Image
12.11.2017 0 Comments

Alternatívne palivá budúcnosti

Alternatívnymi pohonmi budúcnosti sa tematicky zaoberáme už dlhšie a vzhľadom na pomerne búrlivý vývoj v tejto oblasti sa určite budeme aj naďalej. »  Elektromobilita je v súčasnosti téma dňa a rozhodne s ňou v blízkom aj strednodobom horizonte treba počítať. Výhody elektromobilov sú jasné: tichá a ekologická prevádzka, relatívne nízke prevádzkové náklady a jednoduchá konštrukcia. Jasné sú však aj ich nevýhody. Vysoké obstarávacie náklady, nedostatočná infraštruktúra a problematické použitie pri potrebe dlhých jázd. Pokiaľ teda v blízkej budúcnosti nedôjde k zásadnému obratu v týchto oblastiach, možno elektromobily brať iba ako jeden z doplnkových typov pohonu k iným technológiám, s ktorými budú na trhu koexistovať. Práve preto pokračuje vývoj aj v iných oblastiach budúcich pohonov. Reinkarnácia syntetických palív Ak si to vezmeme po poriadku, na cestách po celom svete jazdí a ešte niekoľko desiatok rokov bude jazdiť veľké množstvo automobilov so spaľovacími motormi. Tieto automobily iba tak nezmiznú a ich úplná náhrada elektromobilmi patrí skôr do sci-fi. Sú však spôsoby, ako ekologickejšie využiť aj takéto autá, a to bez nutnosti úprav alebo iba s minimálnymi úpravami. V podstate v tomto prípade nejde o zásadnú novinku. Aj dnes sa bežne využívajú autá poháňané LPG (skvapalneným plynom) alebo CNG (stlačeným zemným plynom). Novinkou nie je ani to, že sa palivá okrem ťažby a rafinácie ropy dajú vyrábať aj iným spôsobom. Akýkoľvek produkt s obsahom uhľovodíkov sa môže stať základnou surovinou pre palivo a možno z neho vyrábať syntetický benzín, naftu, petrolej alebo plyn. Chemickú reakciu na jeho výrobu objavili už v roku 1923 nemeckí výskumníci z Ústavu cisára Wilhelma Franz Fischer a Hans Tropsch. K jej využitiu pristúpilo roku 1939 fašistické Nemecko z dôvodu nedostatku pohonných látok pre armádu. Do roku 1944 sa vyrábalo denne 124 000 barelov (1 barel = 159 litrov) syntetických palív. Rovnako túto technológiu cez vojnu využívalo aj Japonsko. Okrem vojnového obdo ...

Článok je uzamknutý

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu pre predplatiteľov. S digitálnym predplatným už od 10 € získate neobmedzený prístup k uzamknutému obsahu na celý rok. Objednať si ho môžete TU. Ak ho už máte prihláste sa TU


Prihlásiť pomocou členstva PC REVUE

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

Haibike Xduro Nduro 10.0: Premiant do náročných terénov

14.09.2018 15:10

Tip redakcie: Top produkt Haibike patrí na trhu e-bajkov k popredným výrobcom a my sme mali možnosť otestovať model z jeho najvyššieho radu XDURO Extreme Advancer Offroad. Tento e-bajk je určený hlav ...

Magazín

Nový Nissan Leaf 40 kWh Tekna: Najpredávanejšia „električka“ v druhej generácii

14.09.2018 03:06

Tip redakcie: Výborná technologická výbava Nissan Leaf je tohtoročná horúca novinka a patrí k novej generácii elektromobilov, sľubujúcej dojazd nad 300 km. Na test som ho dostal vzápätí po mesačnom t ...

Magazín

BMW i3S Range Extender: Elektromobil s ktorým chodíte aj tankovať

14.09.2018 02:24

Tip redakcie: Špičkové technológie BMW i3 je v oblasti elektromobilov svojim spôsobom exotom. Nepodobá sa na žiadny iný elektromobil a vlastne sa nepodobá ani na žiadne iné auto. Vďaka tomu, keď s ní ...

Vyhľadávanie

e-learnmedia_2018

Najnovšie videá



PC forum button