
Autá aj drony by mohol poháňať ľahký, superúčinný, lineárny benzínový motor
Izraelský startup Aquarius Engines vyvíja ľahký a lacný benzínový motor pre automobily, ktorý využíva podstatne menej paliva a produkuje menej znečisťujúcich emisií ako tie súčasné. Ide už o piatu generáciu motora, ktorý je čoraz ekologickejší a bol už úspešne otestovaný v laboratóriu, no zatiaľ nie v automobiloch.
Aquarius získal už investície vo výške 25 miliónov dolárov, okrem iného od manažérov izraelskej firmy Mobileye, ktorá je zameraná na technológie pre autonómne vozidlá a ktorú v roku 2017 kúpil Intel. Spoločnosť dúfa, že jej motor sa dostane na trh v priebehu nasledujúcich dvoch rokov a uplatní sa okrem automobilov aj ako generátor elektriny pre drony.
Najnovšia verzia motora Aquarius má hmotnosť okolo 10 kg (typický súčasný motor váži vyše 110 kg) a má len jednu pohyblivú časť – piest, ktorý sa posúva dozadu a dopredu. Naproti tomu pod kapotou priemerného auta ich je najmenej 20. Nový motor vyžaduje o 20 % menej paliva ako priemerný motor s vnútorným spaľovaním. Ďalšími úpravami systému vstrekovania paliva by sa tento rozdiel mohol zvýšiť na 30 %.
Pretože medzi piestom a časťami motora nedochádza k žiadnemu treniu, nevyžaduje sa mazanie, eliminuje sa potreba oleja a znižujú sa náklady na údržbu. Ide o lineárny motor s voľným piestom, čo znamená, že spaľovaním paliva vyrába elektrinu namiesto toho, aby produkoval rotačnú energiu ako typický motor automobilu.
![]() |
![]() |
Elektrická energia môže byť použitá ako primárny zdroj energie na napájanie motora v tradičnom automobile, ale možno ju využiť aj na zvýšenie dojazdu alebo ako záložnú nabíjačku pre elektromobil poháňaný batériou. Hlavný problém motorov s lineárnymi piestmi je nedostatočná regulácia procesov vstrekovania paliva a úniku výfukových plynov, čo má často za následok vyššie úrovne nespálených uhľovodíkov vo výfukových plynoch.
Zlepšený spaľovací motor však nie je všeliek. Motor s vnútorným spaľovaním sa ani s veľkými zlepšeniami nemôže dostať na úroveň požadovanú regulačnými úradmi. Preto automobilky čoraz viac investujú do elektrických vozidiel.
Najmenej deväť krajín už oznámilo budúci zákaz predaja automobilov s naftovým a benzínovým motorom. Ďalšia veľká prekážka pri zmene dizajnu a tvaru automobilových motorov je v tom, že výrobcovia automobilov by museli preorientovať svoje montážne linky a prispôsobiť vozidlá.
To sú hlavné dôvody, prečo sa autá v priebehu desaťročí zmenili relatívne málo. No zvýšený tlak na znižovanie emisií a z toho vyplývajúci nárast rozpočtov na výskum a vývoj začali meniť postoje priemyslu. Od roku 2020 chce Aquarius uplatniť svoje motory v generátoroch elektriny na vzdialených miestach vrátane komunikačných veží v Kanade, Európe a v oblasti Tichomoria.
Zdroj: wsj.com.
Zobrazit Galériu