
Aceleron ponúka Li-ion batérie, ktoré sa dajú opraviť výmenou pokazených článkov
Lítiovo-iónové batérie sú dnes hojne používané – napájajú notebooky, elektromobily a dokonca aj rover Curiosity preskúmavajúci Mars. Majú však jeden problém – ak sa jeden ich článok pokazí, treba vymeniť celú batériu. Dôvodom je spôsob, ako sú batérie vybudované – použitie zvárania či lepenia robí opravu takmer nemožnou. Ak batériu otvoríte, zničíte ju a už ju nikdy nedáte dokopy. Recyklácia lítia je tiež neefektívna. Výsledok je potom taký, že veľa batérií je zlikvidovaných, hoci ich životnosť sa ešte neskončila.
Spoločnosť Aceleron však prišla s nápadom, ako by si zlyhávajúca súčasť nevyžiadala výmenu celej batérie. Jej zakladateľ Amrit Chandan sa obáva, že by väčšie rozšírenie elektromobilov mohlo situáciu zhoršiť, preto spojil svoje sily s inžinierom mechaniky Carltonom Cumminsom, aby spoločne našli riešenie.
Po niekoľkých mesiacoch strávených demontážou batérií navrhol Cummins nový dizajn lítiovo-iónovej batérie. Jej jednotlivé články sú spojené pomocou kompresie, čo umožňuje opravu batérie pri zlyhaní jednotlivých častí. Firma Aceleron má v súčasnosti 20 zamestnancov a predáva batérie s rôznymi napätiami a veľkosťami, ktoré sa používajú vo vozidlách, plavidlách aj budovách.
„Náš produkt je naozaj riešením na celý život,“ hovorí Cummins. Aceleron teraz spolupracuje s partnermi z plynárskeho, energetického a ropného priemyslu, ako sú Total, BuffaloGrid či Innogen.
Zdroj: wired.co.uk.
Zobrazit Galériu