ACER_09_SWIFT5 ACER_09_SWIFT5 ACER_09_SWIFT5 Advertisement

Ako je to so spotrebou elektromobilov v zime?

0
Znížený dojazd elektromobilov v zimných podmienkach je pomerne často omieľaná téma, a tak sme sa na to pozreli podrobnejšie, aby sme zistili, aká je skutočnosť a čo všetko má na zníženie dojazdu elektromobilu vplyv. Ako testovacie vozidlo sme tentoraz zvolili úplne nový model Kia e-Soul s batériou s kapacitou 64 kWh v plnej výbave. Výbava má v tomto prípade význam v tom, že e-Soul má – možno trochu nelogicky – rozšírený teplotný manažment batérie iba vo vyššej verzii. Počas testovania sme využívali rýchle nabíjanie na DC rýchlonabíjacích staniciach s výkonmi 50 – 150 kW. e-Soul umožňuje využívať výkon do 76 kW na DC rýchlonabíjačkách, AC nabíjanie je iba jednofázové s výkonom 7,2 kW. Ak sa pozrieme na problematiku spotreby elektromobilu, je tu niekoľko faktorov, ktoré ju môžu ovplyvňovať. Najväčší spotrebič je logicky elektromotor. Z dôvodu jednoduchšej konštrukcie sa pri elektromobiloch nepoužíva prevodovka. Motor poháňa kolesá iba cez stály redukčný prevod, ktorý zabezpečuje prenos energie tak, aby nedochádzalo k prekračovaniu maximálnych otáčok elektromotora. Vďaka tomu, že elektromotor má vysoký krútiaci moment a dodávaný výkon stúpa lineárne, za normálnych podmienok nie je prevodovka potrebná. Pohonný systém je tak v podstate naladený na určitý rozsah rýchlostí a maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená. So zvyšujúcou sa rýchlosťou však takmer lineárne rastie aj spotreba elektromotora. So stúpajúcou rýchlosťou navyše vstupujú do hry aj ďalšie faktory, napríklad odpor vzduchu či odpor pneumatík. Čím je rýchlosť vyššia, tým je vyššia aj spotreba. Niektoré vozidlá, ako napríklad Mercedes EQC400, to riešia rôznym nastavením motorov na prednej a zadnej náprave, ktoré sa podľa jazdného režimu zapájajú a umožňujú tak zníženie spotreby. Porsche Taycan rieši tento problém dvojstupňovou prevodovkou na zadnej náprave, ktorá má jeden stupeň na dosahovanie vysokých rýchlostí a druhý na pohodovejšiu jazdu s nižšou spotrebou. Takéto riešenia však vozidlo predražujú, a ... Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články
elektromobilita bateria auto doprava

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať