Image
8.9.2016 0 Comments

AMD: Nová procesorová architektúra ZEN

Onedlho majú po dlhom čakaní prísť do obchodov 14-nanometrové procesory s architektúrou Zen, ktorými AMD sľubuje novú krv po piatich rokoch nepopulárnych CPU rodiny Bulldozer. Tie od roku 2011 nedokážu konkurovať radu CPU Intelu už od Sandy Bridge. AMD čiastočne utlmilo aj vývoj jeho nasledovníkov s výnimkou APU, a tak ponuka CPU (na platforme AM3+) od roku 2012 stagnuje. Ľahko tak vzniká dojem, že firme už dávno ušiel vlak. No AMD už viac ako štyri roky pripravuje pokus o návrat. Po neúspechu s Bulldozerom totiž firma potrebovala úplne novú architektúru, vyžadujúcu niekoľkoročný vývoj. Práce na nej sú už konečne hotové a výsledok sa chystá na trh. O tom, že sa pracuje na niečom novom, AMD informovalo na jar 2014, o rok neskôr Zen verejne dostal svoje meno. Toto leto na konferencii Hot Chips 28 potom firma prvýkrát odhalila koncepciu a architektonické detaily jadra. Konečne sa začína črtať, čo sa asi dá od Zenu očakávať, až sa o štyri až päť mesiacov začne predávať. Zen je architektúra postavená na zelenej lúke, hoci s prihliadnutím na dlhoročné skúsenosti firmy (v tíme návrhárov sú inžinieri pamätajúci vývoj procesora K5 spred dvadsiatich rokov). Od svojho predchodcu je preto výrazne odlišný a v použitej koncepcii vidieť, že reaguje na jeho chyby. Architektúra Bulldozer a jej zlepšené generácie (naposledy Excavator v čipe Carrizo) sú svojou základnou koncepciou zamerané na maximalizáciu viacvláknového výkonu. AMD za týmto cieľom išlo pomocou zjednodušených jadier, ktoré napríklad používajú iba dve výpočtové jednotky ALU napriek tomu, že predchádzajúce architektúry K7 a K10 (Phenom) mali tri. Zároveň tieto zjednodušené jadrá v dvojici zdieľajú niektoré elementy – inštrukčnú L1 cache, dekodéry a FPU. Tieto kompromisy mali umožniť, aby sa na čip zmestilo viac jadier, čo sa podarilo – CPU Bulldozer malo osem jadier, zatiaľ čo mainstreamové Intely štyri. No za tú cenu, že výkon jedného z týchto jadier bol príliš nízky a CPU bolo pri viacvláknovej záťaži pomerne poma ...

Článok je uzamknutý

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu pre predplatiteľov. S digitálnym predplatným už od 10 € získate neobmedzený prístup k uzamknutému obsahu na celý rok. Objednať si ho môžete TU. Ak ho už máte prihláste sa TU


Prihlásiť pomocou členstva PC REVUE

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Edition 1886 / Rodinná elektrická prémiovka

12.11.2019 13:41

V letnom dvojčísle ste si mohli prečítať článok o trojici prémiových elektromobilov Jaguar i-Pace, Audi e-Tron a Mercedes-Benz EQC400. V prípade Mercedes-Benz však išlo iba o opis a prvé dojmy, pretož ...

Magazín

Peugeot 508 GT Line / Keď si pomýliš triedu

11.11.2019 12:58

S novým Peugeotom 508 som sa po prvýkrát stretol na minuloročnom autosalóne v Ženeve, kde budil veľkú pozornosť. Po teste musím priznať, že zaslúženú. Výrobca tentoraz stavil na karosársku verziu fast ...

Magazín

WATTBOOSTER / Keď potrebujete viac energie

12.11.2019 10:55

Neoddeliteľná súčasť elektromobility je nabíjacia infraštruktúra. V princípe sa delí na dva základné typy, na AC (striedavé) a DC (jednosmerné) nabíjanie. AC nabíjanie je tak­zvané pomalé nabíjanie a ...

Vyhľadávanie

Najnovšie videá