. Z ďalších funkcií, ktoré sú skôr o pohodlí, je tu nastaviteľné ambientné podsvietenie či ovládanie multimediálneho systému gestami. To umožňuje okrem niektorých funkcií pri telefonovaní, navigácii a prehrávaní hudby napríklad ovládanie hlasitosti tak, že pred displejom zakrúžite prstom podľa toho, či chcete zvýšiť alebo znížiť hlasitosť. Kamera tohto systému je umiestnená hore nad stredným panelom. Ovládanie hlasitosti fungovalo dobre, rovnako aj prepínanie medzi skladbami či stanicami rádia. Príjemný doplnok je bezdrôtové nabíjanie pre mobily systému Qi, aj keď môj Note 8 som tam vtesnal len tak-tak, nabíjanie fungovalo. Vozidlo má vstavanú SIM kartu, a tak môžete využívať viacero online služieb – od počasia cez správy až po dopravné informácie a ďalšie. Zvukový systém Harman Kardon poskytuje skutočne výborný zvuk, ktorý je umocnený kvalitným odhlučnením interiéru.

Záver

BMW 530e iPerformance rozhodne má čo ponúknuť. Veľmi sa mi páčila bohatá technologická výbava, ktorá navyše veľmi dobre funguje, a premyslené ovládanie. Poteší kvalitné spracovanie so zmyslom pre detaily a veľmi dobrá ergonómia. Pred nákupom plug-in hybridnej verzie však treba porozmýšľať nad svojimi cestovateľskými potrebami. Ak prevažnú časť jazdenia tvoria dlhé cesty, veľkým prínosom nebude. Hlavné benefity sa prejavia pri dennom dochádzaní na kratšie trasy asi do 100 km, kde síce nepôjdete čisto na elektrinu, ale dokážete pri pravidelnom dobíjaní rapídne znížiť spo­trebu. Vďaka špičkovej výbave a pohodliu však nie je problém občas vyraziť aj na dlhé trasy. Jediné negatívum na aute, ktoré sa mi podarilo zistiť, je cena, ktorá rozhodne nepatrí k ľudovým, lenže za kvalitu skrátka treba zaplatiť.

Parametre:

• Model:  BMW 530e iPerformance plug-in hybrid, motor: zážihový štvorvalec, objem: 1998 cm3, výkon (kW/ot.): 135/5000 – 6500, krútiaci moment (Nm/ot.): 290/1350-4250, prevodovka: 8-stupňová automatická, elektromotor, výkon (kW): 83, krútiaci moment (Nm): 420, maximálny systémový výkon (kW): 185, poháňaná náprava: zadná, maximálna rýchlosť (km/h): 235, zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,2, dĺžka/šírka/výška (mm): 4936/1868/1483, rázvor náprav (mm): 975, objem batožinového priestoru (l): 410, objem palivovej nádrže (l): 46, kKapacita batérií (kWh): 9,2, pohotovostná hmotnosť (kg): 1845, užitočná hmotnosť (kg): 650
• Základná cena verzie: 59 150 EUR
• Cena testovaného vozidla: 83 056 EUR

PLUSY, MÍNUSY:

+ Adaptívny podvozok, špičková technologická výbava, dizajn, spracovanie
- Nenašli sme

HODNOTENIE:

Jazdné vlastnosti:  100 %
Spotreba: 90 %
Priestor, pohodlie: 100 %
Technol. výbava: 100 %
Ostatná výbava: 95 %
Ovládanie:  100 %
Vyhotovenie: 100 %
Celkovo: 98 %

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín 3

Recenzia: Nissan e-NV200 Evalia 40kW: Sedem elektrických statočných

27.10.2018 00:05

Tentoraz sa mi na test dostala tak trochu rarita. Jediný 7-miestny elektromobil na trhu. Áno, ak poznáte minidodávku Nissan e-NV200, podobnosť tu nie je náhodná. Evalia je osobná verzia tejto dodávky ...

Magazín

Elektromobilita s malým i

15.10.2018 12:56

Automobilka BMW patrí k lídrom vo vývoji najnovších technológií automobilov, a preto nečudo, že bokom nezostáva ani oblasť elektrifikovaných áut. Šéf mníchovskej automobilky Harald Krüger povedal nedá ...

Magazín

Čo prinášajú nový iPhone a hodinky 4G?

14.10.2018 11:28

Apple pozval obchodných partnerov a novinárov na produktovú premiéru do sály Steve Jobs Theater v novom areáli firmy v Cupertine na 12. septembra. Dohady sa zhodovali v tom, že budú predstavené minimá ...

q

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Dni prilezitosti 2018

Najnovšie videá



PC forum button