7 dôvodov, prečo sú palivové články a vodík kľúčom k mobilite budúcnosti

Technológie
6

Elektromobilita naberá na obrátkach. Stáva sa dôležitým stavebným kameňom na zníženie CO 2 emisií z dopravy. Ako ekonomické je ale prevádzkovanie ťažkých nákladných vozidiel so 40 tonami zaťaženia na veľké vzdialenosti pomocou čisto batériovej elektrickej energie? Vzhľadom na hmotnosť batérie, dlhým dobám nabíjania a obmedzenému dojazdu nie je elektrický pohon s aktuálnou technológiou batérií pre ťažké úžitkové vozidlá prvou voľbou. V blízkej budúcnosti však budú 40 tonové nákladné automobily schopné zájsť tisíc kilometrov čisto elektronicky.

Kľúčom k tomu je pohon na palivový článok. Ten umožňuje s využitím obnoviteľne vyrábaného vodíka klimaticky neutrálnu prepravu tovarov. Na základe úžitkových vozidiel budú pohony s palivovými článkami v budúcnosti stále častejšie využívané aj v osobných automobiloch a z dobrých dôvodov budú neoddeliteľnou súčasťou portfólia pohonov budúcnosti.

Sedem dôvodov, prečo sú palivové články a vodík kľúčovými stavebnými kameňmi pre budúcu mobilitu:

1) Klimatická neutralita

Vodík (H 2 ) reaguje v palivovom článku s kyslíkom (O 2 ) z okolitého vzduchu. Vodík sa premieňa na elektrickú energiu, ktorá sa používa na pohon. Okrem toho vzniká teplo a čistá voda (H 2 O). H 2 sa získava pomocou takzvanej elektrolýzy, pri ktorej sa voda elektrinou štiepi na vodík a kyslík. Ak sa na to použije elektrina z obnoviteľných zdrojov, pohon na palivový článok funguje úplne klimaticky neutrálne. Jeho CO 2 bilancia, celkové CO 2 emisie na výrobu, prevádzku a likvidáciu, je lepšia pre veľké a ťažké vozidlá než pri čisto batériovom elektrickom pohone. Pri vozidlách s palivovými článkami postačuje okrem nádrže na vodík ako záložné/akumulačné zariadenie taktiež podstatne menšia batéria. To zásadne znižuje CO 2 stopu výroby.  

2) Možnosti použitia

Vodík má vysokú energetickú hustotu. Jeden kilogram vodíka obsahuje toľko energie ako 3,3 litra nafty. Automobil potrebuje asi jeden kilogram na 100 kilometrov, 40 tonové nákladné vozidlo potrebuje približne sedem kilogramov. Ak je nádrž prázdna, je možné ju, rovnako ako pri naftovom alebo benzínovom motore, za niekoľko minút vodíkom doplniť a pokračovať v ceste. Táto technológia má byť používaná okrem iného vo forme malých decentralizovaných elektrární v mestách, továrňach, dátových centrách a pri prevádzke nabíjacích staníc pre elektromobily. Za účelom dosiahnutia cieľov ochrany klímy z Paríža bude vodík v budúcnosti poháňať nielen automobily a úžitkové vozidlá, ale taktiež vlaky, lietadlá a lode. Energetický a oceliarsky priemysel taktiež počíta s vodíkom.

3) Účinnost

Jedným z rozhodujúcich faktorov pri určovaní, či je pohon šetrný ku klíme a ekonomický, je jeho účinnosť. Pri vozidlách s palivovými článkami je zhruba o štvrtinu vyššia než pri vozidlách so spaľovacími motormi. Možnosť rekuperácie brzdnej energie túto účinnosť ďalej zvyšuje. Batériové elektrické vozidlá, ktoré môžu ukladať elektrinu priamo vo vozidle a používať ju na pohon, fungujú ešte efektívnejšie. Keďže sa výroba energie a dopyt po energii časovo a priestorovo nie vždy zhodujú, zostáva elektrina z veterných a solárnych systémov nevyužitá, pretože nenájde odberateľa a nie je možné ju uskladniť. A tu vstupuje do hry vodík. Pomocou prebytočnej elektriny môže byť vyrábaný decentralizovane, flexibilne skladovaný a prepravovaný.

 4) Náklady

S rozvojom väčších výrobných kapacít a klesajúcimi cenami elektriny z obnoviteľných zdrojov sa náklady na výrobu zeleného vodíka výrazne znížia. Hydrogen Council, združenie viac ako 90 medzinárodných spoločností, očakáva, že sa náklady pri mnohých vodíkových aplikáciách v nasledujúcich desiatich rokoch znížia na polovicu – a stanú sa teda konkurencieschopnými v porovnaní s inými technológiami. 

5) Infraštruktúra

Súčasná sieť vodíkových čerpacích staníc ešte nie je široko dostupná. Zhruba 180 čerpacích staníc na vodík v Európe stačí na niektoré dôležité dopravné trasy. S cieľom podporiť ďalšiu expanziu spolupracujú spoločnosti v mnohých krajinách, často s podporou štátnych dotácií. Aj v Nemecku uznali politici rolu vodíka ako dôležitú cestu defosilizácie a zakotvili ju v Národnej vodíkovej stratégii. Napríklad spoločný podnik H 2 Mobility vybuduje do konca roka 2020 v Nemecku zhruba 100 voľne prístupných čerpacích staníc a v rámci projektu financovaného EÚ H2Haul vzniknú nielen nákladné vozidlá, ale aj čerpacie stanice potrebné na plánovaných trasách. Existujú taktiež rozsiahle programy financovania v Japonsku, Číne a Južnej Kórei.

6) Bezpečnost

Používanie plynného vodíka vo vozidlách je bezpečné a nie je nebezpečnejšie než iné palivá alebo batérie. Neexistuje zvýšené riziko výbuchu kvôli vodíkovým nádržiam. H 2 v spojení s kyslíkom síce horí a nad určitý pomer je zmes aj výbušná. Vodík je ale asi 14krát ľahší ako vzduch, a preto extrémne prchavý. Ak by H 2 napríklad unikal z nádrže vozidla, tak stúpa rýchlejšie, ako sa dokáže spojiť s okolitým kyslíkom. Pri požiarnej skúške vykonanej americkými vedcami v roku 2003 síce auto s palivovými článkami zahorelo tryskovým plameňom, ten ale opäť rýchlo zhasol. Vozidlo zostalo z veľkej časti nepoškodené.

7) Aktuálne

Výroba vodíka je overená a technologicky zvládnuteľná. Pri dostatočnom dopyte je preto možné rýchlo zvýšiť produkciu. Okrem toho palivový článok teraz dosiahol technologickú vyspelosť na industrializáciu a široké použitie. Vzhľadom na príslušné investície a politickú vôľu sa podľa Hydrogen Council môže vodíková ekonomika v nasledujúcich desiatich rokoch stať konkurencieschopnou.

Bosch Group

Všetky autorove články
buducnost

6 komentárov

34794 zarina a ass pussy doggy style reakcia na: 7 dôvodov, prečo sú palivové články a vodík kľúčom k mobilite budúcnosti

11.9.2020 23:09
132195 stop watching and get melisa stripping <a href="http://steammovies.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=zionschool.info/">http://steammovies.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=zionschool.info/</a>
176912 black or gray xhams <a href="https://www.minhembio.com/forum_redirect.php?url=https%3A%2F%2Fzionschool.info%2Fmother%2F156118-drilling-mommy-streaming-or-on-demand.php&amp;site=pricerunner">https://www.minhembio.com/forum_redirect.php?url=https%3a%2f%2fzionschool.info%2fmother%2f156118-drilling-mommy-streaming-or-on-demand.php&amp;site=pricerunner</a>
25789 sextury pearl diamond contain fetish woman <a href="http://mint19.com/jobclick/?RedirectURL=https%3A%2F%2Fzionschool.info%2Fsexy%2F55938-sexy-and-flexy-natalie.php&amp;Domain=mint19.com&amp;rgp_m=title3&amp;et=4495,2020-02-27">http://mint19.com/jobclick/?RedirectURL=https%3a%2f%2fzionschool.info%2fsexy%2f55938-sexy-and-flexy-natalie.php&amp;Domain=mint19.com&amp;rgp_m=title3&amp;et=4495,2020-02-27</a>
114476 asian japan nylon heel black platforms <a href="https://ge-cdn.christiaanse-taxateur.nl/f/communication/email-redirect/48baab27c29f057d?uri=https%3A%2F%2Fzionschool.info%2Fcock%2F132830-cassidy-a-big-black-cock.php">https://ge-cdn.christiaanse-taxateur.nl/f/communication/email-redirect/48baab27c29f057d?uri=https%3a%2f%2fzionschool.info%2fcock%2f132830-cassidy-a-big-black-cock.php</a>
120563 nubiles pornopussy jewel <a href="http://www.erisa.org/__media__/js/netsoltrademark.php?d=zionschool.info/">http://www.erisa.org/__media__/js/netsoltrademark.php?d=zionschool.info/</a>
106500 kristina phillips jean cutoffs <a href="http://carolinaautotransfusion.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=zionschool.info/">http://carolinaautotransfusion.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=zionschool.info/</a>
75345 tommy pistol vs definitely <a href="http://bradshawcps.org.uk/?wptouch_switch=desktop&amp;redirect=https://zionschool.info/">http://bradshawcps.org.uk/?wptouch_switch=desktop&amp;redirect=https://zionschool.info/</a>
135522 amateur beauty in stocking amat <a href="https://landhere.jp/services/etc/link.php?act=click&amp;url=https%3A%2F%2Fzionschool.info%2Fnude%2F21774-shione-cooper-xhamster.php">https://landhere.jp/services/etc/link.php?act=click&amp;url=https%3a%2f%2fzionschool.info%2fnude%2f21774-shione-cooper-xhamster.php</a>
185489 cuckolded husband pov femdomz femdom <a href="http://sb-insulation.com/Portal/LinkClick.aspx?link=https://zionschool.info/&amp;tabid=36&amp;mid=373">http://sb-insulation.com/Portal/LinkClick.aspx?link=https://zionschool.info/&amp;tabid=36&amp;mid=373</a>
184367 masturbation kristen scott does big toys <a href="http://krc.clri.res.in/cgi-bin/koha/tracklinks.pl?uri=https://zionschool.info/">http://krc.clri.res.in/cgi-bin/koha/tracklinks.pl?uri=https://zionschool.info/</a>
2024 iknowthatgirl taking her before prom <a href="http://wordpressexpose.chrisgherbert.com/wordpress/users?url=https://zionschool.info/&amp;page=5,2020-07-06">http://wordpressexpose.chrisgherbert.com/wordpress/users?url=https://zionschool.info/&amp;page=5,2020-07-06</a>
67327 alina old goes young japanese sex <a href="http://mextube.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=zionschool.info/babes/3388-babe-source-perri-sextury.php">http://mextube.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=zionschool.info/babes/3388-babe-source-perri-sextury.php</a>
67850 blondes miela come <a href="http://3glab.net.xx3.kz/go.php?url=https%3A%2F%2Fzionschool.info%2Ftits%2F133788-retoro-granny-nudebig-tit-nude.php">http://3glab.net.xx3.kz/go.php?url=https%3a%2f%2fzionschool.info%2ftits%2f133788-retoro-granny-nudebig-tit-nude.php</a>
200886 caroline ray i have a wife <a href="http://www.geekspeed.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=zionschool.info/love/103576-only-black-white-sex-antiq.php">http://www.geekspeed.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=zionschool.info/love/103576-only-black-white-sex-antiq.php</a>
58222 awaits your vote for milf performer <a href="http://regenmedcayman.net/__media__/js/netsoltrademark.php?d=zionschool.info/pornstar/56868-shot-by-other-famous.php">http://regenmedcayman.net/__media__/js/netsoltrademark.php?d=zionschool.info/pornstar/56868-shot-by-other-famous.php</a>
Reagovať

. reakcia na: 7 dôvodov, prečo sú palivové články a vodík kľúčom k mobilite budúcnosti

9.9.2020 11:09
Ani to necitam, lebo titulna fotka je z roku 1980, ked malo ludi jazdilo autami. Ved na tej fotke su prazdne cesty... uplne mimo reality. Ten, co to namodeloval by mal byt zbaveny svojpravnosti a treba ho poslat robit realnu manualnu pracu.
Reagovať

Mozne ze buducnost je ina ako si predstavujes reakcia na: .

9.9.2020 15:09
Casom auta a dane suvisiace s nimi mozno budu take vysoke ze sa neoplati vlastnit auto pre ludi v mestach.

Vid Singapur. Tam musis by naozaj nadpriemerne zarabajuci aby si si dovolil auto.

Ktovie ako to vsetko bude v roku 2100.
Reagovať

RE: Mozne ze buducnost je ina ako si predstavujes reakcia na: Mozne ze buducnost je ina ako si predstavujes

9.9.2020 17:09
Ked sa robi studia na dopravu, tak tam ma byt obrazok z aktualneho poctu aut, t.j. auto na aute. Auta najblizsich 20 rokov sa urcite nevyparia, takze, co bude v 2100 nikto nevie a nie je to ani vyhovorka na vizualizaciu.
Reagovať

Až na to, že vodík sa v súčasnosti nevyrába elektrolízou ale z ropy reakcia na: 7 dôvodov, prečo sú palivové články a vodík kľúčom k mobilite budúcnosti

9.9.2020 06:09
To nie je veľmi ekologické, či?
Reagovať

RE: Až na to, že vodík sa v súčasnosti nevyrába elektrolízou ale z ropy reakcia na: Až na to, že vodík sa v súčasnosti nevyrába elektrolízou ale z ropy

11.9.2020 10:09
Máš pravdu. Nie je to vôbec eco. Viac ako 40%vodíka sa vyrába z plynu, viac ako 30% z ropy a viac ako 20% z uhlia - takže absolútne nič nerieši. Dá sa vyrobiť aj elektrolýzou z vody, ale potrebuješ na to 3-4x viac el. energie ako na nabíjanie elektromobilov.... Efektivita je tiež úbohá - na vyrobu 1l vodíka potrebuješ cca 60kw el. energie, ale z neho v palivovom článku získaš už iba cca 12kw... Prakticky všetky automobilky to pochopili. Už aj Toyota pripravuje výrobu BEV....

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať