12.3.2013 0 Comments

Záujem o nákup potravín v malých samoobsluhách sa medziročne zvýšil

Počas minulého roku spotrebitelia najviac preferovali hypermarkety a malé samoobsluhy ako hlavné nákupné miesto. Hypermarkety sú dlhodobo jednotkou na trhu, avšak malé samoobsluhy sú im znovu v pätách, a to vďaka nárastu spotrebiteľov do 39 rokov. Zákazníkov už neláka len široký sortiment a priaznivé ceny, ale aj blízkosť obchodného miesta. Údaje vyplynuli z prieskumu Shopping Monitor Slovakia 2012/2013, ktorý monitoruje nákupné správanie a spotrebiteľské preferencie domácností na Slovensku.

Aké je poradie obchodných reťazcov?
Za svoje hlavné nákupné miesto ľudia označujú predovšetkým hypermarkety a malé samoobsluhy - uviedlo to 30 respektíve 28 percent spotrebiteľov. Samoobsluhy sa tak stali druhým najpreferovanejším hlavným nákupným miestom a obhájili svoju pozíciu spred hospodárskej krízy. V menšej miere ľudia vlani uprednostňovali supermarkety (24 percent) a diskontné predajne (13 percent). Preferencia nákupov potravín v pultových predajniach a veľkoobchodoch bola zaznamenaná len minimálne.

Malé samoobsluhy uprednostnilo medziročne viac spotrebiteľov do 39 rokov
Počas minulého roku sa záujem o samoobsluhy ako o hlavné nákupné miesto najviac zvýšil u ľudí do 39 rokov a u spotrebiteľov žijúcich v Trnavskom, Trenčianskom, Žilinskom, Banskobystrickom a Bratislavskom kraji. Oproti roku 2011 uprednostňovala táto skupina spotrebiteľov viac nákupy v malých samoobsluhách v blízkosti domova alebo práce pred nákupmi v supermarketoch.

Z výsledkov prieskumu tiež vyplynulo, že samoobsluhy ako hlavné nákupné miesto uviedli najmä ľudia nad 50 rokov. Viacej ich preferujú ľudia bývajúci v menších obciach práve kvôli dostupnosti a spotrebitelia s podpriemernými príjmami.

Ktoré kritéria sú najdôležitejšie pri výbere nákupného miesta?
"Pri výbere nákupného miesta sa ľudia rozhodujú podľa viacerých kritérií. Napríklad pri hypermarketoch im vyhovuje široký sortiment a veľký výber. Pri supermarketoch, samoobsluhách a pultových predajniach je to blízkosť predajne pri bydlisku alebo práci a pri diskontných predajniach sú to aj priaznivé ceny vo všeobecnosti", dopĺňa Anna Buzinkay, Sector Leader, Consumer Goods & Retail spoločnosti GfK.

Privátne značky na vzostupe
Maloobchodné prípadne privátne značky sú známe a obľúbené medzi slovenskými spotrebiteľmi. Na rozdiel od posledných piatich rokov, kedy podiel ľudí pravidelne kupujúcich privátne značky stagnoval, došlo minulý rok k výraznejšiemu rastu.

Z výsledkov prieskumu vyplynulo, že takmer 90 percent zákazníkov sa už pri nákupoch stretlo s privátnymi značkami. Príležitostne si ich dá do košíka 41 percent ľudí a pravidelne ich nakupuje 36 percent. Privátne značky kupujú najmä ľudia v menších obciach a domácnosti s najnižšími príjmami.

"Privátnym značkám sa darí aj v malých samoobsluhách. Spomedzi všetkých obchodných formátov zaznamenali najvyšší podiel zákazníkov, ktorí ich kupujú pravidelne", dopĺňa Anna Buzinkay.


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Biznis

Šiesty ročník STARTUP AWARDS pozná víťazov a obsahom aj návštevnosťou prekonal všetky predchádzajúce

06.12.2016 00:15

Tohtoročné Startup Awards, ktoré sa konali v piatok 2. decembra v bratislavskom Istropolise, už majú svojich víťazov. V súťaži vyberala zahraničná odborná porota spomedzi dvanástich nápadov celkom v š ...

Biznis

Amazon bude prevážať dáta v kamiónoch. Chce tak ušetriť čas

05.12.2016 10:02

Na svojej používateľskej konferencii re:Invent predstavil Amazon nový spôsob, ako môžu zákazníci presúvať veľké objemy dát do jeho cloudovej služby Amazon Web Services (AWS). Pre veľké firmy, ktoré c ...

Biznis 1

Xiaomi vraj neutrpí poklesom predaja smartfónov, živia ho iné zdroje

02.12.2016 00:19

Prepad predaja smartfónov na čínskom trhu nebude mať významný dosah na spoločnosť Xiaomi, pretože bude kompenzovaný predajom inteligentných domácich spotrebičov a príjmami zo softvéru. Povedal to star ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá