Autonómne nákladné autá od Einride znížia náklady na prepravu až o 60%

1

 Švédska spoločnosť Einride, zaoberajúca sa autonómnou nákladnou dopravou, predstavila nový typ vozidla, ktorý by chcela uviesť na cesty v roku 2021. Vozidlá nazvané Autonomous Electric Transport (AET) majú štyri rôzne varianty a sú dodávané bez volantov, pedálov, čelných skiel a vôbec bez kabíny.  Einride vydáva zaujímavé prototypy vozidiel už od svojho založenia v roku 2016.

V roku 2017 bol uvedený na trh bezkabínový T-Pod, z ktorého štyri prevádzkuje na verejných komunikáciách švédsky výrobca potravín Oatly. Ďalšie vozidlo T-Log bolo skonštruované tak, aby bolo výkonnejšie ako jeho predchodca, a používa sa na prevážanie obrovských stromov. Spoločnosť dúfa, že vozidlo novej generácie čoskoro uvedie do výroby. Všetky jej vozidlá sú elektrické a môžu byť ovládané na diaľku ľudským operátorom. Dokážu však pracovať aj autonómne bez ľudského zásahu.

Dizajnovo je AET takmer identický s prototypom T-Pod, je však aerodynamickejší ako predchádzajúce iterácie. Existujú štyri verzie: AET 1 a AET 2 majú najvyššiu rýchlosť 30 km/h, hmotnosť 26 ton, užitočné zaťaženie 16 ton a dojazd na batériu 130 – 180 km. AET 3 a AET 4 majú podobnú hmotnosť a nosnosť, ibaže ich maximálna rýchlosť je 45 km/h, resp. 85 km/h.

Hlavný rozdiel medzi štyrmi variantmi je ich prevádzková oblasť alebo podmienky, za ktorých môže auto jazdiť autonómne. AET 1 je navrhnutý tak, aby fungoval vo vymedzenej geografickej oblasti, zatiaľ čo AET 2 môže jazdiť aj mimo vyhradenej oblasti pomocou teleoperácie. AET 3 je určený do vidieckeho prostredia a AET 4 na jazdu po diaľnici.

HYUNDAI_112020

Einride hovorí, že jeho nové vozidlá „znížia náklady na prepravu až o 60 percent a emisie CO2 o ohromujúcich 90 percent“, čo je dosť odvážne tvrdenie. Spoločnosť nedávno demonštrovala, ako jeden operátor, ktorý v podstate pracuje podobne ako riadiaci letovej prevádzky na letisku, môže ovládať viac vozidiel naraz.

Spoločnosť tvrdí, že na dosiahnutie autonómie úrovne 4 (čo znamená za určitých podmienok jazdu úplne bez vodiča) používa softvér Nvidie na automatické riadenie vozidla. Nákladné vozidlá môže ovládať aj diaľkový operátor, ktorý sa nachádza stovky kilometrov od nich, pomocou teleoperačnej technológie spoločnosti Phantom Auto. 

Zdroj: theverge.com.

Redakcia

Všetky autorove články

1 komentár

. reakcia na: Autonómne nákladné autá od Einride znížia náklady na prepravu až o 60%

11.10.2020 13:10
Pc_hnoj, neklamte, toto auto ani nesplna zakladne poziadavky pre vozidla na ceste. Neznizi to ziadne naklady, iba zvysi, lebo je to nepouzitlne vozidlo. Min. rychlost na dialniciach je 70km/h, a hento jazdi 20tkou. 30tka teoreticka maximalna. To uz bicykle su rychlejsie ako hento.
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať