S_042020 S_042020 S_042020

ASUS ProArt PQ22UC / OLED pre filmárov na cesty

0

Sekundárne monitory k notebooku, ktoré sú uspôsobené na prenášanie, nie sú žiadna novinka. No aj tak ide stále o okrajovú záležitosť. V porovnaní so štandardnými stolovými modelmi je ponuka veľmi obmedzená a s profesionálnymi riešeniami pre kreatívcov sa až doteraz nepočítalo.

Prvá lastovička v tomto segmente je až ASUS ProArt PQ22UC. Hneď prvé lákadlo je to, že ide o prvý mobilný monitor vybavený panelom OLED. Za túto jedinečnosť si však necháva výrobca poriadne zaplatiť. Na druhej strane máte do činenia s naozaj prvotriednym kusom hardvéru, ktorý napriek vysokej cene dáva zmysel, ak sa často pohybujete v teréne a zakladáte si na špičkových pracovných výstupoch.

Odolné a praktické vyhotovenie

Displej je chránený v pevnom celokovovom šasi. Z kovu sú dokonca i rámčeky spredu. Tie bývajú spravidla plastové aj na prémiových zariadeniach. Pri takomto drahom monitore sa však na ničom nešetrilo a príslušnosť k najvyššej triede je tu očividná.

Monitor sa nekrúti ani pri agresívnejšej manipulácii a svoj tvar si pekne drží, čo je vzhľadom na hrúbku iba 7,5 mm na takejto veľkej ploche (511 × 314 mm) obdivuhodné. Na vyhotovenie boli zjavne použité pevné materiály. Monitor je pritom s hmotnosťou 1410 g pomerne ľahký. Docielené je to väčšinovým zastúpením hliníka. Z neho je vyrobený i šikovný stojan. V miestach vzájomného kontaktu však nájdete magnetický kov. Týmto spôsobom (magneticky) je vyriešené uchytenie. O stabilitu nemusíte mať najmenšie obavy, tá je v rozsahu odporúčaného polohovania (+2 až +20 stupňov) špičková. Kĺby sú mimoriadne pevné a statika je zvládnutá na výbornú. Na čo najlepšie držanie je naspodku monitora žliabok a na stojane zase výbežok, istenie je tak spoľahlivé.

Spomínaný celokovový stojan je síce perfektný a za tými, ktoré poznáte z desktopových monitorov, v ničom nezaostáva, no ťahať vždy a všade so sebou ho zrejme nebudete. Praktickejší v tomto je totiž druhý, takisto rozkladací stojan, ktorý pri prenášaní plní funkciu puzdra. A aby nič nechýbalo, k monitoru dostanete i tašku na mieru. Výbava teda kráča v ústrety používateľovi a nič ďalšie (nad rámec príslušenstva) už nemusíte dokupovať.

Na úplnosť treba ku konštrukcii poznamenať i to, že všetky konektory a ovládacie prvky sú dobre dostupné zľava. Ide o výstup micro HDMI, dva konektory USB-C (s DP), kde jeden slúži na napájanie. Zvrchu je potom zapínacie tlačidlo a dve tlačidlá na pohyb v OSD. Užitočná súčasť je i spoľahlivo fungujúci snímač sledujúci, či ste alebo nie ste za monitorom. V prípade vašej neprítomnosti automaticky v rámci úspory automaticky upravuje úroveň jasu.


Súčasťou balenia je aj praktická taška na pohodlné prenášanie

Bohatšie a vernejšie farby inde neuvidíte

Rozlíšenie 4K na uhlopriečke 21,6" je luxusné, raster je extrémne jemný, no pri vyššom škálovaní zobrazenia počítajte s tým, že priveľa informácií sa na túto plochu nezmestí. Zvážte preto možnosti svoju zraku a to, čo od panela očakávate.

K obrazovým vlastnostiam sa každopádne musím vyjadrovať v superlatívoch. Tie sa ťažko prekonávajú a lahodia oku i bežným používateľom. Kontrast (s HDR-10) je vynikajúci, tak ako je to pri paneloch OLED bežné, čierna je naozaj čierna. Rovnomernosť podsvietenia (i pri svetlejších odtieňoch) je bezchybná. Krivka gama je prakticky vodorovná a v priemere dosahuje optimálnu hodnotu 2,2.

Použitý panel je 10-bitový a takmer presne prekrýva farebný priestor DCI-P3. Medzi profilmi je presne prednastavený i BT.2020 a dodávaný protokol o kalibrácii neklame. Všetky kanály majú ΔE vždy pod 2. Najviac sa zo štandardu vychyľuje červená (ΔE 1,9). Monitor sa tak dá najnáročnejším ­používateľom, ktorí vyžadujú nekompromisnú farebnú presnosť, s čistým svedomím ­odporúčať.

Maximálny jas však mohol byť pokojne vyšší než 220 cd/m2. V exteriéri alebo vo svetlých kanceláriách by si svietivosť na lepšiu zreteľnosť možno niekto i zvýšil. Spodná hranica je v poriadku a plynulo ide takmer až k nule (1,6 cd/m2). Spotreba je pritom v závislosti od intenzity jasu 15 – 37 W.

Za najväčší nedostatok považujem vyšší input lag (31 ms). Nejde síce o herný monitor, takže ani táto pomerne vysoká hodnota nepredstavuje nič kritické, čo by citeľne znižovalo pohodlie pri práci, no každopádne je to škoda. Aj monitory za zlomkové ceny sú v tomto smere rýchlejšie.


Vyšší input lag neodčítal len tester Leo Bodnar, ale ho cítiť pri hýbaní myšou aj „v ruke“

ProArt PQ22UC je špičkový monitor, ale nech to prepočítavam akokoľvek, cena cez 5000 eur je úplne šialená. ASUS ťaží z bezkonkurenčného prostredia. Isteže, pre väčšie podniky to nebude žiadna veľká rana, ale pri troške skromnosti mohol tento monitor osloviť aj menej majetných umelcov či všeobecne tých, ktorým tvorivá činnosť nevynáša toľko, aby pokryla takéto vysoké náklady len za monitor.

„Špičkový monitor, ale pri nastavovaní jeho ceny ASUS, žiaľ, nebrzdil.“

PLUSY, MÍNUSY:

+ Mimoriadne verné farby, extra široký gamut, špičkový kontrast, ukážkové podsvietenie, robustná konštrukcia, perfektný stojan, taška v balení
- Extrémna cena, vyšší input lag, nižší maximálny jas

HODNOTENIE:

Obraz: 100 %
Konektivita: 90 %
Cena/hodnota: 60 %
Vyhotovenie: 95 %
Celkovo: 86 %

Cena: 5100 EUR

 

Ľubomír Samák

Všetky autorove články
Asus ProArt OLED

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať