Image
30.12.2019 0 Comments

Ako využívať elektromobil na 100 %

Predaj elektromobilov stále vzrastá a na trh prichádzajú modely v podstate vo všetkých kategóriách. Veľký nárast predajov predpokladáme aj v budúcom roku, keď je oznámené množstvo nových modelov takmer od všetkých automobiliek. V tejto súvislosti sa očakáva pokles cien a pomôcť by tomu mala aj nová stratégia štátnej podpory elektromobility, ktorá sa pripravuje a bude okrem priamych dotácií na nákup vozidiel zahŕňať aj viacero ďalších benefitov. Na to, aby ste elektromobil využívali efektívne, vplýva veľa faktorov – od vhodnosti výberu cez možnosti a spôsob nabíjania až po typický spôsob využitia a štýl jazdy. Poďme sa teda na túto problematiku pozrieť podrobnejšie.

Výber elektromobilu

Na rozdiel od predchádzajúcich rokov je už v súčasnosti na výber pomerne široká paleta elektromobilov v rôznych kategóriách. V najnižšej kategórii nájdete vozidlá, ktoré sú vhodné viac-menej výhradne na jazdenie v rámci mesta a jeho blízkom okolí. V tejto kategórii nájdete napríklad modely ako Renault Twizzi (u nás sa nepredáva) či Zhidou D2, čo sú však výhradne mestské dvojmiestne autíčka s maximálnou rýchlosťou okolo 80 km/h a dojazdom v meste okolo 100 – 180 km. Obe však majú iba nabíjanie z bežnej 230 V zásuvky výkonom maximálne 2,3 kW, takže nabíjanie trvá vždy niekoľko hodín. O niečo ďalej idú vozidlá VW e-UP! alebo Mercedes Benz Smart EQ, ktoré síce dojazdom (reálne okolo 120 – 130 km) neoslnia, no sú vo štvormiestnej verzii (SMART aj v dvojmiestnej). e-UP! ponúka navyše aj DC rýchle nabíjanie 40 kW a SMART EQ voliteľnú 22 kW AC nabíjačku. Pred nákupom vozidiel v tejto kategórii si treba dôkladne premyslieť, na čo budete vozidlo využívať a aké sú vaše denné potreby mobility. Prvá dvojica je na akékoľvek jazdy mimo dojazdu vozidla nepoužiteľná práve pre nabíjanie iba z 230 V zásuvky. Nabíjanie je veľmi pomalé a dostupnosť takýchto zásuviek vo verejných priestoroch je obmedzená. e-UP! a SMART EQ na dlhšie cesty mimo dojazdu tiež nie sú vhodné, ale vďaka príplatkovému rýchlemu nabíjaniu sa to raz za čas dá zvládnuť. Vozidlá v tejto kategórii sú teda primárne určené iba na jazdy po meste, takže ak potrebujete jazdiť občas aj na dlhšie trasy, budete potrebovať ešte ďalšie vozidlo. Ceny v tejto kategórii sa pohybujú aj pod 20 000 eur, s príplatkovou výbavou však často dosiahnu aj 30 000 eur.

