Image
5.12.2018 0 Comments

400 km za 15 minút

Prvá ultrarýchla nabíjacia stanica v rámci východnej a južnej Európy bola otvorená na Slovensku.

Spoločnosť ZSE začiatkom decembra spustila vôbec prvú ultrarýchlu nabíjaciu stanicu v rámci východnej a južnej Európy a iba druhú v rámci celej Európy. Bola vybudovaná v rámci projektu NEXT-E. Stanica Ultra-fast Charger je inštalovaná na čerpacej stanici Slovnaft v lokalite Budča na rýchlostnej komunikácii R1. Projekt NEXT-E je spolufinancovaný z fondu CEF (nástroj na prepájanie Európy) Európskej únie. Projekt dostal v minulom roku doteraz najväčší grant vo výške 18,84 milióna eur na rozvoj elektromobility od Európskej komisie, na základe ktorého sa vybuduje 222 multištandardných rýchlonabíjacích staníc (50 kW) a 30 ultrarýchlych nabíjacích staníc (150 – 350 kW) v rámci 6 krajín kohéznej Európy. Na Slovensku sa v rámci projektu vybuduje dovedna 25 nabíjacích staníc (18 rýchlonabíjacích staníc a 7 ultrarýchlych nabíjacích staníc). Zaujímavé je, že v počte ultrarýchlych staníc je na tom Slovensko lepšie ako Česká republika či Maďarsko. Lokalita Budča bola zvolená hlavne preto, že predstavuje strategický bod prejazdu stredom Slovenska, ktorý dokáže vďaka technológii ultrarýchleho nabíjania komfortne prepojiť západnú a východnú časť Slovenska.

Slovensko je spomedzi okolitých krajín v oblasti budovania rýchlonabíjacej infraštruktúry najďalej. V rámci európskych projektov je rýchlonabíjačkami vybavený celý koridor od českých a rakúskych hraníc cez Žilinu aj Banskú Bystricu až na východ po Košice a Prešov. Rýchlonabíjacie stanice tu nájdete rozmiestnené zhruba po 50 km, pričom v uzlových bodoch je zväčša na výber viac nabíjacích staníc. Najväčšiu sieť prevádzkuje v súčasnosti Greenway, na rozširovaní infraštruktúry intenzívne pracuje Západoslovenská energetika a niekoľko nabíjacích staníc majú ďalší prevádzkovatelia ako Lidl, Brose a podobne. V minulom roku bola u nás penetrácia rýchlonabíjačiek v pomere 1 nabíjačka na 10 elektromobilov. Tak ako sa zvyšuje počet elektromobilov, pribúdajú aj rýchlonabíjačky. Všetky štandardné rýchlonabíjačky pracujú s maximálnym výkonom 50 kW DC a 43 kW AC. Tento výkon dokážu v súčasnosti využiť všetky elektromobily, ktoré podporujú štandard CCS 2 Combo alebo CHAdeMO. Staršia generácia elektromobilov bola vybavená batériami s kapacitou 24 – 30 kW. Takýto elektromobil sa na 50 kW nabíjačke nabije do 80 % za 30 – 50 minút. Nová generácia elektromobilov prichádza s batériami s kapacitou cez 60 kW, ktoré na rýchle nabíjanie potrebujú vyšší výkon. Túto úlohu budú plniť práve ultrarýchle nabíjacie stanice s dostupným nabíjacím výkonom 150 – 350 kW.

Ultra-Fast Charger je určený predovšetkým pre novú generáciu elektromobilov s veľkou kapacitou batérií, ako sú Hyundai KONA (64 kW), Audi e-tron (95 kWh), Jaguar i-Pace (90 kW) či Porsche Mission e. V plnej konfigurácii umožní kompatibilným vozidlám nabíjanie s výkonom až 350 kW v prípade jedného vozidla alebo až 175 kW pri súčasnom nabíjaní dvoch vozidiel. Pri využití maximálneho výkonu bude možné za 15 minút dobiť batériu až na ďalších 400 km dojazdu. Pochopiteľne, okrem najnovších vozidiel umožní rýchle nabíjanie všetkých doterajších modelov elektromobilov, ktoré používajú štandardy CHAdeMO alebo CCS s výkonom do 50 kW, ktorý je podporovaný staršími modelmi. Výnimku tvoria elektromobily Hyundai IONIQ a KONA, umožňujúce v aktuálnych verziách 100 kW nabíjanie. Maximálny výkon nabíjačky dokáže zatiaľ využiť iba model Por­sche Mission e, ktorý má prísť do predaja v roku 2020 a bude využívať najnovší systém s batériou s napätím 800 V. Nabíjačka ho dokáže nabíjať výkonom až 350 W. Aby bolo možné takýto výkon prenášať, majú ultrarýchle nabíjačky nabíjacie káble s kvapalinovým chladením.


  Hyundai KONA electric je už aktuálne v predaji a podporuje  rýchlonabíjanie s výkonom 100 kW

Ultrarýchle nabíjacie stanice budú strategicky rozmiestnené tak, aby pokryli hlavné tranzitné trasy. Na jazdenie v rámci miest a lokálnych komunikácií je ďalej rozširovaná sieť rýchlonabíjačiek s výkonom do 50 kW. Nezanedbateľnú rolu však bude hrať aj sieť verejných AC nabíjacích staníc rozmiestnených v nákupných centrách, na parkoviskách, sídliskách a všade tam, kde používatelia trávia dlhší čas. Ako teda vidieť, s rýchlonabíjačkami na tom rozhodne nie sme horšie ako vo vyspelejších krajinách.


Audi E-TRON príde na trh už v budúcom roku a bude podporovať rýchlonabíjanie s výkonom 150 kW

 

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

Problémy a slabiny biometrického zabezpečenia

16.12.2018 14:48

Aktuálne sme svedkami veľkého rozširovania biometrického zabezpečenia. Či už má formou odtlačku prsta, rozpoznávania tváre, alebo skenovania očnej dúhovky, je nepochybne veľmi populárne. Problém je v ...

Magazín

Prehrávanie hudby vo vysokej kvalite aj cez bluetooth

16.12.2018 14:24

Kvalitu reprodukcie reťazca zvukových zariadení určuje najslabší prvok. V mnohých prípadoch to nie je ani prehrávač, ani zosilňovač, ani reproduktory či slúchadlá, ale kvalita hudobnej nahrávky a v pr ...

Magazín

Samsung Galaxy A9: Prvý smartfón so 4 objektívmi

16.12.2018 13:05

Po uvedení Samsungu Galaxy A7, ktorý priniesol do strednej triedy tri objektívy, sme boli zvedaví, čím prekvapí A9, najvyšší model „áčkovej“ rodiny. Na premiére v Miláne sme sa zúčastnili, takže môžem ...

q

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Najnovšie videá



PC forum button