AOC AG251FZ: Rýchlik pre vrcholových e-športovcov

0

Na highendových herných monitoroch sa za ostatných pár rokov zmenila jedna vec, kde sa stále posúvajú hranice – rýchlosť obnovovania obrazu. Táto technologická bariéra stojí na priepustnosti videovýstupov a tými súčasnými toho pretečie už naozaj dosť. Tomu sa tešia najmä milovníci vysokokvalitného videa, no hráčom je 4K pri 60 Hz na uhlopriečke 24" skôr na prekážku. Na hry, hlavne tie dynamické, je oveľa zaujímavejšia konfigurácia s nižším rozlíšením a rýchlejšou frekvenciou. Do redakcie nám zavítal vzácny hosť, naj­rýchlejší monitor, aký sme kedy testovali. Ešte predtým, než sa vrhneme na to najzaujímavejšie, preleťme v rýchlosti jeho pomerne netradičnú konštrukciu.

Funkčný dizajn

Telo monitora je na prvý pohľad pomerne bežné, nemá agresívne tvary ani zakrivený panel. Šírkou zadnej časti sa však tiahne ­červené „véčko“, ktoré je oproti ostatku mierne vystúpené. To umožňuje lepší prístup ku ­konektorom, čo napomáha i praktická šikmá lišta, v ktorej sú zasadené. Dostupnosť tlačidiel zospodu dolného rámu je už horšia, ­navyše tlačidlá idú pomerne tuho a ich ostrejší tvar reže do prsta. Toto všetko však inži nierom z AOC odpúšťame. K monitoru totiž dodávajú perfektný káblový ovládač, vďaka ktorému sú potulky po menu OSD pohodlnejšie. Podiel na tom má i fakt, že GUI je veľmi prehľadné.

Stojan z ocele je masívny. Z celkovej hmotnosti monitora 6,5 kg tvorí významnú časť (2,7 kg) a panel drží naozaj stabilne. Otáčanie do strán je v rozsahu 40°, čo je menej, ale na herný monitor to stačí. Naklopenie dopredu/dozadu je -3,5° až +21,5°. Minimálna výška LCD od podložky je 11 cm a maximálna zase 24 cm. Frajerina je ryska s bežcom na boku nohy stojana, pomocou ktorej si môžete zaznačiť výšku zdvihu, a takisto výklopný držiak na slúchadlový headset. Hneď vedľa neho sú vhodne umiestnené audio jacky a dvojica USB 3.0 (z toho jeden so zrýchleným dobíjacím prúdom).

Plastové šasi panela je pevné a ani pri húževnatejšom zaobchádzaní nepraská vo švíkoch. Jediné, čo sme nemohli prehliadnuť, je horšie zlícovanie zapadajúcich častí v ľavej hornej časti. Je však dosť možné, že išlo iba o výrobnú chybu a váš kus bude z tejto stránky v poriadku. Puntičkárom sa však na toto odporúčame zamerať.


Rozdiel medzi 60 Hz (hore) a 240 Hz (dole) s overdrive na maximum

Bleskový panel...

Maximálna rýchlosť LCD je 240 Hz, čo je zatiaľ najviac, čo produkcia sériových liniek zaznamenala. Konkrétne tento panel pochádza z fabrík AU Optronics a je dôležité podotknúť, že monitor ako celok je koncipovaný na fungovanie s grafickými kartami AMD Radeon. Mimo vysokorýchlostného adaptívneho režimu (AMD FreeSync) funguje síce aj s GPU iných výrobcov, ale to iba pri 60 Hz, keď stráca svoju podstatu. O tú sa môžete pripraviť aj použitím staršej grafickej karty s DisplayPortom s nižšou dátovou priepustnosťou, než je na FHD@240 Hz potrebné. DP musí byť vo verzii 1.2a a vyššej. Inými slovami, podpora sa začína od GPU (Hawai a Tonga) zo série R9 2xx.

Na objektívne zmeranie rýchlosti nám poslúžil tradičný test lietajúceho UFO (960 px/s) v Blur Busters (Ghosting/Pursuit Camera). Na fotkách si môžete všimnúť porovnanie medzi 60 a 240 Hz, ktoré vzniklo po odfotení rýchlou uzávierkou. Na našich snímkach má panel vynútený overdrive (zrýchlenie) na maximum, keď je pohyb najostrejší. Tienistá stránka takéhoto veľkého zrýchlenia sú farebné prekmity pri nižších frekvenciách. Napríklad rušivý modrý závoj z tela mimozemšťana by za normálnych okolností za kokpitom nemal byť. Elegantne sa ho zbavíte znížením overdrive na strednú úroveň. O ostrosť sa týmto činom oberiete iba zanedbateľne. Pozitívne hodnotíme aj input lag s priemerným oneskorením iba okolo 2,5 ms.

... a na TN krásne farebný

Nutná daň za takýto rýchly monitor je použitie nedokonalej matrice. Musíme však konštatovať, že výrazne prekročila naše očakávanie. Spodný pozorovací uhol je síce slabší, ale na pomery TN je veľmi slušný – dá sa povedať, že naráža na technologické limity a v praxi hráča nijako neobmedzuje. Skreslenie sa začína objavovať až v nereálnych podmienkach, ku ktorým pri bežnom používaní nebude dochádzať. Milo nás prekvapili farby s rozsahom bežných IPS, pokrývajú totiž celé spektrum sRGB a aj farebná presnosť je veľmi slušná.

Intenzita jasu je 30 – 210 cd/m2. Škoda, že vrchná hranica nie je trochu vyššia, v presvetlených miestnostiach by mohla prísť vhod. Rovnomernosť podsvietenia bola pri testovanom kuse veľmi dobrá, v tolerancii ± 1 %. Priemerná spotreba pri jase stiahnutom na minimum je zhruba 12 W, pri 50 % okolo 17 W a s podsvietením na maximum nepresiahne 24 W, čím sa radí k úspornejším panelom.

Raster je hrubší, s tým sa však nedá nič robiť, určuje ho rozlíšenie 1920 × 1080 px na pomerne veľkej uhlopriečke 24,5". Monitor má aj integrované reproduktory (2× 3 W). No zvuk z nich je skôr podpriemerný, bez náznakov basov, takže ide iba o núdzové riešenie. To však nezazlievame, pretože pre profesionálneho hráča je headset povinné vybavenie.

Videovýstupy sú zastúpené všetky (vrátane analógového D-Subu, HDMI dvakrát) a štvorica konektorov USB 3.0 stačí aj na dvojportovú klávesnicu, myš a slúchadlá. Konektorová nádielka je navrhnutá vzhľadom na použitie rozume, pekne na mieru, čo chválime.

PLUSY, MÍNUSY:

+ Špičková rýchlosť, mimoriadne nízky input lag, na herný monitor nadpriemerne pestré farby, veľmi pevný stojan, praktický káblový ovládač
- Mierne nedokonalosti v zlícovaní, vysoká cena

HODNOTENIE:

Obraz: 90 %
Konektivita: 100 %
Cena/hodnota: 80 %
Vyhotovenie: 90
Celkovo: 90 %

• Cena: 377 EUR

Zobrazit Galériu

Ľubomír Samák

Všetky autorove články
AOC

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať