SAMSUNG_022024A Advertisement SAMSUNG_022024A Advertisement SAMSUNG_022024A Advertisement

e-ŠPORT

Archív NXT
0

Čo je to e-šport?

Definícia zatiaľ neexistuje a je veľmi ťažké nájsť hranicu, od ktorej sa z hrania počítačovej hry stáva šport. Je to od momentu, keď hráte o peniaze? Od chvíle, keď ich prvýkrát vyhráte? Od momentu, keď dostanete profesionálnu zmluvu a pravidelný plat? Ste už športovec, a nie len hráč, keď dvanásť hodín denne trénujete na finálový turnaj sezóny o státisíce dolárov? Pravdepodobne áno. Pokusy o definície preskočme. Elektronický šport je jednoducho prirodzená evolúcia ľudskej hravosti a športového ducha. Najlepšie bude, ak si položíme otázku:

Ako k tomu došlo?

Počítačové hry si podmanili posledné dve-tri generácie, a ako postupne získavali multiplayerovú zložku, začalo sa v nich súperiť. A ako sa dalo čakať, najlepší hráči sa rozhodli usporiadať turnaje, aby zistili, kto je ten úplne najlepší, koho tím je ten najsilnejší. Potom pribudla podpora on-line hrania po celom svete. Vznikli špecializované internetové kaviarne, kde sa mohla začať schádzať lokálna komunita a združovať sa do tímov, ktoré si hovorili klany. Prišli medziherňové turnaje či možnosť využiť kvalitné pripojenie z herne na odohratie svojich kvalifikačných on-line zápasov.

V Južnej Kórei dokonca vznikol kompletný obchodný model okolo poskytovania času pri počítači - ich takzvané PC bangy, lacné a všade dobre dostupné internetové megakaviarne, sú dodnes dôvod, prečo mnohí hráči nepotrebujú vlastniť výkonný počítač alebo internetovú prípojku. Rozvoj bol úžasný: zo zábavy pre pár vyvolených s prístupom na väčšie lokálne siete, ako internáty či stredoškolské labáky na výučby informatiky, sa e-športy presunuli na svetovú sieť. Skrátka, súťažné hranie postupne získalo na obrátkach a pozornosti, turnaje začalo sledovať a navštevovať stále viac hráčov i divákov.

A kde rastie sledovanosť, objavia sa inzerenti, sponzoring a reklamy. Elektronický šport je okrem iného aj obrovský zábavný priemysel, ktorý sa teší prekvapivo dlhej existencii a prudkému rastu hlavne v posledných rokoch. Ďakovať môže pokroku služieb video on demand, vďaka ktorým fanúšikovia hier môžu sledovať naživo alebo v zázname svojich obľúbených hráčov, kedy len chcú.

A sledujú ich nielen pri turnajových zápasoch, ale pokojne aj pri tréningu z domova a v interakcii s komunitou fanúšikov. Obsah na vyžiadanie je dostupný kedykoľvek a kdekoľvek. Napríklad dnes už nie je problém pozrieť si na mobile cestou v MHD e-športový zápas naživo streamovaný v HD kvalite, ba dokonca ani netreba pripojenie na 4G sieť. A zďaleka to nie je len zábava pre úzku skupinu nadšencov - finále majstrovstiev sveta v hre League of Legends sledovalo viac divákov než finále NBA alebo finále Wimbledonu. Hovoríme o viac než troch desiatkach miliónov divákov.

Nehovoriac o tom, že v mekke e-športov, v Južnej Kórei, existujú televízne stanice zamerané čisto na elektronické športovanie, kde nájdete pravidelné ligy v hlavnom vysielacom čase. Pre internetového diváka je prime time stále, pretože keď sa príliš zvečerí v Ázii, začnú vysielať európske turnaje, potom počas našej v noci zase americké. Vždy je čo pozerať.

Zaujímavé čísla

  • V hre DOTA 2 na turnaji The International 4 rozdali na výhrach 10 930 698 USD.
  • Svetové finále League of Legends sledovalo minulý rok 32 miliónov divákov.
  • Na porovnanie, Veľká cena Monaka má sledovanosť asi 25 miliónov, podobne aj finále NBA.
  • Profesionálni hráči hry StarCraft dosahujú v hre vyše 300 akcií za minútu.
  • Čínska najpopulárnejšia hra FPS CrossFire zarobila minulý rok takmer miliardu USD.
  • League of Legends zrejme túto métu v roku 2014 tiež prekoná.

