PC REVUE
Image
8.12.2016 0 Comments

Anatómia už nebude strašiakom. LF UK otvára prvú virtuálnu anatomickú učebňu pre medikov na Slovensku

Virtuálna realita dokáže pomôcť študentom medicíny pri výučbe jedného z kľúčových a najťažších predmetov – anatómie. Je to práve Anatomický ústav LF UK, ktorý ako prvý otvára učebňu VAU – Virtuálnu Anatomickú Učebňu. Aplikácie s názvom Human Anatomy VR, ktorú vytvoril tím študentov pod vedením Tomáša Brngála, získala už niekoľko ocenení aj na medzinárodnej pôde.

S vývojom aplikácie začali už pred dvoma rokmi, ale kontinuálne ju neustále vylepšujú a pridávajú do nej nové funkcie. V lete sa tím výrazne rozšíril, pričom sa podarilo získať aj dobrovoľníkov a ďalších nadšencov. Aplikácia má momentálne po nainštalovaní 1,2 GB, ale pridávaním ďalších funkcií, ktoré jej tvorcovia plánujú priebežne pridávať, sa bude ešte zväčšovať. Tvorcovia majú v pláne rozšíriť napríklad funkciu pripojenia viacerých užívateľov cez sieť do jednej virtuálnej „pitevne“, v ktorej im môže dať profesor z hocijakého miesta na svete na diaľku prednášku. „Bude to fungovať podobne ako skype, ale zároveň s tým, že budú spolu v jednej virtuálnej miestnosti a pri výklade môžu jednotlivé štruktúry študovať v 3D,“ uviedol spolutvorca aplikácie Tomáš Brngál.

Tím študentov aplikáciu zadarmo nainštaloval do setov pre virtuálnu realitu Samsung Gear VR na Lekárskej fakulte v Bratislave, ktoré zadarmo dostali od partnerov – spoločnosti Samsung a Nadácie Tatra banky. Študenti sa tak po nasadení VR okuliarov budú môcť začať rovno učiť. Aplikáciu môžu využívať v špecializovanej učebni, v rámci vyučovacieho procesu a po dohode aj v rámci samoštúdia. Zároveň po využití aplikácie vyplnia krátky dotazník a tým mladým vývojárom pomôžu aplikáciu pre nich ešte viac vylepšiť. Ostatní záujemcovia si môžu aplikáciu jednoducho stiahnuť z Oculus store, ktorý majú pri používaní VR headsetu automaticky v telefóne. Aplikácia si bude automaticky sťahovať aj nové aktualizácie.  

Najväčším problémom pri vývoji mal tím s optimalizáciou mobilnej VR aplikácie tak, aby stabilne fungovala na 60 obrázkoch za sekundu a zároveň, aby pri tom boli použité presné anatomické modely, ktoré vyžadujú vysoký výkon na ich spracovávanie. Ďalším problémom bolo aj samotné modelovanie a úprava anatomických modelov, keďže musia byť veľmi presné a detailné. Momentálne obmedzenie je len v potrebe použitia výkonnejších smartfónov spolu s VR headsetom.

„Tomáš a jeho tím sprístupnili anatómiu človeka aj bežným ľuďom a umožnil im takmer sa dotknúť a pochopiť fungovanie všetkých našich orgánov. Zároveň však urobil z anatómie ďaleko zábavnejší a stráviteľnejší predmet pre medikov, ako tomu bolo doteraz,“ uviedla Prednostka Anatomického ústavu LF UK, doc. MUDr. Eliška Kubíková, PhD.

Zobrazit Galériu
Autor: Redakcia

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Inovácie

Firefox dostane nástroj na porovnávanie cien

16.11.2018 00:20

Mozilla ponúka pre svoj prehliadač nový plug-in, ktorý používateľom uľahčí nákupy. Nástroj s názvom Price Wise sa v súčasnosti testuje a umožňuje sledovať a porovnávať ceny produktov v piatich veľkých ...

Inovácie 2

Podľa najnovších únikov bude mať Galaxy S10 dieru v displeji

16.11.2018 00:15

Najnovšie úniky o smartfóne Galaxy S10 pochádzajú od zdroja s dobrou povesťou. Evan Blass (evleaks) získal niekoľko predbežných podrobností o novom vlajkovom modeli Samsungu. Údajne bude mať v displej ...

Inovácie 2

Päťdesiat rokov. Asi toľko bude trvať, kým bezhotovostné platby prevalcujú hotovosť

14.11.2018 00:10

Bezhotovostné platby nikdy úplne nevymažú hotovosť z nášho bežného života, avšak to, čo ovplyvní budúcnosť bezhotovostných platieb sú vzdelávanie verejnosti,  moderné technológie a spôsoby ich využiti ...

q

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

DOCKITIN

Najnovšie videá



PC forum button