Image
4.2.2019 0 Comments

Asistenčné systémy vozidiel / 2. časť

V predchádzajúcej časti seriálu sme začali tému asistenčných systémov vozidiel a dozvedeli ste sa o viacerých najpoužívanejších, ako je ABS, ESP, adaptívny tempomat a pod. Ako uvidíte, moderné vozidlá toho však dokážu oveľa viac. Jeden zo systémov, s ktorým sa dnes stretnete takmer vo všetkých predávaných vozidlách, je kontrola trakcie. Tento systém, žiaľ, nájdete u rozličných výrobcov pod rôznym označením. Jeho princíp je však v podstate stále rovnaký. Môžete sa stretnúť s označeniami ACS, ASR, ETC, ETS, TCS alebo TRC a niektorými ďalšími. Systém na kontrolu trakcie je elektronický systém, ktorý umožňuje lepší prenos výkonu motora na vozovku. Jeho hlavná úloha je pri zošliapnutí pedála akcelerácie zabrániť prekĺzavaniu kolies. Funkcia je teda podobná ako pri systéme ABS, no systém kontroly trakcie nepracuje pri brzdení, ale pri zrýchľovaní vozidla. Na zabránenie prekĺzavaniu kolies systém využíva v podstate dve metódy. Prvá je využitie systému alebo časti systému ABS, pomocou ktorého je pri zaznamenaní pretáčania príslušné koleso na chvíľu pribrzdené. Táto funkcia sa dá prirovnať k funkčnosti samosvorného diferenciálu, to znamená, že ak sme napríklad na nerovnomernom povrchu, kde jedno koleso má nižšiu trakciu a pri akcelerácii sa začne pretáčať, systém toto koleso krátkodobo pribrzdí tak, aby došlo k záberu druhého kolesa, ktoré má lepšiu trakciu. Okrem pribrzďovania  kolies systém znížením prísunu paliva redukuje aj výkon motora, čím zabraňuje ďalšiemu prekĺzavaniu. Staršie systémy na kontrolu trakcie mali niekedy problémy na klzkom povrchu, keďže obmedzili výkon motora a pribrzďovali kolesá. To znamená, že vozidlo malo problém rozbehnúť sa. Moderné systémy pomocou inteligentných snímačov dokážu tieto situácie analyzovať alebo majú špeciálne režimy na prácu napríklad na snehu, na štrku a na podobných povrchoch, ktoré môže vodič prepnúť, čím umožní systému identifikovať, na akom povrchu sa nachádza. Systém kontroly trakcie potom prispôsobí ovládanie motora a bŕzd ...

Článok je uzamknutý

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu pre predplatiteľov. S digitálnym predplatným už od 10 € získate neobmedzený prístup k uzamknutému obsahu na celý rok. Objednať si ho môžete TU. Ak ho už máte prihláste sa TU


Prihlásiť pomocou členstva PC REVUE

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

BMW 530e xDrive Sedan / Výkon aj ekonomická prevádzka

03.12.2019 13:33

Plug-in hybrid BMW 530e som testoval aj v minulom roku, tentoraz sa mi však dostala do rúk modernizovaná verzia a rovno v konfigurácii s pohonom xDrive. Novinka je zvonku v podstate zhodná s pred ...

Magazín

Ako sa vyvíjajú batérie do elektromobilov

04.12.2019 13:09

Mali sme možnosť nahliadnuť do nového centra BMW Group Battery Cell Competence Centre v Mníchove, špecializovaného na výskum a vývoj batérií. Zameraním tohto interdisciplinárneho centra je napredovať ...

Magazín

Nabíjacia infraštruktúra pre elektromobily

04.12.2019 12:50

Nová európska legislatíva tlačí výrobcov ­automobilov prísnejšími limitmi pre produkciu CO2. Hranica maximálnej priemernej flotilovej produkcie CO2 je 95 gramov na kilometer. Ide o priemernú hodnotu p ...

Vyhľadávanie

ACER_122019

Najnovšie videá