Je to vôbec šport?

O tom sa vedú zapálené a dlhé debaty. Na olympiáde asi počítačové hry tak skoro neuvidíme, na to nie sú dosť atleticky náročné. Chýbajúcu fyzickú zložku vytýkajú e-športu mnohí, zatiaľ čo častým protiargumentom je porovnanie so šachom alebo pokerom, kde takisto netreba rýchlo behať ani vysoko skákať.

grubby IEM.jpg

Jedna z najväčších legiend hry Warcraft III a neskôr StarCraft II Grubby počas zápasu pred 10-tisíc divákmi v neďalekých Katoviciach. Turnaj Intel Extreme Masters tu rastie každým rokom.

Na druhej strane kritici často nevedia, čo obsahuje život profesionálneho hráča, ani to, aké náročné výkony musí podávať počas zápasov. Ak si zoberieme za príklad hráčov FPS (hry z vlastného pohľadu), pre ktorých je dôležité získať vysokú presnosť a rýchlosť v mierení myšou, vieme celkom ľahko poukázať na fyzickú stránku ich zápasov a ešte viac prípravy: predstavte si, že na pohyb kurzorom po obrazovke z jedného okraja na druhý musíte prejsť rukou 50 cm. Pre bežného používateľa nemysliteľné, pre hráčovu presnosť veľmi podstatné. A s takto nastaveným ovládaním potom skúste hrať trojhodinový zápas pred desaťtisíc ľuďmi na štadióne.

Ďalší príklad: predstavte si profesionálneho hráča RTS (real time stratégia) - zdá sa, že nepotrebuje toľko presnosti s myšou ani ovládať pohyb svojej postavy. Lenže v skutočnosti má s ovládaním hry možno ešte viac práce. Najlepší hráči zadávajú svojim jednotkám v priemere 300 akcií za minútu. To je 5 príkazov za sekundu. A teraz si k tomu domyslite 12-hodinový tréning. Asi bude pochopiteľné, keď sa vo svetle týchto údajov prikloníme k názoru, že toto už športové výkony sú. Navyše ak sa za ne môže pokladať aj mechanicky asi podobne náročný biliard... A vlastne je jedno, či je slovíčko šport obhájiteľné, pokojne to nazývajme jednoducho súťažným hraním.

Dá sa e-športom živiť?

Ak sa pýtate preto, lebo vaše deti sedia podozrivo často pri počítači a niečo drmolia spoluhráčom cez headsety, upokojíme vás - dá sa. Dokonca prekvapivo dobre. No ak sa pýtate ako potenciálny „profi" hráč (zaužíval sa termín progamer), musíme vás upozorniť. Uspieť sa podarí len naozaj úzkej špičke. Kvalitné tímy nebudú platiť nikoho okrem najlepších hráčov.

Ak ste dobrí v StarCrafte, stačí zájsť do neďalekých Katovíc na otvorenú kvalifikáciu turnaja IEM a za víkend môžete vyhrať 100-tisíc dolárov. Ale očakávajte, že vás bude na ceste čakať mnoho vyraďovacích kôl proti hráčom z Ázie, kde sa e-športy berú veľmi vážne a pred turnajom sa tam skutočne trénuje od rána do večera. Ak nepatríte k najlepším na svete, na šancu na zárobok v takomto turnaji zabudnite. Ale ak patríte, sumy, ktoré sa dajú vyhrať, môžu byť naozaj šokujúce.

Napríklad víťazný 5-členný tím v hre Dota 2 na poslednom turnaji The International zinkasoval 5 miliónov dolárov. Na podobný zárobok si príde finalista tenisového grandslamu. Takže odpoveď je áno, dá sa tým živiť, dokonca sa dá zarábať toľko, ako zarábajú dobrí tenisti. Ale rovnako ako v tenise platí, že zisky si delí len úzka špička. Musíte byť pripravení dať tomu všetko.

