SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement

Zdĺhavé reklamačné procesy sú minulosťou. Elektronické obchody vybavujú reklamácie už do 5 dní.

Tlačové správy
0

Pokazil sa vám mobilný telefón alebo praskla podrážka na topánke? Zákon hovorí jasne: záruka na spotrebný tovar je najmenej 24 mesiacov. Problematika reklamácií je stále aktuálnou témou firiem, ktoré chcú poctivo a dobre predávať.

Reklamačný proces môže byť zdĺhavý a nepríjemný nielen pre zákazníka, ale aj pre obchodníka. Zákazník musí byť riadne informovaný o používaní svojho produktu a tiež aj o 30 dňovej reklamačnej lehote.

Online systém na evidenciu reklamácií www.reklamacie.sk vytvoril prehľadnú štatistiku na vzorke 100 tisíc reklamácií. Dozviete sa v nej viac o tom, prečo Slováci reklamujú tovar a aká je priemerná doba vybavenia reklamácie.

Akým spôsobom elektronické obchody a “kamenné” predajne vybavujú reklamácie?

Reklamácie sú vo väčšine prípadov (45%) opravené v záručnej dobe, 29% reklamácií predajcovia vybavia výmenou. Prídete do obchodu s topánkami, ktoré chcete reklamovať a predávajúci Vám namiesto zdĺhavého procesu reklamácie ponúkne možnosť výmeny za iný tovar z predajne. Môžete tak odísť s novými topánkami, či kabelkou.  Iba 14% reklamácií končí vrátením peňazí v plnej čiastke tovaru (dobropis) - ak tovar reklamujete tretí krát s rovnakou vadou. Väčšina obchodníkov ponúka výmenu tovaru, možnosť nakúpenia v danej sume, či opravu tovaru. Samozrejme, predajca má nárok zamietnuť reklamáciu, ak na to má opodstatnený dôvod. Až 9 % všetkých reklamácií je však neoprávnených a predajca ich musí zamietnuť.

Ak ide o produkt, ktorý je reklamovaný do 1 roka od jeho kúpy, zamietnutie je možné iba na základe povinného znaleckého posudku (predajca je tiež povinný spotrebiteľovi oznámiť, kde si znalecký posudok na produkt môže zadovážiť).

Využívajú slovenské elektronické obchody, či predajne pre vybavenie opráv svojich reklamácií externé servisy?

Drvivá väčšina firiem (74%) si svoje reklamácie vybavuje bez externého servisu, čo znamená, že má odborne vyškolený personál, ktorý vie posúdiť stav predávaného sortimentu, vzhľadom na naše zákony. Externý servis využíva iba 26% firiem.


Vedeli ste o tom, že viac ako 60% reklamácií je vybavených už do piatich dní?

Vybavenie reklamácie môže byť rôzne, vždy sa líši od predajne, či e-shopu. Štatistika uvádza, že viac ako polovica všetkých reklamácií je vybavených do 5 dní. Do desiatich dní je vybavených 9% reklamácií. Reklamácie, ktoré sú vybavené nad 10 dní a viac tvoria 31% percent.

Doba od zakúpenia tovaru, až po jeho reklamáciu

Zákazníci často reklamujú už v prvých mesiacoch, pretože tovar, ktorý kúpili nie je kvalitný. Až 30% reklamácií tovaru sa teda udeje už po 1 mesiaci od jeho zakúpenia. Rovnaké percento zákazníkov reklamuje do 6 mesiacov od kúpy.

Predávajúci má 30 dní na to, aby vybavil reklamáciu svojho zákazníka (ideálne k jeho spokojnosti). Veľa e-shopov si to necháva na poslednú chvíľu, čo však nie je múdre. Ak však vybaví reklamáciu skôr, je viac pravdepodobné, že spokojný spotrebiteľ jeho predajňu, či e-shop odporučí aj svojim priateľom. Riešiť preto problematiku reklamácií poctivo a v súlade so zákonom sa oplatí. Spoľahlivo vybavená reklamácia napr. práčky znamená dôveru zákazníka, ktorý sa nebude báť nakupovať v predajni/e-shope ďalšie produkty.

Reklamacie.sk na svojej stránke uvádzajú aj poctivých obchodníkov, u ktorých sa nemusíte báť nekorektného vybavenie reklamácie.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať