Image
7.2.2017 0 Comments

AeroMobil vstupuje do ďalšej fázy

História projektu AeroMobil nás zaviedla takmer 30 rokov do minulosti, keď v predstavách jeho duchovného otca Štefana Kleina ešte počas jeho štúdií na Slovenskej technickej univerzite vznikali prvé nákresy a neskôr aj model verzie AeroMobil 1. Ten bol koncipovaný s uzavretým dvojitým krídlom s rozpätím 2,5 m a kačacou plochou vpredu. Vďaka profesorovi Brožovi z Katedry stavby lietadiel ČVUT sa podarilo otestovať tento model v aerodynamickom tuneli VZLÚ s veľmi dobrými výsledkami, takže nakoniec došlo k realizácii prototypu v priebehu rokov 1990 – 1994 a jeho úspešnému zalietnutiu. Prototyp bol poháňaný motorom Trabant s tlačnou vrtuľou. Táto koncepcia sa však ukázala ako nevhodná na jazdenie po cestách z dôvodu veľkej šírky (2,5 m). Konštruktér tak pristúpil ku kompletnému prepracovaniu projektu, ktorého výsledkom bol prototyp AeroMobil 2. Ten už nesie jasné znaky koncepcie, ktorá je použitá aj na aktuálnom modeli. Teda dva režimy, a to lietadlo a auto, ktoré sa menia pomocou transformácie. Podobná je aj koncepcia podvozka, ale s tým rozdielom, že vo verzii 2 sa predné kolesá zasúvajú pri letovom režime. Rovnako ako vo verzii 1 boli na stavbu použité kompozitné materiály. AeroMobil 2 bol vyvíjaný a lietal v rokoch 1995 – 2010  a z jeho testovania vyplynula potreba riešenia ďalších konštrukčných celkov. Preto bol v období 2010 až 2013 postavený model AeroMobil 2,5. Tento model už bol produktom firmy, ktorá bola založená pred siedmimi rokmi. Na rozdiel od ostatných bola jeho konštrukcia veľmi jednoduchá, trubicová s plátnovým poťahom. Tento model slúžil hlavne ako technologický demonštrátor na overenie funkcie technologických celkov, ako je systém sklápania krídla, zmena uhla nábehu, náhon vrtule atď. V tomto období, po založení spoločnosti Štefanom Kleinom a Jurajom Vaculíkom, získal projekt veľkú pozornosť v odborných kruhoch a na verejnosti. Založená bola rovnomenná firma AeroMobil. Juraj Vaculík (vľavo) a Štefan Klein s AeroMobilom 3.0 Vďaka skúsenostiam z dovt ...

Článok je uzamknutý

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu pre predplatiteľov. S digitálnym predplatným už od 10 € získate neobmedzený prístup k uzamknutému obsahu na celý rok. Objednať si ho môžete TU. Ak ho už máte prihláste sa TU


Prihlásiť pomocou členstva PC REVUE

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

Kia e-Soul a Kia e-Niro: Dvojčatá, pre ktoré je Slovensko malé

19.09.2019 10:16

Spoločnosť Kia Motors mala doteraz v ponuke iba jeden elektromobil Kia Soul EV s dojazdom cca 250 km ktorý si aj u nás získal obľubu vo viacerých taxislužbách. Vzhľadom k tomu že sesterská automobilka ...

Magazín

Škoda Karoq Scout: Pre rodinu aj do terénu

19.09.2019 10:03

Tip redakcie: Technologická výbava Škoda má v ponuke širokú škálu modelov a, samozrejme, medzi nimi nesmú chýbať SUV. Karoq je menší súrodenec modelu Kodiaq a teraz prichádza aj vo verzii Scout s dvo ...

Magazín

ŠKODA SCALA Style: 1,5 TSI 110 kW 7AP Priestor aj výkon pre rodinu

18.09.2019 13:38

Škoda Scala prichádza ako nástupca modelu Rapid. Využíva koncernovú platformu MQB A0, teda rovnakú, na ktorej je postavený napríklad VW Polo. Scala však má väčšiu dĺžku a predĺžený rázvor, a tak vnúto ...

Vyhľadávanie

ACER_092019

Najnovšie videá

SlovakiaTech 2019

IT GALA stvorec 2019