Nie každý zvládne byť progamerom

Keď sme sa pýtali, kde je hranica, keď už je z hrania šport, je tu ešte jedna možná odpoveď: keď prestane byť len zábavou. A to prestane, nenechajte sa v tom mýliť. Nech vás akokoľvek baví sedieť pri vašej obľúbenej hre, ak budete musieť opakovať mnohohodinový tréningový dril deň čo deň, týždne a mesiace, príde chvíľa, keď zistíte, že sa do ďalšieho hrania musíte nútiť. Že je to vlastne práca ako každá iná, ibaže vašou pracovnou náplňou je naučiť sa poraziť kohokoľvek iného.

maru.jpg

Vôbec najmladší hráč, ktorý vyhral jeden z hlavných turnajov v Južnej Kórei. Mal vtedy 16 rokov a 3 dni, získal zaň 20-tisíc dolárov. Hráva pod prezývkou Maru, na svoj prvý televízny zápas nastúpil v 13 rokoch a momentálne už má zarobených viac ako 100-tisíc USD. Osemnásť bude mať budúce leto.

Pretože hráči, ktorí chcú byť najlepší, nemôžu uvažovať o základnej hernej mechanike, musia ju mať v krvi. Či už je to hráč StarCraftu, ktorého ruky musia poznať na sekundy vypočítaný „build order" na výstavbu základne, aby sa myseľ mohla sústrediť na strategické rozhodnutia; či už je to hráč Quake, ktorý musí bez rozmýšľania vedieť po pamäti a azda aj podľa zvuku pár skokmi prekonať celý herný level, aby sa mohol sústrediť na presnú streľbu a presne načasované zbieranie štítov; alebo je to hráč Dota 2, ktorý vie napohľad odhadovať takú zložitú matematiku poškodenia a dosahu kúzel, že sem radšej ani nebudeme dávať príklad - všetci majú spoločné to, že s týmto sa nenarodili. Získali to množstvom hodín tréningu.

Zaujímavé je, že progameri ani zďaleka nespĺňajú tradičnú predstavu verejnosti o uhrovitých tlstých mladíkoch bez schopnosti sociálnej interakcie. Práve naopak. Zrejme sa tajomstvo skrýva v náročnosti na cieľavedomosť človeka - ak máte dosť silnú vôľu trénovať, viete sa donútiť aj k poctivému cvičeniu. Ostatne v zdravom tele je aj zdravý duch a ten je ozaj potrebný. Vlastne môžeme zo skúsenosti povedať, že väčšina najúspešnejších hráčov má výbornú fyzickú kondíciu a vcelku vážne dbá na svoj vzhľad.

LoL-profici.jpg

Pätica hráčov v spojení cez headsety, uniformy polepené reklamnými partnermi, výbava od sponzorov, pred nimi tisícky divákov. To je League of Legends. Svetové finále tento rok vypredalo 45-tisíc miest v hlavnom futbalovom štadióne v Soule.

Progamer je totiž športovcovi podobný aj v iných aspektoch. Takisto sa musí vedieť predať. Ak si raz pokazí svoj imidž, jeho trhová hodnota poklesne, už si nikdy nevyháda takú dobrú zmluvu, pretože sponzori nebudú chcieť spájať svoju značku s jeho menom. Zatiaľ čo športové hviezdy sa ukrývajú pred fotografmi paparazzi, e-športovci streamujú zo svojho počítača nielen svoje tréningové hry, ale aj mnoho ďalších často súkromných aktivít, všetko pekne do domácej webovej kamery.

day9.jpg

Sean „Day[9]" Plott je príklad toho, aký môže byť človek úspešný v e-športoch aj dlho po zavesení hráčskej kariéry na klinec. Populárny komentátor, analytik a zabávač má vo svojom archíve Day9.tv už 731 dielov jeho výbornej šou, na svojom streame má tisícky odvysielaných hodín.

Tí najúspešnejší si hlbokým prepojením s divákmi dokážu vybudovať natoľko rozsiahlu a vernú základňu fanúšikov, že vlastne ani nemusia vyhrávať turnaje. Uživí ich streamovanie videa a sponzoring. Okrem toho často ponúkajú možnosť predplatného, za ktoré divák dostáva isté „četovacie" výhody a vyhne sa reklamám. Je takisto bežný jav, že hráči dostávajú od fanúšikov priame príspevky, nezriedka aj v hodnote desiatok alebo stoviek dolárov.

navi.jpg

Na`Vi - jeden z najúspešnejších tímov v hre DOTA 2. Pochádzajú z Ukrajiny a ich dvaja najlepší hráči (zľava XBOCT a Dendi) už majú na konte zárobky vo výške 572-tisíc dolárov.

