Image
7.2.2017 0 Comments

AeroMobil vstupuje do ďalšej fázy

História projektu AeroMobil nás zaviedla takmer 30 rokov do minulosti, keď v predstavách jeho duchovného otca Štefana Kleina ešte počas jeho štúdií na Slovenskej technickej univerzite vznikali prvé nákresy a neskôr aj model verzie AeroMobil 1. Ten bol koncipovaný s uzavretým dvojitým krídlom s rozpätím 2,5 m a kačacou plochou vpredu. Vďaka profesorovi Brožovi z Katedry stavby lietadiel ČVUT sa podarilo otestovať tento model v aerodynamickom tuneli VZLÚ s veľmi dobrými výsledkami, takže nakoniec došlo k realizácii prototypu v priebehu rokov 1990 – 1994 a jeho úspešnému zalietnutiu. Prototyp bol poháňaný motorom Trabant s tlačnou vrtuľou. Táto koncepcia sa však ukázala ako nevhodná na jazdenie po cestách z dôvodu veľkej šírky (2,5 m). Konštruktér tak pristúpil ku kompletnému prepracovaniu projektu, ktorého výsledkom bol prototyp AeroMobil 2. Ten už nesie jasné znaky koncepcie, ktorá je použitá aj na aktuálnom modeli. Teda dva režimy, a to lietadlo a auto, ktoré sa menia pomocou transformácie. Podobná je aj koncepcia podvozka, ale s tým rozdielom, že vo verzii 2 sa predné kolesá zasúvajú pri letovom režime. Rovnako ako vo verzii 1 boli na stavbu použité kompozitné materiály. AeroMobil 2 bol vyvíjaný a lietal v rokoch 1995 – 2010  a z jeho testovania vyplynula potreba riešenia ďalších konštrukčných celkov. Preto bol v období 2010 až 2013 postavený model AeroMobil 2,5. Tento model už bol produktom firmy, ktorá bola založená pred siedmimi rokmi. Na rozdiel od ostatných bola jeho konštrukcia veľmi jednoduchá, trubicová s plátnovým poťahom. Tento model slúžil hlavne ako technologický demonštrátor na overenie funkcie technologických celkov, ako je systém sklápania krídla, zmena uhla nábehu, náhon vrtule atď. V tomto období, po založení spoločnosti Štefanom Kleinom a Jurajom Vaculíkom, získal projekt veľkú pozornosť v odborných kruhoch a na verejnosti. Založená bola rovnomenná firma AeroMobil. Juraj Vaculík (vľavo) a Štefan Klein s AeroMobilom 3.0 Vďaka skúsenostiam z dovt ...

Článok je uzamknutý

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu pre predplatiteľov. S digitálnym predplatným už od 10 € získate neobmedzený prístup k uzamknutému obsahu na celý rok. Objednať si ho môžete TU. Ak ho už máte prihláste sa TU


Prihlásiť pomocou členstva PC REVUE

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

HONDA CR-V 2.0 i-MMD Hybrid, 2WD, Lifestyle / Inovatívne hybridné SUV

06.06.2019 13:09

Honda si svojím SUV CR-V získava zákazníkov už od roku 1995, najnovšia generácia však ako prvá prichádza aj s hybridným pohonom. Hybrid dnes už nájdete v ponuke viacerých automobiliek, no Honda prichá ...

Magazín

Elektromobilita alebo vodík? V ťažkej doprave

06.06.2019 11:38

Rovnako ako pri individuálnej doprave osôb existuje v Európe regulačný tlak aj na znižovanie emisií vo verejnej doprave. Európska únia si do nasledujúcich rokov stanovila ciele, ktoré do roku 2050 pre ...

Magazín

Výrazne účinnejší slovenský kolektor

06.06.2019 11:33

 V rámci nepretržitého hľadania efektívnejších obnoviteľných zdrojov prebieha aj vývoj v oblasti slnečných kolektorov. Slnečné kolektory predstavujú perspektívny spôsob využitia slnečnej energie, mome ...

Vyhľadávanie

SWAN_062019

Najnovšie videá