Auto s vonkajším airbagom ochráni nielen cestujúcich, ale aj karosériu pred škrabancami

Bezpečnosť
2

Nemecký výrobca automobilových komponentov ZF Friedrichshafen AG vyvíja airbagy, ktoré by sa mohli nafúknuť tesne pred nárazom na vonkajšej strane vozidla. Nasadenie airbagu zachránilo už veľa ľudí pred zranením alebo smrťou. No čo keby sme na zvýšenie bezpečnosti dali tú istú technológiu na vonkajšiu stranu auta? Túto otázku si pred desiatimi rokmi položili pracovníci ZF a dnes je externý airbag konečne pripravený pre výrobcov automobilov.

Vonkajšie verzie airbagov sú umiestnené po celej dĺžke dverí. Senzory na aute potom sledujú akékoľvek predmety, ktoré by mohli zboku naraziť do vozidla. Keď počítače rozhodnú, že havária je bezprostredná a neodvratná, aktivuje sa airbag, ktorý nafukovače naplnia vzduchom v priebehu 100 milisekúnd. Airbag siaha do výšky typického predného nárazníka. Jedna z výhod vonkajších airbagov je v tom, že rozptýlia silu nárazu. ZF hovorí, že jeho technológia znižuje silu nárazu prenikajúcu do kabíny pre cestujúcich až o 30 percent a znižuje závažnosť úrazov o 20 až 30 percent.

Autá musia byť vybavené rôznymi druhmi snímačov, ktoré zistia, či a kedy treba naplniť airbagy. Radarové senzory sú vynikajúce na meranie vzdialenosti. Kamery sú zatiaľ najlepšie pri rozpoznávaní objektov a rozlišovaní medzi ťažkým motocyklom a ľahkým bicyklom. Navyše majú širšie zorné pole ako radarové senzory, takže môžu zbadať prichádzajúce auto skôr. Posledným kusom skladačky sú snímače LIDAR. Tie vysielajú svetelné impulzy smerom k prichádzajúcim objektom a merajú, ako sa vlny odrazia.

Týmto spôsobom vytvárajú podrobné trojrozmerné obrazy všetkého, čo vidia. V okamihu, keď sa náraz stane neodvratným, krátka latencia senzorov LIDAR a rýchle obnovovacie frekvencie umožňujú systému rýchlo zistiť a sledovať rýchlo sa pohybujúci objekt, ktorý sa chystá naraziť do auta. Ak si myslíte, že tento systém nie je ľahké zabudovať do vozidla, máte pravdu. Technológia ZF sa integruje do palubnej súpravy senzorov automobilu a vyžaduje priestor v kľúčových konštrukčných oblastiach, a preto nemôže byť dodatočne namontovaná na vozidlo.

Auto musí byť od začiatku skonštruované tak, aby sa vytvoril priestor na modul airbagu, nafukovacie zariadenia, senzory a bočný prah, odkiaľ sa airbag vynorí. Dnešné autá však už majú vo výbave množstvo kamier a radarových senzorov v počítačových bezpečnostných podsystémoch. Vonkajší aibag ZF by mohol používať rovnaké snímače, ktoré sa využívajú pri varovaní pred vybočením z jazdného pruhu, v systémoch aktívnej korekcie jazdného pruhu a systémoch varovania pred kolíziou či automatického núdzového brzdenia, ktoré sa už nachádzajú v nových vozidlách. 

Prvé vonkajšie airbagy ZF by sa mohli objaviť na novo vyrobených vozidlách do dvoch rokov. Pokiaľ ide o regulačné otázky, ZF sa snaží zistiť potenciálne prekážky a otvoriť cestu k uvedeniu tejto technológie na trh. Záujem už prejavili viacerí výrobcovia automobilov, žiadny z nich však zatiaľ neuzavrel zmluvu.

Zdroj: popularmechanics.com.

Redakcia

Všetky autorove články
smart auto doprava snimac Airbag

2 komentáre

Pokrok reakcia na: Auto s vonkajším airbagom ochraní nielen cestujúcich, ale aj karosériu pred škrabancami

11.6.2019 19:06
Takže máme autá oplechované, aby pri nárazoch chránili posádku, budeme mať airbagy, ktoré budú chrániť plechy, ešte vymyslieť niečo, čo ochráni tie airbagy pred poškodením pri náraze :-)
Inak, pripadá mi to, že celá ochrana bude drahšia ako samotné plechy, ktoré sa pri náraze pokrivia.

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať