Image
11.10.2019 3 Comments

Ako sa vedieť predať pri hľadaní novej práce? Tradičné CVčko už nestačí

Vnímanie práce sa v posledných 10 rokoch výrazne zmenilo, čo sa odráža aj v životopisoch. V minulosti sa na prácu hľadelo ako na ‚jednoprúdovú diaľnicu‘ – človek vyštudoval nejaký odbor a následne v ňom pôsobil na pozíciách, ktoré išli v rade za sebou, ideálne bez prestávok. Dnes ľudia naraz robia aj viacero nesúrodých prác, na faktúru alebo skrátený úväzok. Pokojne mesiace aj roky cestujú po svete alebo „dobrovoľníčia“ v projekte, ktorý im dáva zmysel.

Práca na osobnej značke a vedomej digitálnej stope na internete je v kariérnom rozvoji na modernom pracovnom trhu zásadná. A práve dobre spracované CV je základnou časťou úspešne zvládnutého osobného marketingu – balíka nástrojov osobnej prezentácie, ktorý predáva. Mnoho ľudí má roky napísané jedno CV, ktoré len aktualizuje o posledné pracovné pozície či absolvované kurzy, až keď CV potrebuje použiť. To je podľa kariérnych poradcov chyba.

Na CV sa môžeme dívať ako na ‚reklamný leták‘ – skutočne povie o pracovníkovi všetko, aby si ho zamestnávateľ dokázal predstaviť? Vrátane jeho vízií, talentu, osobnosti? Každé CV by malo byť zostavené na mieru danej situácii, univerzálny životopis neexistuje a mať ho napísaný ešte skôr, než poznáme jeho adresáta, nemôže byť produktívne. Kvalitné CV by malo poskytovať veľmi konkrétne informácie, aké máme zručnosti, ako sme ich získali, čo sme v práci zvládli, a pokiaľ si svoje portfólio nedopĺňame priebežne, môžeme jednoducho na relevantné veci pre dané CV a ponuku pozície zabudnúť. V opačnom prípade stačí len vybrať a zdôrazniť to najdôležitejšie v kontexte dopytujúcej sa firmy,“ vysvetlila kariérna koučka Petra Drahoňovská.

Informácie z papierového životopisu si dnes väčšina náborárov overuje a dopĺňa na internete. Vďaka sociálnym sieťam, názorom, komentárom, fotografiám a ďalším informáciám, ktoré človek zdieľa on-line, si dokážu preveriť nielen pracovné skúsenosti a schopnosti, ale aj osobnosť uchádzača, ktorá sa v mnohých výberových konaniach dostáva do popredia záujmu.

Životopis je vnímaný len ako jeden z podkladov pre ďalšie rokovania. Čím ďalej, tým viac sa posudzuje osobnosť človeka, jeho zručnosti sa učiť, pružne reagovať na zmeny, prispôsobovať sa, tzv. byť agilný a v neposlednom rade dôveryhodnosť a spoľahlivosť. Sú to veci, ktoré z životopisu nevyčítate, z digitálnej stopy, ktorú človek zanecháva na internete, a z osobného stretnutia s kandidátom už zvyčajne áno. Nevyvíjajú sa len firmy a štýly náboru zamestnancov, ale je možné sledovať aj rad nových trendov pri životopisoch.

1. DETAILY PROFESIJNEJ CESTY
Pracovné skúsenosti by mali byť v CV rozpísané, nestačí uviesť len meno firmy a pozíciu. „Traja projektoví manažéri v troch rôznych firmách môžu robiť rôzne veci. Popisy praxe by sa mali orientovať na výsledky, na čom sa uchádzač podieľal, za čo mal zodpovednosť. Rovnako je takto možné rozpísať aj detaily formálneho štúdia, aké predmety a vyučujúcich uchádzač mal, alebo pri vlastných projektoch či absolvovaných kurzoch a workshopoch, ktoré sú k ponúkanej pozícii relevantné. Obzvlášť, ak meníme odbor, je potrebné načrtnúť smer, kam a prečo chcem presmerovať svoje ďalšie profesijné kroky,“ uviedla Petra Drahoňovská.

2. NAMIESTO KLIŠÉ RADŠEJ KONKRÉTNE
Schopnosti a zručnosti, ktoré uchádzača charakterizujú, sa vyplatí vypichnúť už v úvodnej časti CV. Často sa teraz využíva forma prvého odstavca, ktorý slúži ako zhrnutie toho najdôležitejšieho – úspechy, vízie a profesijné ciele. „Hlavne nezostávať pri klišé typu: viem pracovať v tíme, som flexibilný a rád sa učím nové veci, popisnejšie sú príklady z praxe, čo človek zvládol, čo ho zocelilo. V CV majú svoje miesto aj záľuby, ktoré dokreslia osobnosť. Stereotypné ‚mám rád kultúru, šport, čítanie‘ ale popíšte konkrétne, ako ‚cvičím jogu, čítam severské detektívky a zaujímam sa o francúzsku kinematografiu‘, aby nešlo o frázy, ale o predstavenie sa. Pokiaľ zostanete pri všeobecnom popise, tak ako všetky ostatné sekcie ani táto nemá výpovednú hodnotu,“ odporučila kariérna koučka.

„Rovnako si už človek v sekcii IT zručností nevystačí so strohým ‚Word, Excel‘. Takmer každý má dnes z práce skúsenosť s viacerými operačnými systémami, mnoho ľudí vie pracovať pomerne pokročilo s editormi fotografií, videí, zvuku, so sociálnymi sieťami. Jazykovú vybavenosť je žiaduce popísať objektívnejšie než ‚začiatočník alebo A2‘ a doplniť, či v jazyku komunikujete denne, občas, ste schopní viesť míting s klientom či prednášať,“ doplnila poradkyňa.

3. INTERAKTÍVNE S ODKAZMI
Životopisy posielané e-mailom je možné obohatiť rôznymi hyperlinkami – na profesijnú sociálnu sieť LinkedIn, na vlastné portfólio s ukážkami práce, na výstupy s úspechmi zo zamestnaní (napríklad odkaz na web konferencie, ktorú uchádzač organizoval ako produkčný). Vďaka sociálnym sieťam a zdieľaním sa zvyšuje tlak na úprimnosť a pravdivosť uvedených údajov v životopise, pretože je niekoľko možností ako si to overiť. Naopak, veľmi prosperujú tí, ktorí majú dobré referencie a ohlasy na svoju prácu.  

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Biznis

Toto sú najrýchlejšie rastúce technologické firmy na Slovensku

18.10.2019 00:05

V tohtoročnom, v poradí už dvadsiatom ročníku rebríčka Deloitte CE Fast 50 pre najrýchlejšie sa rozvíjajúce technologické spoločnosti v strednej Európe, sa umiestnili tri slovenské spoločnosti. Okrem ...

Biznis 1

Ako osloviť ITčkárov alebo ako sa robí moderné HR

10.10.2019 00:04

O nedostatku IT pracovníkov sa hovorí už roky. Riešeniu problému neprispieva ani všeobecne veľmi nízka nezamestnanosť, a tak je pre niektoré firmy takmer nadľudskou úlohou nájsť a zamestnať kvalitného ...

Biznis

Víťazi slovenských technologických „Oskarov“ za rok 2019

04.10.2019 09:34

Už po devätnásty raz sa na spoločenskom večere IT GALA odovzdávali prestížne ocenenia IT Firma, IT Osobnosť, IT Produkt a IT Projekt roka 2019. Novinkou je kategória IT NEO, ktorá hodnotí firmy na ic ...

3 Comments

  1. pekný článok ale ... reakcia na: Ako sa vedieť predať pri hľadaní novej práce? Tradičné CVčko už nestačí
    11.10.2019 17:10
    Presne tak, súhlasím.
    Všetko je o dobrom kolektive. Peniaze sú vždy len odmenou za prácu. Na lopotu sa nejaky zúfalec vždy nájde.
    Reagovať
  2. pekny clanok ale .. reakcia na: Ako sa vedieť predať pri hľadaní novej práce? Tradičné CVčko už nestačí
    11.10.2019 14:10
    Pekny clanok ale zabuda na to podstatne.
    - za prve vacsina ponuk na profesii stoji za ... ako som na to prisiel? Lahko pokial sa pozicia zhruba cca kazde 3 mesiace opakuje a mnohe sa opakuju aj niekolko rokov tak bud bol kazdy kandidat zly alebo je tam: zly sef, nizky plat, zly kolektiv alebo nejaka kombinacia tychto troch moznosti.

    - za druhe uroven personalistiky na Slovensku presne odraza kvalitu kanditov. (cize mizerne nizka) Vela krat som videl na pohovore nejaku cca 19r pipku tvariacu sa akoby zhltla vsetku mudrost sveta a realne iba polozila zopar otazok "kde chcete byt za 5 rokov a podobne" a podala ruku. Chvalabohu v Prahe som videl skutocnych personalistov ktory mi pomohli a to hovorim napriek tomu ze ma neprijali.

    - za tretie nedostatok skutocnych osobnosti ktore vedia viest skupinu. Dovolim si povedat ze na Slovensku mame dost ludi ktory chcu pracovat dobre a tvrdo, bohuzial prilis malo skutocnych vodcov, ludi ktory vedia viest a motivovat vacsiu skupinu. Tento nazor som pocul aj od cudzincov ktory na Slovensku pracuju.
    Reagovať
    • RE: pekny clanok ale .. reakcia na: pekny clanok ale ..
      11.10.2019 17:10
      Uroven personalistiky - asi najväčší extrém bol (zažil som) keď hladali v jednej firme v BA tzv. Java programátora (podľa inzerátu a aj popisu práce), ale nakoniec sa ukázalo, že vlastne potrebujú JavaScript programátora, čo však s Javou nemá vela spoločného. Áno, bolo to vtipné nedorozumenie a ako zlatý klinec programu nechýbali otázky typu: Kde sa vidíte o 2 roky? Aké sú vase silné a slabe stránky? Ste timový hráč?
      Reagovať

Vyhľadávanie

Brother_300x600

Najnovšie videá

SlovakiaTech 2019
MANDAYIT 2019