Najpopulárnejšie e-športové tituly

League of Legends

LoL je najpopulárnejší titul, či už z hľadiska počtu aktívnych hráčov, alebo sledovanosti. Princíp hry je napohľad jednoduchý - snažíte sa ubrániť svoj roh mapky pred súperovým tímom, ktorý pozostáva z 5 hrdinov a automaticky zasielaných vĺn potvoriek. Kto rozbije súperovu základňu skôr, vyhrá, pričom k výhre mu dopomáha zarábanie zlata, nákupy predmetov a levelovanie hrdinu.

LoL.jpg

Hra je zadarmo, má však istý zberateľský prvok, keď iba postupným hraním odomykáte všetkých hrdinov, no tých si môžete aj dokúpiť alebo si za svoje peniaze môžete prispôsobiť ich vzhľad. Finále svetových majstrovstiev v roku 2013 prilákalo k internetovým obrazovkám vyše 30 miliónov ľudí, tento rok sa finále skončilo tesne pred našou uzávierkou a vysielalo sa aj na televíznych staniciach. Napríklad švédskej STV, americkej ESPN, kórejských a čínskych staniciach. Najlepší hráči sa môžu pochváliť popularitou rockových hviezd s množstvom fanúšičiek.

DOTA 2

Titul veľmi podobný LoL, no skôr je to naopak - LoL vznikol ako silná inšpirácia prvým dielom DOTA. Herný princíp je rovnaký, obsahuje však niekoľko mechanizmov navyše a hra je o niečo strategickejšia, zápasy bývajú dlhšie. Hra je úplne zadarmo, stačí si cez Steam nainštalovať klienta. Mikrotransakcie tu majú len kozmetický význam.

dota2.jpg

Nevýhoda LoL aj DOTA 2 z hľadiska diváckeho zážitku je to, že treba poznať vlastnosti postavičiek v hre, inak je komentátorské vzrušenie z ich súbojov len ťažko pochopiteľné. Od LoL sa líši aj prístupom autorov, Valve sa snaží výrazne sponzorovať chod e-športu okolo DOTA 2. Výsledkom je napríklad ním usporiadaný turnaj The International 4, ktorý čiastočne od Valve a čiastočne z merchandisingu vyzbieral na výhry viac ako 10 miliónov dolárov, čo je v e-športe rekordná suma. Z 50 najlepšie zarábajúcich hráčov histórie len 16 nepochádza z DOTA 2, z týchto väčšina je z hry StarCraft.

StarCraft II

Strategická hra, kde si staviate základňu, postupne rozvíjate technologický strom, obsadzujete mapu a snažíte sa svojimi jednotkami zničiť nepriateľské budovy. Princíp jednoduchý na pochopenie, no hra je veľmi náročná na majstrovské ovládnutie. Hráč musí mať vysokú rýchlosť a schopnosť „multitaskovať", teda naraz bojovať na viacerých miestach mapy a stíhať rozvíjať ekonomiku svojej základne.

sc2.jpg

Divácky je hra veľmi jednoduchá na podchytenie, každý na prvý pohľad pochopí, že jednotka mariňákov s puškami si hravo poradí so svorkou zerglingov, no proti obriemu Collossu s dvoma laserovými útokmi sa radšej stiahnu do leteckého transportu. Súťažné hranie vyžaduje vlastniť hry Wings Of Liberty a Heart of the Swarm, aktuálne stojí každá okolo 20 eur, následné hranie je potom úplne zadarmo. Existuje aj bezplatná verzia, s ktorou sa dá hrať nekonečné množstvo režimov vytvorených hráčmi v sekcii arkáda.

Hearthstone

Je to on-line kartová hra v štýle Magic the Gathering, no menej komplexná, ľahšie naučiteľná a hlavne od spoločnosti Blizzard, dostupná úplne zadarmo. Obsahuje zberateľskú zložku, kde hráči zarábajú zlato, za ktoré si môžu zakúpiť vstupy do arény a svoje bohatstvo rozmnožiť, prípadne investovať do balíčkov kariet a rozšíriť svoju zbierku. Ak sa vám nechce zarábať postupne, môžete si zakúpiť balíčky aj za reálne peniaze.

hs.jpg

Napriek zdanlivej jednoduchosti dosahuje Hearthstone v poslednom čase vyššiu sledovanosť než StarCraft, len nedávno sa uskutočnil poloamatérsky turnaj SeatStory Cup II, vysielaný z jedného apartmánu, v odľahčenej atmosfére komentovaný z gauča, no napriek tomu dosiahol sledovanosť na hlavnom streame cez 100-tisíc divákov. V novembri usporiada Blizzard svoju výročnú akciu s názvom Blizzcon, kde okrem svetového finále StarCraftu uvidíme aj veľký turnaj Hearthstone s celkovými výhrami štvrť milióna dolárov. Momentálne má po svete viac ako 20 miliónov hráčov.ZoZoZZZ

Zoznam pokračuje...

Nemôžeme nespomenúť ešte mnoho ďalších hier a žánrov. Populárne sú napríklad Counter-Strike: Global Offensive (a podobný Call of Duty), čo sú čiastočne realistické simulácie taktických jednotiek. Quake a Unreal Tournament sú zase reprezentanti akčnejšie poňatej FPS, tentoraz nie tímovej, ale zameranej skôr na 1v1. Prvý menovaný zažíva obrodu vďaka vydaniu na službe Steam, no v značne upravenej verzii.

wot.jpg

Zatiaľ druhá hra po nepresvedčivom UT3 zažíva zaujímavé obdobie vývoja nového dielu, ktorý vzniká formou otvoreného vývoja komunitou a už teraz je dostupná v týždenne vydávanej pred-alfa verzii. Kto chce, môže s vývojom alebo testovaním pomáhať. Slovensko máva silné zastúpenie v hre Trackmania (mali sme aj majstra sveta), čo je veľmi akčná autíčková hra, kde sa preteká väčšinou o najlepšie časy na kolo. Vynechať nemôžeme ani World of Tanks, realistickú simuláciu tankových bitiek. Má silný tímový element a návykové zberateľské prvky, tanky totiž musíte postupne získavať alebo nakupovať.

Kam mieri e-šport?

Vyzerá to tak, že elektronické športy len tak nevymiznú. Mladá generácia vyrastá v prostredí, kde je normálne pozrieť si dôležité zápasy on-line, poznajú najpopulárnejšie hry a najznámejšie tímy. Silu marketingu cieleného na hráčov si uvedomujú čoraz viac aj spoločnosti, takže okrem sledovanosti a zárobkov z reklamy stúpa aj množstvo peňazí vtekajúcich do tohto priemyslu. A kde sú peniaze, tam je budúcnosť. Uvedomujú si to napríklad aj v spoločnosti Amazon, kde sa rozhodli zakúpiť najväčšiu spoločnosť (aspoň na západnom trhu) ponúkajúcu služby streamovania herných videí - Twitch.tv. Amazon za ňu zaplatil takmer miliardu dolárov, tak azda vie, čo robí. Fungovanie Twitch nie je lacný špás, táto firma sama osebe tvorí zhruba 2 % dátových tokov v USA, to je viac než napríklad Facebook. Ale malo by sa to vyplatiť, podľa štúdie totiž vygenerovalo streamovanie herného videa v tomto roku príjmy až 4 miliardy dolárov. Zaujímavo znejú aj správy o čoraz častejšom prenikaní turnajov na televízne obrazovky, a to nielen v Ázii, kde to je bežný jav. Najvýznamnejšie finálové turnaje sa objavujú už aj na káblovkách v USA či dokonca vo verejnoprávnych TV v Európe.

Pridať sa môžete aj vy, stačí sa registrovať na turnaje či otvorené kvalifikácie. Z pohodlia domova môžete využiť napríklad stránky ESL, združujúce mnoho hier a hráčov z celej Európy. Ak preferujete lokálnejšiu komunitu, odporúčame stránky www.grunex.com, kde chlapci robia skvelú prácu s organizovaním on-line aj LAN turnajov pre Čechov a Slovákov, majstrovstiev ČR a zodpovedajú aj za kvalifikácie na svetové turnaje ESWC. Veru, žije to aj u nás. A z globálneho hľadiska má e-šport našliapnuté k veľmi zaujímavej budúcnosti.

Peter „Hukus" Hucík

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať