Image
5.6.2019 0 Comments

Ako to je s kapacitou lítiových batérií v mraze?

V súvislosti s niektorými témami v našej Ročenke elektromobility a článkoch venovaných elektromobilom sme dostali veľa e-mailov ohľadne zimnej prevádzky elektromobilov, hlavne poklesu kapacity batérie pri nízkych teplotách. Máme modelovú situáciu, keď elektromobil bol nabitý v garáži na plnú kapacitu. Následne stál nejaký čas vonku na silnom mraze a potom sa ním jazdilo. O koľko sa zníži kapacita batérie? Inak povedané, o koľko energie, ktorou sa batéria z nabíjačky nabila a za ktorú vodič elektromobilu zaplatil, v mrazivej zime príde? Akumulátory sú založené na sérii chemických reakcií a podobne ako pri väčšine chemických reakcií, čím chladnejšie sú reaktanty, tým pomalšia je reakcia. Čiže reakcie v batérii, ktoré produkujú elektrický prúd, sa stávajú menej účinnými, keď sú nútené dodávať rovnaký prúd pri nižších teplotách, čím sa znižuje kapacita. To isté platí aj pre nabíjanie v chlade a mraze. Aby ste batériu nabili na plnú kapacitu, musí nabíjačka dodať viac energie. Otázka v úvode článku je dobrý námet na jednoduchý experiment, ktorý je podrobne zdokumentovaný aj vo videu. Robiť ho na reálnom elektromobile by bolo náročné a bolo by treba vymyslieť metodiku na objektívne meranie. Preto sme experiment urobili v menšej mierke na dvoch lítiovo-iónových článkoch formátu 18650. Presne tieto články používala Tesla vo svojich modeloch S a X. Číselné označenie vyjadruje rozmery – 18 mm v priemere × 65 mm výška. Batéria s kapacitou 85 kWh má takýchto článkov 7104. Usporiadané sú v 16 moduloch, pričom v každom je 444 článkov typu 18650. Jednoduchým výpočtom zistíte, že každý článok 85 kWh batérie má kapacitu 11,97 Wh. V novších modeloch Tesla používa články typu 2170, aj toto číselné označenie vyjadruje rozmery článku: 21 mm v priemere × 70 mm výška. Pre zaujímavosť, články v batériách elektromobilov Tesla sa nabíjajú maximálnym prúdom 4 A, pričom sa nabíja na maximálne napätie 4,2 V, takže maximálny nabíjací príkon je 4,2 V × 4 A × 7104 článkov = 119,3 kW. Články 18 ...

Článok je uzamknutý

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu pre predplatiteľov. S digitálnym predplatným už od 10 € získate neobmedzený prístup k uzamknutému obsahu na celý rok. Objednať si ho môžete TU. Ak ho už máte prihláste sa TU


Prihlásiť pomocou členstva PC REVUE

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

HONDA CR-V 2.0 i-MMD Hybrid, 2WD, Lifestyle / Inovatívne hybridné SUV

06.06.2019 13:09

Honda si svojím SUV CR-V získava zákazníkov už od roku 1995, najnovšia generácia však ako prvá prichádza aj s hybridným pohonom. Hybrid dnes už nájdete v ponuke viacerých automobiliek, no Honda prichá ...

Magazín

Elektromobilita alebo vodík? V ťažkej doprave

06.06.2019 11:38

Rovnako ako pri individuálnej doprave osôb existuje v Európe regulačný tlak aj na znižovanie emisií vo verejnej doprave. Európska únia si do nasledujúcich rokov stanovila ciele, ktoré do roku 2050 pre ...

Magazín

Výrazne účinnejší slovenský kolektor

06.06.2019 11:33

 V rámci nepretržitého hľadania efektívnejších obnoviteľných zdrojov prebieha aj vývoj v oblasti slnečných kolektorov. Slnečné kolektory predstavujú perspektívny spôsob využitia slnečnej energie, mome ...

Vyhľadávanie

SWAN_062019

Najnovšie videá



PC forum button