Image
8.3.2017 0 Comments

Ako sa vyvíja štýl programovania

Imperatívne programovanie je prapôvodcom všetkých moderných, viac či menej efektívnych štýlov vývoja softvéru. Jednotlivé bloky kódu sa tvoria ako postupnosti príkazov, definujúce algoritmus riešenia úlohy, ktorú má softvérový kód vykonávať. Základný pilier imperatívneho programovania je procedurálne programovanie. Až do vytvorenia prvého programovacieho jazyka FORTRAN sa programovalo v strojovom kóde, resp. v assembleri, ktorý prekladal syntaktický zápis inštrukcií do strojového kódu. Vyššie programovacie jazyky (Algol, Cobol, Pascal, C, Basic... ) využívali premenné a komplexnejšie príkazy, ale imperatívny a procedurálny princíp zostal stále rovnaký. Obsah dodávky programovacieho jazyka Turbo Pascal od spoločnosti Borland (dnes Embarcadero). Všimnite si rozsiahlu papierovú dokumentáciu a assembler ako súčasť dodávky. Väčšina vývojových prostredí obsahovala ako integrálnu súčasť aj assembler, pretože umožňoval a vlastne stále umožňuje napísať najrýchlejší kód, ale pojem najrýchlejší sa vzťahuje na rýchlosť behu programového kódu, nie na jeho vytvorenie. Tu platila nielen nepriama úmernosť (čím mal byť kód rýchlejší a efektívnejší, tým dlhšie ho bolo treba písať a optimalizovať), ale často aj Murphyho zákony. Na vytvorenie kľúčového 1 percenta kódu, čo boli z hľadiska výkonu kritické procedúry v assembleri, sa nezriedka spotrebovalo 99 percent času. Len pripomíname, že išlo o časy, keď zakladatelia spoločnosti Hewlett-Packard odmietli Steva Wozniaka a jeho koncept osobného počítača slovami: „Na čo už bude bežnému človeku treba počítač?“ Tie boli len vo firmách, na univerzitách a vo vládnych organizáciách. Softvérové aplikácie sa vyvíjali niekoľko rokov. Vývojové prostredia sa dodávali s rozsiahlymi manuálmi, ktoré často na polici zabrali aj pol metra, dokonca bol čas aj podrobne ich preštudovať, pretože nové verzie prichádzali vo viacročných intervaloch. Objektovo orientované programovanie Vo všeobecnosti platí, že každé generačné zlepšenie štýlu programovania p ...

Článok je uzamknutý

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu pre predplatiteľov. S digitálnym predplatným už od 10 € získate neobmedzený prístup k uzamknutému obsahu na celý rok. Objednať si ho môžete TU. Ak ho už máte prihláste sa TU


Prihlásiť pomocou členstva PC REVUE

Mohlo by Vás zaujímať

ITPro

Linux súkromne i pracovne v2.0 : Nové verzie unikátnych distribúcií

19.02.2018 00:10

V poslednom mesiaci roku 2017 boli vydané nové verzie linuxových distribúcií ReactOS a Puppy. Ide o dve unikátne distribúcie vymykajúce sa zo štandardu, ktorý predstavujú ostatné bežne používané distr ...

ITPro

Linux súkromne i pracovne v2.0 (25. časť): Okruhy siete Tor

12.12.2017 14:22

V tejto časti seriálu sa poslednýkrát vrátime k sieti Tor, pričom detailnejšie opíšeme spôsob fungovania jej okruhov. Na začiatku článku vám v stručnosti predstavíme postup vytvárania okruhov. Následn ...

ITPro 2

Geografické informačné systémy a virtuálna realita

11.12.2017 14:14

Geografický informačný systém (GIS), počítačový systém pracujúci s údajmi opisujúcimi miesta na zemskom povrchu, je už zo svojej podstaty predurčený na využitie nástrojmi virtuálnej reality. Virtuálna ...

Vyhľadávanie

PC forum button

Najnovšie videá