Akú grafiku na lacné hranie? GeForce GTX 1650 Super proti Radeon RX 5500 XT 4 GB

0

Nižší segment grafických kariet sa za ostatné roky výrazne posunul. Výkonné sú už aj integrované grafické jadrá. Odhliadnuc od lowendovej GT 1030, ktorá je na úrovni špičkových iGPU, či celkovo zastaraných kariet (RX 560/570), základné modely sa začínajú na 160 eurách s daňou. Konkrétne pomerne kritizovanou GeForce GTX 1650, ktorá v pomere k cene neponúka ktovieako oslnivý výkon. O stupienok vyššie (od 180 eur) sú však o poznanie zaujímavejšie varianty GeForce GTX 1650 Super a Radeon RX 5500 XT so 4 GB VRAM.

GTX 1650 Super stavia na väčšom a výkonnejšom jadre (TU116) než menej populárna staršia sestrička bez prívlastku Super (TU117). Namiesto 14 blokov SM (896 shaderov) ich má už 20 (1280 shaderov). Rasterizačných jednotiek má karta Super o 24 viac (80), a hoci je jadro stále pripojené 128-bitovou zbernicou, používajú sa už iba rýchle pamäte GDDR6 vždy o kapacite 4 GB. To je výbava, ktorú má NVIDIA pripravenú do boja so 7 nm Radeonmi AMD Navi 14.  

Zatiaľ čo RX 5500 XT s 8 GB má podobne nezaujímavý pomer cena/výkon ako GTX 1650, o čom ste sa mohli presvedčiť v májovom teste, RX 5500 XT vybavené 4 GB sú na tom už o poznanie lepšie. Vzájomné zápolenie Radeonu proti GeForce je v tejto cenovej triede mimoriadne napäté a správny výber grafiky o to náročnejší. Aj preto, aby ste mali čo najlepší prehĺad, teraz detailne porovnáme tieto dve grafické karty. Zástupkyňou GTX 1650 Super je grafika ASUS ROG Strix Gaming, ktorej v teste bude čeliť Pulse RX 5500 XT 4G od Sapphire, dvorného výrobcu grafických kariet s čipmi AMD Radeon.


Screenshoty z GPU-Z. Môžete z nich vyčítať i pokročilejšie parametre

Ako testujeme

Grafický výkon testujeme v deviatich hrách. Detaily sú vždy nastavené na najvyšší profil, ale všetky nastavenia, ktoré sa nedajú navoliť na obidvoch kartách, sú povypínané. Každá hra je pritom testovaná v troch rozlíšeniach – FHD (1920 × 1080 px), QHD (2560 × 1440 px) a UHD (3840 × 2160 px). Ak je dostupný vstavaný benchmark, na meranie výkonu používame ten, inak priemernú a minimálnu snímkovú frekvenciu zaznamenávame na vlastných náročných scénach, v ktorých nechýbajú žiadne z herných efektov. Do tabuľky je vždy zapísaná priemerná hodnota z troch opakovaných meraní.

Okrem herného výkonu nájdete v tabuľkovom porovnaní aj zahrievanie, spotrebu a hlučnosť. Všetky tieto hodnoty meriame počas benchmarku v Shadow of the Tomb Raider (SOTTR) na vertikálnom bench-table. Na meranie zahrievania a spotreby mimo záťaže (v nečinných Windows 10: build 1909) už používame veterný tunel so systémovým chladením. To z dôvodu, že drvivá väčšina kariet (vrátane týchto) pri takomto nízkom zaťažení funguje pasívne (bez točiacich sa ventilátorov) a v takýchto situáciách efektivita chladičov grafických kariet výrazne závisí od prietoku vzduchu v skrinke.

Spotreba vychádza z priemeru sto vzoriek a hlučnosť je meraná v odhlučnenej miestnosti a na čo najlepšie rozlíšenie z krátkej štvrťmetrovej vzdialenosti. Tabuľkové hodnoty prináležia BIOSu „performance“. Ten možno voliteľne prepnúť na obidvoch kartách i na „silent“.


 

ASUS ROG Strix GTX 1650S O4G Gaming


ASUS ROG Strix GTX 1650S O4G Gaming

S výkonnostným porovnaním je to ako na hojdačke. V niektorých hrách má trochu navrch táto grafika (GTX 1650 Super), v iných zase konkurenčný Radeon RX 5500 XT 4G. S ovládačmi aktuálnymi v čase písania článku (446.14) sú z testovaných hier na GeForce rýchlejšie nasledujúce tituly: Shadow of the Tomb Raider, Forza Horizon 4, Control a Battlefield V.

V Battlefield V je významnejší rozdiel oproti Radeonu iba vo full HD, v rozlíšení QHD (2560 × 1440 px) si ho už a stále môže byť reč o dobre hrateľnej plynulosti (~ 53 fps).

Krásne hladký chod v QHD je i vo Forza Horizon 4 a v tejto hre už spoznáte, na ktorej karte ju hráte. Priemerná snímková frekvencia je síce podobná, no na GeForce sú podstatne vyššie minimálne fps. Kým na RX 5500 XT sa fps výrazne prepadávajú pod komfortných 60, s GTX 1650S sú bezpečne nad touto optimálnou hranicou. Výraznejší rozdiel medzi minimálnymi (ako priemernými) fps je aj v Shadow of the Tomb Raider, kde si GeForce takisto drží stabilnejší výkon, vďaka čomu je herný zážitok intenzívnejší. Podobne je to i v Assassin's Creed Odyssey, kde napriek nižším priemerným fps sú výrazne vyššie tie minimálne. Toto je však už titul, pri ktorom budete uvažovať, o ktoré detaily sa ochudobníte na úkor vyššej plynulosti. Podobne ako v hre Control, kde má GPU nVidie celkovo navrch, no snímková kadencia je tu už nižšia (~ 42 fps). Podobnú otázku si budete klásť vo viacerých „trojáčkových“ hrách. V tejto cenovej triede však treba počítať s tým, že si všetky hry naplno poriadne nevychutnáte ani v nižšom rozlíšení.

Efektivita tejto karty je o chlp lepšia než na Radeone. To znamená, že na jednotku wattu GeForce ponúka vyšší výkon a vcelku ide o pomerne úspornú kartu, externe napájanú iba jedným 6-pinom. Vzhľadom na to je však neadekvátna hlučnosť, ktorá je v režime performance pomerne vysoká. So 40,1 dBA (zo štvrť metra) sa radí k hlučnejším grafikám, špeciálne v tejto energetickej kategórii. Chladič má pritom slušný a grafické jadro drží pod 60 °C. Riadenie otáčok je teda nastavené pomerne agresívne. Situáciu však zachraňuje „tichý“ BIOS so značne príjemnejšími 35 dBA. O trošičku nižší je s ním však aj výkon. Pohles dosahovaných frekvencií GPU je zhruba o 50 MHz. No i tak s 1935 – 1950 MHz ROG Strix GTX 1650S výrazne presahuje špecifikované referenčné hodnoty boostu (1725 MHz).

Treba poznamenať, že grafiky Strix predstavujú to najlepšie, čo má ASUS naprieč jednotlivými modelovými radmi v ponuke. V tomto prípade je však vyhotovenie adekvátne zjednodušené, aby ste zbytočne nepreplácali kartu s nízkorozpočtovým GPU. Príplatok oproti iným modelom je minimálny a pritom nejako znamenite lepšiu grafiku medzi GTX 1650S nenájdete. Aj keď chladič vyžaduje reguláciu, je účinný a oproti predošlej generácie má dokonca zlepšené lopatky s koncami zapustenými do rámčeka. Rotor sa otáča spolu s ním, čo má eliminovať nežiaduci únik vzduchu do strán a zabezpečiť čo najefektívnejšie laminárne prúdenie. Karta je pritom dostatočne krátka i do menších skriniek. Cievky sú tichučké a frekvencie grafického jadra nadštandardne vysoké.


Novinku oproti starším chladičom predstavujú lopatky zapustené do kruhového rámčeka. Je to z dôvodu, aby na špičkách neunikal rozrážaný vzduch a koncentrovane prúdil medzi rebrá pasívu. To na dosiahnutie vyššieho chladiaceho výkonu pri nižšej hlučnosti.

PLUSY, MÍNUSY:

+ Vysoká efektivita, resp. vysoký výkon na watt, nadštandardné frekvencie GPU, účinné chladenie, v režime silent tichý chod, tiché cievky, dva pripínateľné BIOSy, výhodný pomer cena/výkon
- Prehnané otáčky a vysoká hlučnosť v režime performance

Sapphire Pulse RX 5500 XT 4G


Sapphire Pulse RX 5500 XT 4G

Ak je medzi grafickými kartami poriadna priama konkurencia, tak je to práve tu. Za veľmi podobnú RX 5500 XT ponúka takmer identický výkon. Teda záleží na tom, v čom. Citeľne svižnejší je Borderlands 3 aj Total War: Warhammer II. Práve toto sú hry, ktoré bežia na oboch kartách hlboko pod 60 fps, takže každý frame navyše je dobrý. Radeon v zelených číslach priemerných fps skončil aj v Metre Exodus, Assassin's Creed Odyssey či Far Cry 5. Zaujímavé je, že v UHD (3840 × 2560 px) je pri RX 5500 XT v trojpercentnom vedení. Zohľadňovať toto rozlíšenie je však irelevantné, keďže na všetky testované hry chýba výkon a plynulosť je vždy príliš nízka a nekomfortná.

V QHD je súhrnný výkon takmer identický, až v cieľovom FHD Radeon stráca 2 %. Je však nevyhnutné dodať, že keby sme z testov odstránili trochu sporný Battlefield V, misky váh sa už zľahka začínajú preklápať v prospech (+ 0,6 %) Radeonu. Battlefield V je tu sporný, pretože obvykle na RX 5500 XT beží rýchlejšie, no v kombinácii použitých ovládačov (20.5.1) tejto konkrétnej karty (Sapphire Pulse) je špeciálne v rozlíšení FHD o kus (17 %) pomalší.   

Prístup k nastaveniu chladenia je tu úplne opačný, než bol na karte GeForce. Ventilátory sú síce vždy príjemne tiché (pod 34 dBA), no lokálne zahrievanie jadra s hot spotmi na 84 °C vzbudzuje na takejto úspornej karte trochu hrôzu. A to tieto hodnoty zdpovedajú s BIOSu performance.

Na silent je zahrievanie ešte o 3 °C výraznejšie. Rozdiel medzi týmito režimami je však minimálny vo všetkých aspektoch. V hladine produkovaného hluku 0,2 dBA a frekvenčne 2 MHz (1831 – 1833 MHz). Výhoda dvoch BIOSov tu tak stráca zmysel. Ten jeden mal popohnať otáčky vyššie a držať zahrievanie na rozumnejších teplotách, aj keď priemerná teplota GPU (do 61 °C) ani pamätí (do 70 °C) už tak alarmujúco nevyzerá. Chladenie mimo záťaže je pasívne s oboma BIOSmi. ASUS ventilátory nespína iba s BIOSom silent.


Karta je vybavená dvoma BIOSmi, ktoré možno prehadzovať pomocou prepínača. Rozdiel v prevádzkových vlastnostiach a v riadení grafiky je však zanedbateľný a špeciálne na performance by RX 55500 Pulse prospeli vyššie otáčky. 

Hoci Sapphire ponúka RX 5500 XT aj v robustnejšom vyhotovení Nitro+, kartičke Pulse nič zásadné nechýba. Na regulácii ventilátorov mohol Sapphire v jednom z BIOSov pritvrdiť, ale na druhej strane to nie je nič, čo by sa nedalo doladiť manuálne cez aplikáciu Sapphire TriXX. Cievky s 32,6 dBA vás ani tu nebudú rušiť.

Výhodný je aj dvojslotový dizajn s výškou 40 mm. S najväčšou pravdepodobnosťou nebudete bojovať ani s dĺžkou (233 mm), ale dajte si pozor, aby vás neprekvapila väčšia hĺbka/šírka karty. So 121 mm v tejto osi môže kolidovať s bočnicou v atypických skrinkách s vertikálne rozdeleným interiérom. Extra hĺbka je tu z dôvodu, aby bolo možné použiť väčšie (efektívnejšie) ventilátory. Sapphire to však urobil šikovne a oproti užším kartám kompatibilita nebude horšia. Šírku totiž prehlbuje najmä rám chladiča a PCB štandardný rozmer presahuje iba minimálne, čo znamená, že spolu s napájacím konektorom (na boku) bude mať od slotu PCI Express k bočnici pomerne bežnú vzdialenosť.

Chvályhodný je aj spôsob pripojenia ventilátora cez konektor v rámčeku. Pri poruche ho tak viete v prípade potreby rýchlo a jednoducho vymeniť za nový, čo po skončení záruky oceníte.

PLUSY, MÍNUSY:

+ Vysoká efektivita, resp. vysoký výkon na watt, nadštandardné frekvencie GPU, účinné chladenie, tichý chod, tiché cievky, dva pripínateľné BIOSy, úzky dvojslotový profil, výmena ventilátora na používateľskej úrovni, výhodný pomer cena/výkon
- Vyššie zahrievanie (hot spoty GPU), príliš pomalé ventilátory v režime performance

Zobrazit Galériu

Ľubomír Samák

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať