Image
4.3.2018 0 Comments

Ako dostať elektromobil do firemnej garáže

Rastúci dojazd e-áut zvyšuje záujem o ekologické vozidlá aj zo strany firiem. Ako v praxi funguje spolužitie s elektromobilom a nabíjacou stanicou, ako vyzerá montáž a prevádzka a aké možnosti majú firmy pri rozvoji elektromobility?

Už onedlho sa predstaví v Ženeve to najlepšie z automobilových show na európskej pôde. Ako inak, medzi novinkami sa predpokladá aj početné zastúpenie elektromobilov. V podstate už prvý tohtoročný svetový autosalón v americkom Detroite ukázal jasný trend v mobilite na tento aj najbližšie roky: v rámci 71 noviniek vrátane 46 celosvetových debutov predstavila každá významná automobilka svoje tromfy aj v oblasti elektromobilov. Do roku 2020 sa dokonca na cestách očakáva až 103 modelov e-áut.    

Cena, dojazd, infraštruktúra

Elektromobilita tak už prestáva byť záležitosť len inovatívne a ekologicky zmýšľajúcich trendsetterov. Samozrejme, aby sa stala jasnou prvou voľbou či už jednotlivcov, alebo firiem, treba splniť tri podmienky – prijateľnú obstarávaciu cenu, potrebný dojazd a infraštruktúru. Dojazd, ako vidieť, sa s každým novým modelom predlžuje. Napríklad Nissan Leaf, jeden z najpreferovanejších modelov aj medzi firmami, má v novej verzii už dojazd okolo 350 km. A hranica sa posúva. Inováciami nabitá Tesla, ktorá je už u nás dostupná cez operatívny lízing a o ktorú majú stúpajúci záujem najmä technologické firmy, posúva hranicu dojazdu na 600 km. Keď si zoberieme, že až 70 % jázd v Európe je do 40 km denne, elektromobilita je riešením nielen v rámci mestskej mobility, ale aj regionálnej a celoslovenskej.

V budovaní infraštruktúry sú v súčasnosti aktívne najmä súkromné spoločnosti, no so snahou Európskej únie zakázať registráciu vozidiel so spaľovacími motormi do roku 2030 až 2050 prichádza aj aktivita na podporu e-infraštruktúry. V krajinách strednej a východnej Európy vrátane Slovenska vyčlenila únia v rámci projektu Next E do roku 2020 až 19 miliónov eur na výstavbu 222 rýchlonabíjacích staníc s výkonom  50 kilowattov a 30 superrýchlych nabíjacích staníc s výkonom 150 až 300 kilowattov. To posilní infraštruktúrne prepojenie aj so západnou Európou. U nás v rámci projektu pribudne 18 rýchlonabíjacích a 7 ultrarýchlonabíjacích staníc. Spoločnosť GreenWay plánuje tento rok k svojim 25 rýchlonabíjacím staniciam pridať ďalších päť. Infraštruktúra pritom už dnes zabezpečuje pohodlné spojenie západu krajiny s východom.

Hoci cena elektromobilov sa pohybuje v priemere okolo 30-tisíc eur, pri pohľade na celkové prevádzkové náklady. teda vrátane paliva a servisu, povedzme za štyri roky, nehrá elektromobil v porovnaní s vozidlom so spaľovacím motorom vôbec druhé husle. Servisné náklady sú totiž pri elektromobile výrazne nižšie než pri vozidle so spaľovacím motorom. Kým náklady na palivo  predstavujú až štvrtinu priemerných nákladov na flotilu, v prípade elektromobilu platí, že čím viac jazdí, tým sú náklady nižšie. V priemere môžu byť o 20 % až 30 % nižšie než pri fosílnych palivách. Základom je optimalizácia nabíjania cez domáce nabíjacie stanice s nabíjacími programami prevádzkovateľov nabíjacej infraštruktúry. Operatívnym lízingom sa pritom dá vyhnúť nielen vysokej vstupnej investícii, ale prefinancovať v rámci mesačných platieb len rozdiel medzi nadobúdacou hodnotou vozidla a zostatkovou cenou po skončení nájmu, teda len skutočne využitý čas pri využívaní plného servisu a služieb, a to bez prevádzkových a finančných rizík. Keďže elektromobily majú vysokú zostatkovú hodnotu, firmy môžu siahnuť aj po novinkách.

Spolužitie s nabíjačkou

A ako dnes vyzerá spolužitie firiem a ich zamestnancov s elektromobilom či nabíjacou stanicou? Veľa  závisí najmä od typu podnikania. Napríklad prepravné spoločnosti, ktoré nabíjajú elektrické vozidlá v noci, a teda v rámci dňa ich už nepotrebujú dobíjať, nemajú potrebu investovať do rýchlonabíjacej infraštruktúry. Nočné pomalé nabíjanie je pre ne lacnejšie a zároveň dostatočné na denné rozvozy. Na druhej strane napríklad taxislužby potrebujú elektrické vozidlá dobíjať priebežne aj v rámci dňa počas prestojov. V takom prípade využívajú možnosti dostupnej siete rýchlonabíjačiek. V posledných mesiacoch však rastie záujem firiem o rýchlonabíjacie stanice z veľkej miery pre vlastnú potrebu, no s možnosťou ponúkať aj verejné nabíjanie, aby sa im investícia vrátila. Ak chcú v rámci firemných benefitov poskytovať zamestnancovi vozidlo aj na súkromné účely, je na zváženie možnosť v prípade rodinných domov inštalovať radšej tzv. wallboxy, ktoré sú bezpečnejšou a výkonnejšou alternatívou než nabíjanie z bežnej domácej zásuvky.

Pokiaľ ide o inštaláciu a podmienky, jednoduchší postup je v prípade nabíjacích wallboxov, ktoré sa montujú na stenu, pretože stačí vyriešiť elektrickú prípojku a revíziu vrátane elektrickej projektovej dokumentácie a možno nabíjať. V prípade, ak sa nabíjacia stanica inštaluje na pevný základ, je to už zložitejšie. Okrem spomenutého totiž treba vybaviť ohlásenie drobnej stavby na stavebnom úrade, na čo je nevyhnutná jednoduchá stavebná dokumentácia, preukázanie vzťahu k pozemku listom vlastníctva alebo nájomnou zmluvou. Tento proces trvá jeden až jeden a pol mesiaca. Zabudnúť však nemožno ani na preverenie dostupného voľného elektrického výkonu v sieti v danej nehnuteľnosti, a to v závislosti od výkonu nabíjacej stanice a počtu staníc.


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

Quo vadis, Facebook?

16.10.2019 13:54

Facebook je s počtom 2,14 miliardy aktívnych používateľov v súčasnosti najväčšia sociálna sieť na svete. To však neznamená, že sa nemusí vyvíjať či súperiť s konkurenciou. Kto ešte nemá vlastnú krypt ...

Magazín

Bude mať UI raz aj vedomie? Juraj Jánošík, ESET

19.10.2019 00:05

Umelá inteligencia je téma, ktorá v posledných rokoch výrazne nabrala na popularite. Svedčí o tom množstvo technológií odkazujúcich na umelú inteligenciu. Čoraz častejšie sa hovorí o autonómnych autác ...

Magazín

Príbeh SpaceX

15.10.2019 11:31

História spoločnosti s úplným názvom Space Exploration Technologies Corporation, ktorá podniká v aerokozmickom priemysle, sa začala písať v roku 2002. Založil ju Elon Musk, ktorý sa predajom svojho po ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

ITAPA_2019

Najnovšie videá

SlovakiaTech 2019
MANDAYIT 2019