ACER_09_SWIFT5 ACER_09_SWIFT5 ACER_09_SWIFT5 Advertisement

Anatómia už nebude strašiakom. LF UK otvára prvú virtuálnu anatomickú učebňu pre medikov na Slovensku

0

Virtuálna realita dokáže pomôcť študentom medicíny pri výučbe jedného z kľúčových a najťažších predmetov – anatómie. Je to práve Anatomický ústav LF UK, ktorý ako prvý otvára učebňu VAU – Virtuálnu Anatomickú Učebňu. Aplikácie s názvom Human Anatomy VR, ktorú vytvoril tím študentov pod vedením Tomáša Brngála, získala už niekoľko ocenení aj na medzinárodnej pôde.

S vývojom aplikácie začali už pred dvoma rokmi, ale kontinuálne ju neustále vylepšujú a pridávajú do nej nové funkcie. V lete sa tím výrazne rozšíril, pričom sa podarilo získať aj dobrovoľníkov a ďalších nadšencov. Aplikácia má momentálne po nainštalovaní 1,2 GB, ale pridávaním ďalších funkcií, ktoré jej tvorcovia plánujú priebežne pridávať, sa bude ešte zväčšovať. Tvorcovia majú v pláne rozšíriť napríklad funkciu pripojenia viacerých užívateľov cez sieť do jednej virtuálnej „pitevne“, v ktorej im môže dať profesor z hocijakého miesta na svete na diaľku prednášku. „Bude to fungovať podobne ako skype, ale zároveň s tým, že budú spolu v jednej virtuálnej miestnosti a pri výklade môžu jednotlivé štruktúry študovať v 3D,“ uviedol spolutvorca aplikácie Tomáš Brngál.

Tím študentov aplikáciu zadarmo nainštaloval do setov pre virtuálnu realitu Samsung Gear VR na Lekárskej fakulte v Bratislave, ktoré zadarmo dostali od partnerov – spoločnosti Samsung a Nadácie Tatra banky. Študenti sa tak po nasadení VR okuliarov budú môcť začať rovno učiť. Aplikáciu môžu využívať v špecializovanej učebni, v rámci vyučovacieho procesu a po dohode aj v rámci samoštúdia. Zároveň po využití aplikácie vyplnia krátky dotazník a tým mladým vývojárom pomôžu aplikáciu pre nich ešte viac vylepšiť. Ostatní záujemcovia si môžu aplikáciu jednoducho stiahnuť z Oculus store, ktorý majú pri používaní VR headsetu automaticky v telefóne. Aplikácia si bude automaticky sťahovať aj nové aktualizácie.  

Najväčším problémom pri vývoji mal tím s optimalizáciou mobilnej VR aplikácie tak, aby stabilne fungovala na 60 obrázkoch za sekundu a zároveň, aby pri tom boli použité presné anatomické modely, ktoré vyžadujú vysoký výkon na ich spracovávanie. Ďalším problémom bolo aj samotné modelovanie a úprava anatomických modelov, keďže musia byť veľmi presné a detailné. Momentálne obmedzenie je len v potrebe použitia výkonnejších smartfónov spolu s VR headsetom.

„Tomáš a jeho tím sprístupnili anatómiu človeka aj bežným ľuďom a umožnil im takmer sa dotknúť a pochopiť fungovanie všetkých našich orgánov. Zároveň však urobil z anatómie ďaleko zábavnejší a stráviteľnejší predmet pre medikov, ako tomu bolo doteraz,“ uviedla Prednostka Anatomického ústavu LF UK, doc. MUDr. Eliška Kubíková, PhD.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať