Image
5.6.2019 0 Comments

Ako to je s kapacitou lítiových batérií v mraze?

V súvislosti s niektorými témami v našej Ročenke elektromobility a článkoch venovaných elektromobilom sme dostali veľa e-mailov ohľadne zimnej prevádzky elektromobilov, hlavne poklesu kapacity batérie pri nízkych teplotách. Máme modelovú situáciu, keď elektromobil bol nabitý v garáži na plnú kapacitu. Následne stál nejaký čas vonku na silnom mraze a potom sa ním jazdilo. O koľko sa zníži kapacita batérie? Inak povedané, o koľko energie, ktorou sa batéria z nabíjačky nabila a za ktorú vodič elektromobilu zaplatil, v mrazivej zime príde? Akumulátory sú založené na sérii chemických reakcií a podobne ako pri väčšine chemických reakcií, čím chladnejšie sú reaktanty, tým pomalšia je reakcia. Čiže reakcie v batérii, ktoré produkujú elektrický prúd, sa stávajú menej účinnými, keď sú nútené dodávať rovnaký prúd pri nižších teplotách, čím sa znižuje kapacita. To isté platí aj pre nabíjanie v chlade a mraze. Aby ste batériu nabili na plnú kapacitu, musí nabíjačka dodať viac energie. Otázka v úvode článku je dobrý námet na jednoduchý experiment, ktorý je podrobne zdokumentovaný aj vo videu. Robiť ho na reálnom elektromobile by bolo náročné a bolo by treba vymyslieť metodiku na objektívne meranie. Preto sme experiment urobili v menšej mierke na dvoch lítiovo-iónových článkoch formátu 18650. Presne tieto články používala Tesla vo svojich modeloch S a X. Číselné označenie vyjadruje rozmery – 18 mm v priemere × 65 mm výška. Batéria s kapacitou 85 kWh má takýchto článkov 7104. Usporiadané sú v 16 moduloch, pričom v každom je 444 článkov typu 18650. Jednoduchým výpočtom zistíte, že každý článok 85 kWh batérie má kapacitu 11,97 Wh. V novších modeloch Tesla používa články typu 2170, aj toto číselné označenie vyjadruje rozmery článku: 21 mm v priemere × 70 mm výška. Pre zaujímavosť, články v batériách elektromobilov Tesla sa nabíjajú maximálnym prúdom 4 A, pričom sa nabíja na maximálne napätie 4,2 V, takže maximálny nabíjací príkon je 4,2 V × 4 A × 7104 článkov = 119,3 kW. Články 18 ...

Článok je uzamknutý

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu pre predplatiteľov. S digitálnym predplatným už od 10 € získate neobmedzený prístup k uzamknutému obsahu na celý rok. Objednať si ho môžete TU. Ak ho už máte prihláste sa TU


Prihlásiť pomocou členstva PC REVUE

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

BMW 530e xDrive Sedan / Výkon aj ekonomická prevádzka

03.12.2019 13:33

Plug-in hybrid BMW 530e som testoval aj v minulom roku, tentoraz sa mi však dostala do rúk modernizovaná verzia a rovno v konfigurácii s pohonom xDrive. Novinka je zvonku v podstate zhodná s pred ...

Magazín

Ako sa vyvíjajú batérie do elektromobilov

04.12.2019 13:09

Mali sme možnosť nahliadnuť do nového centra BMW Group Battery Cell Competence Centre v Mníchove, špecializovaného na výskum a vývoj batérií. Zameraním tohto interdisciplinárneho centra je napredovať ...

Magazín

Nabíjacia infraštruktúra pre elektromobily

04.12.2019 12:50

Nová európska legislatíva tlačí výrobcov ­automobilov prísnejšími limitmi pre produkciu CO2. Hranica maximálnej priemernej flotilovej produkcie CO2 je 95 gramov na kilometer. Ide o priemernú hodnotu p ...

Vyhľadávanie

ACER_122019

Najnovšie videá