Ďalšia a v súčasnosti najrozšírenejšia kategória elektromobilov je stredná trieda. Nájdete tu pomerne veľké množstvo modelov v rôznom cenovom rozpätí. Zatiaľ čo ešte v minulom roku sa dojazd v tejto kategórii pohyboval okolo 180 – 250 km, niektoré súčasné modely už dosahujú viac ako 450 km. Základná vlastnosť je v tejto kategórii štandardné DC rýchle nabíjanie od 40 do 100 kW. To umožňuje jazdenie aj na dlhšie trasy, keďže na rýchlonabíjačke sa vozidlo dobije na 80 % kapacity za 30 – 40 minút. Typickými zástupcami tejto kategórie sú modely VW e-Golf, Nissan Leaf II, BMW i3 a Renault Zoe Z.E.40 (jediný nemá DC nabíjanie, iba 22 kW AC) s batériami s kapacitou okolo 35 – 42 kWh a dojazdom 230 – 300 km a Hyundai Kona Electric, Kia e-Soul, Kia e-Niro, ktoré sa dodávajú vo dvoch verziách: s batériou 38 kWh a dojazdom 250 – 300 km (tieto verzie sme zatiaľ netestovali) a s batériou 64 kWh, kde sme pri testoch dosahovali dojazd 440 – 480 km, v jednom teste s Kona Electric dokonca 520 km. Táto kategória elektromobilov je (a predpokladáme, že aj v budúcnosti bude) najrozšírenejšia vďaka najlepšiemu pomeru medzi úžitkovou hodnotou a cenou. Vozidlá majú dostatočný výkon, dostatok miesta pre posádku a v spomínaných modeloch aj výborný dojazd. Okrem niektorých výnimiek je v tejto kategórii obvyklá vysoká technologická výbava s adaptívnym tempomatom, protizrážkovým systémom, sledovaním mŕtvych uhlov, udržiavaním v jazdnom pruhu a množstvom ďalších bezpečnostných systémov. V niektorých modeloch, ako je VW e-Golf, Hyundai Kona Electric a Kia e-Niro, nájdete aj inteligentné systémy rekuperácie, ktoré zaraďujú zvýšenú rekuperáciu automaticky napríklad pred obcou alebo pri jazde z kopca podľa mapových podkladov (e-Golf) alebo podľa údajov radaru a senzorov sklonu (Hyundai Kona Electric a Kia e-Niro). Vozidlá sú tak vhodné ako plnohodnotná náhrada rodinného vozidla so spaľovacím motorom na bežné jazdenie v rámci Slovenska aj okolitých krajín. Veľa z nich je vhodných aj ako firemné vozidlá alebo vozidlá pre taxislužby, mestskú políciu a podobne. Pri výbere treba zohľadniť hlavne priestor pre posádku a dojazd vozidla. Cenovo sa tieto vozidlá pohybujú medzi 32 000 – 43 000 eur s výnimkou BMW, kde sa cena môže vyšplhať až na 51 000 eur podľa výbavy.

V najvyššej kategórii sú v súčasnosti Jaguar i-Pace, Audi e-Tron 55 Quatro a Mercedes EQC 400. Ide o priamu konkurenciu vozidiel Tesla Model S a Model X, ktoré sa však u nás oficiálne nepredávajú. Všetky tri vozidlá patria do prémiového segmentu, sú vybavené batériami s kapacitou 80 – 95 kWh a umožňujú dojazd 320 – 420 km. Všetky podporujú ultrarýchle nabíjanie výkonom 100 – 150 kW. Z hľadiska výbavy na nabíjanie je najvyspelejší Audi e-Tron, ktorý okrem 150 kW DC nabíjania podporuje aj trojfázové AC nabíjanie výkonom 11 kW, voliteľne až 22 kW. Na druhej strane má e-Tron aj najvyššiu spotrebu. Všetky tri vozidlá disponujú vysokým stupňom výbavy s najmodernejšími asistenčnými systémami aj systémom inteligentnej rekuperácie (okrem i-Pace). Všetky majú pohon 4×4 s dvojicou elektromotorov.

Zváženie možností a podmienok nabíjania

Ako vidno, vyberať je z čoho. Na to, aby ste si dokázali vybrať vhodne a efektívne, si treba najprv zanalyzovať vaše typické využívanie vozidiel a rozhodovať sa podľa toho. V neposlednom rade však treba myslieť aj na to, že elektromobil budete musieť aj nabíjať. Ak sa rozprávame o elektromobile do rodiny, tu sú, samozrejme, vo výhode používatelia, ktorí bývajú v rodinnom dome. V tomto prípade je zabezpečená minimálne požiadavka na 230 V zásuvku, z ktorej možno nabíjať každý elektromobil aj plug-in hybrid pomocou AC (striedavého prúdu). Samozrejme, ide o najpomalší typ nabíjania výkonom iba 2,3 kW, a tak je vhodný v podstate iba pre plug-in hybridy alebo staršie modely elektromobilov s menšími batériami do 28 kWh. Pri vozidlách s kapacitou batérie 35 kWh a vyššou je výhodnejšie použitie wallboxu. Ide o nástennú skrinku, ktorá zaisťuje bezpečné domáce AC nabíjanie. Zväčša je vybavená aj nabíjacím káblom a dokáže poskytnúť jednofázové aj trojfázové nabíjanie. Výhodou wallboxu je hlavne vyššia bezpečnosť nabíjania, vyššia rýchlosť, možnosť obmedzenia nabíjacieho výkonu podľa kapacity pripojenia, ale aj podľa dennej doby alebo aktívne podľa zaťaženia prívodného vedenia. Zaujímavá je aj kontrola prístupu, ktorá môže byť realizovaná kľúčom, kartou RFID alebo mobilnou aplikáciou. Vďaka tomu môžete používať wallbox napríklad spoločne so susedom, pričom sú evidované všetky nabíjania podľa používateľa, takže nie je problém s rozpočítaním nákladov. Väčšina elektromobilov má inštalované vstavané nabíjačky s výkonom okolo 7 kW. Väčšinou sú jednofázové, ale niektoré modely majú aj trojfázové. Ak bývate v oblasti, kde v blízkosti (do 50 km) nemáte možnosť dobíjať na rýchlonabíjačke, je lepšie voliť model s trojfázovou nabíjačkou. Ak máte vo vozidle napríklad nabíjačku s výkonom 11 kW a doma máte na nabíjanie k dispozícii maximálne 14 A, pri jednofázovom nabíjaní využijete výkon maximálne 3,2 kW. Pri trojfázovom nabíjaní je to však už 9,1 kW, takže nabíjanie bude takmer trikrát rýchlejšie. V prípade núdze treba pamätať, že aj pri najpomalšom nabíjaní nabijete za noc každý elektromobil na ďalších minimálne 150 – 200 km jazdy v závislosti od modelu. Nabíjanie v domácich podmienkach vychádza podľa modelu na 0,8 až 1,2 eura/100 km. Pri pomere 60 – 80 % nabíjania doma sa dostanete na cenu okolo 2,9 – 3,5 eura/100 km. Pri nabíjaní iba na rýchlonabíjačkách sa už budete podľa modelu pohybovať zhruba na cene úspornejších dieselových modelov.

AC nabíjanie je základný typ nabíjania a na dlhú životnosť batérie sa odporúča minimálne 6 z desiatich nabíjaní vykonávať pomaly, teda cez AC. Batéria sa v tomto prípade nabije doplna a takéto nabíjanie je aj šetrnejšie. Pri čisto domácom nabíjaní navyše vychádza cena za 100 km jazdy okolo 0,8 – 1,5 eura. Používatelia, ktorí sú odkázaní iba na verejné nabíjanie na sídliskách a podobne, sú u nás zatiaľ vo veľkej nevýhode. Verejných AC nabíjačiek je veľmi málo a na sídliskách ich u nás nájdete skôr výnimočne. Preto je väčšina používateľov odkázaná na rýchlonabíjačky, na ktorých je však nabíjanie drahšie. Rýchlonabíjačky sú u nás v súčasnosti s výkonmi väčšinou do 50 kW, v tomto roku sa však objavila už prvá ultrarýchla nabíjačka s výkonom 150 kW a do konca roka by ich malo pribudnúť ešte niekoľko. Rýchlonabíjačky je najúčelnejšie využívať pri dlhších cestách mimo dojazdu, keď výrazne skrátia čas potrebný na nabíjanie, typicky na 30 – 40 minút pri nabíjaní na 80 %.

Ako efektívne jazdiť?

  • Efektívne jazdenie sa začína už od nabíjania. Ak môžete, využívajte prioritne AC nabíjanie. AC nabíjaním sa batéria nabíja efektívnejšie a šetrnejšie.
  • Na rýchlonabíjačkách nabíjajte maximálne na 85 % kapacity, ak chcete ušetriť čas. Nabíjacia charakteristika sa totiž nad 80 % začne splošťovať, čo znamená, že nabíjanie sa nad 80 % spomaľuje väčšinou na polovicu, a tak spravidla nabitie posledných 20 % do 100 % trvá rovnako dlho ako nabitie z 20 % na 80 %. Lepšie je po ceste urobiť ďalšiu zastávku na nabíjanie ako nabíjať vždy doplna.
  • Ak to vozidlo umožňuje, na úsekoch s miernym klesaním využívajte režim plachtenia, teda pohyb zotrvačnosťou bez rekuperácie.
  • Pri zjazde z väčších kopcov, hlavne ak je cesta kľukatá, využívajte maximálnu rekuperáciu a rýchlosť a brzdenie riaďte plynovým pedálom.
  • Snažte sa predvídať a nikdy nejazdite štýlom brzda/plyn. Opotrebúvate tak brzdy a nevyužívate rekuperáciu. Prídete tak o najväčšiu výhodu elektromobilu.
  • Pri rozjazde prudšie akcelerujte a potom udržiavajte rýchlosť jazdy.
  • Ak to vozidlo umožňuje, využívajte inteligentné systémy rekuperácie.
  • Pri potrebe vyššieho dojazdu znížte rýchlosť jazdy. V núdzi vypnite kúrenie/klimatizáciu, ktorá je významným spotrebičom energie a dokážete vďaka tomu zvýšiť dojazd o 20 – 50 km (podľa modelu). Rýchlosť má najväčší dosah na spotrebu.
  • Ak cez noc alebo v pracovnom čase nabíjate, využívajte možnosť načasovania klimatizácie pred odjazdom, najviac energie klimatizácia spotrebúva na prvotné vychladenie/vyhriatie interiéru.
  • Klimatizácia a vykurovanie sú významné spotrebiče energie. Najviac spotrebúvajú pri nastavení veľkých rozdielov teploty medzi vozidlom a okolitým vzduchom. Ak potrebujete predĺžiť dojazd, vypnite ich alebo nastavte menší rozdiel teplôt.
  • Jazda diaľničnou rýchlosťou pri väčšine elektromobilov znamená 1,5 až 2-násobnú spotrebu. Počítajte s tým pri plánovaní cesty.
  • Pri dlhších trasách si nechajte vždy rezervu, aby ste v prípade nedostupnosti nabíjačky došli k ďalšej. Nikdy nejazdite na doraz.
  • Vždy noste vo vozidle nabíjací kábel, minimálne na 230 V, ideálne aj typu 2.
  • Pri výmene pneumatík vyberajte modely určené pre elektromobily, teda s nižším valivým odporom.
  • Na Slovensku sú v súčasnosti dvaja operátori prevádzkujúci rýchlonabíjacie stanice. Odporúčame mať zriadené konto s kartou u oboch pre istotu na dlhších cestách. Obaja majú na tento účel aj tarifu bez mesačných poplatkov.
  • Pri jazde do zahraničia si preverte možnosti nabíjania a spôsob a ceny jednotlivých operátorov. Slovenské karty možno u niektorých operátorov použiť v roamingu, ceny nabíjania však budú vyššie.
  • Ak vozidlo odstavujete na dlhší čas, nechajte batériu nabitú asi na 70 % a zabezpečte jej kontrolu a prípadné dobitie minimálne raz za mesiac, v zimnom období ideálne aspoň raz za týždeň. Ak dôjde na dlhší čas k hlbokému vybitiu batérie, môže sa nezvratne poškodiť.

Ak sa budete riadiť týmito radami, bude využívanie vášho elektromobilu efektívnejšie, znížite si prevádzkové náklady a predĺžite životnosť batérie.


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

Putovná konferencia Microsoft Ignite The Tour po prvý raz v strednej Európe

12.03.2020 16:17

Ešte kým Európu schvátil koronavírus, stihla Praha po prvý raz privítať známu putovnú konferenciu Microsoft Ignite The Tour, zameranú nielen na vývojárov, ale na všetkých, ktorých zaujímajú technologi ...

Magazín

Nový PEUGEOT 208 / Slovenský lev s francúzskym šarmom

11.03.2020 15:07

Nový PEUGEOT 208 je od uvedenia na trh k dispozícii s tromi druhmi motorov: elektrickým, benzínovým a dieselovým. Výber motora tak nediktuje výber karosérie. Prichádza s vylepšeným i-Cockpit displejom ...

Magazín

Audi Q3 Sportback 45 TFSI / Kríženec kupé a SUV

11.03.2020 14:51

Audi Q3 Sportback je kombinácia SUV a kupé vo verzii S line aj so športovejším dizajnom. Z hľadiska zaradenia ide o model strednej triedy, modernejšieho menšieho brata Q5, s ktorým si ho okoloidúci ča ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

ACER_032020

Najnovšie videá