12.3.2013 0 Comments

Záujem o nákup potravín v malých samoobsluhách sa medziročne zvýšil

Počas minulého roku spotrebitelia najviac preferovali hypermarkety a malé samoobsluhy ako hlavné nákupné miesto. Hypermarkety sú dlhodobo jednotkou na trhu, avšak malé samoobsluhy sú im znovu v pätách, a to vďaka nárastu spotrebiteľov do 39 rokov. Zákazníkov už neláka len široký sortiment a priaznivé ceny, ale aj blízkosť obchodného miesta. Údaje vyplynuli z prieskumu Shopping Monitor Slovakia 2012/2013, ktorý monitoruje nákupné správanie a spotrebiteľské preferencie domácností na Slovensku.

Aké je poradie obchodných reťazcov?
Za svoje hlavné nákupné miesto ľudia označujú predovšetkým hypermarkety a malé samoobsluhy - uviedlo to 30 respektíve 28 percent spotrebiteľov. Samoobsluhy sa tak stali druhým najpreferovanejším hlavným nákupným miestom a obhájili svoju pozíciu spred hospodárskej krízy. V menšej miere ľudia vlani uprednostňovali supermarkety (24 percent) a diskontné predajne (13 percent). Preferencia nákupov potravín v pultových predajniach a veľkoobchodoch bola zaznamenaná len minimálne.

Malé samoobsluhy uprednostnilo medziročne viac spotrebiteľov do 39 rokov
Počas minulého roku sa záujem o samoobsluhy ako o hlavné nákupné miesto najviac zvýšil u ľudí do 39 rokov a u spotrebiteľov žijúcich v Trnavskom, Trenčianskom, Žilinskom, Banskobystrickom a Bratislavskom kraji. Oproti roku 2011 uprednostňovala táto skupina spotrebiteľov viac nákupy v malých samoobsluhách v blízkosti domova alebo práce pred nákupmi v supermarketoch.

Z výsledkov prieskumu tiež vyplynulo, že samoobsluhy ako hlavné nákupné miesto uviedli najmä ľudia nad 50 rokov. Viacej ich preferujú ľudia bývajúci v menších obciach práve kvôli dostupnosti a spotrebitelia s podpriemernými príjmami.

Ktoré kritéria sú najdôležitejšie pri výbere nákupného miesta?
"Pri výbere nákupného miesta sa ľudia rozhodujú podľa viacerých kritérií. Napríklad pri hypermarketoch im vyhovuje široký sortiment a veľký výber. Pri supermarketoch, samoobsluhách a pultových predajniach je to blízkosť predajne pri bydlisku alebo práci a pri diskontných predajniach sú to aj priaznivé ceny vo všeobecnosti", dopĺňa Anna Buzinkay, Sector Leader, Consumer Goods & Retail spoločnosti GfK.

Privátne značky na vzostupe
Maloobchodné prípadne privátne značky sú známe a obľúbené medzi slovenskými spotrebiteľmi. Na rozdiel od posledných piatich rokov, kedy podiel ľudí pravidelne kupujúcich privátne značky stagnoval, došlo minulý rok k výraznejšiemu rastu.

Z výsledkov prieskumu vyplynulo, že takmer 90 percent zákazníkov sa už pri nákupoch stretlo s privátnymi značkami. Príležitostne si ich dá do košíka 41 percent ľudí a pravidelne ich nakupuje 36 percent. Privátne značky kupujú najmä ľudia v menších obciach a domácnosti s najnižšími príjmami.

"Privátnym značkám sa darí aj v malých samoobsluhách. Spomedzi všetkých obchodných formátov zaznamenali najvyšší podiel zákazníkov, ktorí ich kupujú pravidelne", dopĺňa Anna Buzinkay.


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Biznis

Schengen pre dáta. EK chce odstrániť bariéry voľného cezhraničného pohybu dát v EÚ

16.01.2017 00:07

Európska komisia navrhla politické a právne riešenia na uvoľnenie potenciálu dátového hospodárstva EÚ. Ide pri tom o súčasť stratégie digitálneho jednotného trhu, ktorú predstavila v máji 2015. Inform ...

Biznis

10 trendov v oblasti podnikových sietí v roku 2017

14.01.2017 00:20

Stojíme na pokraji zásadných technologických zmien. Uplynulý rok vydláždil cestu a pripravil podmienky pre budúcnosť, ktorá rýchlo získava jasné obrysy. V roku 2017 môžeme očakávať týchto desať zmien, ...

Biznis 1

S kamerou na bratislavskom kole robotickej súťaže FIRST LEGO League (video)

16.01.2017 00:15

Tvorivosť žiakov a študentov je jeden z kľúčových faktorov ich budúcej úspešnosti a aj potvrdenie kvalitatívnej úrovne výučby informatiky v školách. Preto sme sa s našou kamerou prišli pozrieť na prie ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

qubitconference

Najnovšie videá