Image
9.10.2016 0 Comments

Zašoférujte si, kým ešte môžete

Určite ste si všimli, že sa v poslednom čase v PC REVUE dosť venujeme autám. Nie, nemeníme sa na automagazín, digitálne technológie sa jednoducho čoraz viac rozširujú aj do iných oblastí a automobilový priemysel je na to ako stvorený. Nevenujeme sa až tak veľmi motorickej stránke či jazdným vlastnostiam aut, zaujíma nás najmä oblasť high-tech, teda asistenčné systémy, informačná podpora vodiča, konektivita atď. A zameriavame sa aj na nové pohony, teda najmä tie elektrické a ich hybridné verzie.

Ak sledujete dianie napr. na našom webe, máte prehľad o tom, čo sa deje okolo výrobcov ako Tesla, BMW, Ford, Volvo, Mercedes atď. Niektoré novinky sa dostali aj k nám do redakcie na test a treba uznať, že pokrok v oblasti „smart“ technológií a výbavy za posledné roky je naozaj obrovský. Asistenčné systémy za vás vedia zaparkovať do medzery, kde by ste to možno ani neskúšali. Dokážu vás udržať v jazdnom pruhu aj v rýchlosti okolo 130 km/h, stačia mu na to dobre viditeľné vodiace čiary na vozovke. Nechať ruky položené na kolenách a pozerať sa, ako si auto šoféruje samo, koriguje smer podľa potreby, je naozaj zaujímavý zážitok.

Pri prechádzaní ostrými zákrutami má človek (teda aspoň ja) stále zábrany, aby nechal riadenie iba na automat, najmä pokiaľ sú zákruty zle klopené alebo zvodidlá sú príliš blízko vozovky, a stále je v strehu, pripravený prebrať riadenie. Najmä pokiaľ ešte existujú prípady, keď automat jednoducho nezvládne situáciu, ako je napríklad zle odstránené dočasné značenie na vozovke, ktoré bolo použité pri obchádzkach. Problémom býva aj pripájajúci pruh vedľajšej cesty na hlavnú, kde sa v jednom momente pravá plná čiara stretne s prerušovanou ľavou, čo nie každé auto dokáže správne vyhodnotiť. Pokiaľ asistenčný systém nezareaguje správne, je tu zrazu  veľký problém, ktorý treba okamžite riešiť, inak hrozí stret so zvodidlami. Problém  spôsobuje aj to, že niektoré asistenčné systémy nedostatočne výrazne ohlasujú moment, keď odovzdávajú riadenie späť vodičovi. Napriek tomu je jednoznačné, že asistenčné systémy budú čoraz múdrejšie, rýchlejšie, presnejšie. Po cestách celého sveta brázdia autonómne autá, ktoré zažívajú reálne dopravné situácie, analyzujú ich, vyhodnocujú a ukladajú si získané skúsenosti do znalostnej databázy. Výbava vozidiel snímačmi bude ešte bohatšia, budú vedieť snímať nielen aktuálne vzdialenosti od objektov okolo seba, ich dynamik, ale budú vedieť aj rozpoznať, čo je auto, čo cyklista, že je pred autom závora, rozbitá cesta, zatúlaná mačka, spadnutá paleta a pod. Budú sa vedieť orientovať v priestore aj v tme, hmle alebo daždi. A rozhodnutia o príslušnom manévri urobia rýchlejšie ako vodič. Asistenčný systém nestarne, nebude nikdy unavený ani ospalý, ani „nespôsobilý jazdy po požití alkoholických nápojov“ J.

Aktuálne sa dá systém autonómneho riadenia využiť iba na diaľniciach, kde sú takmer laboratórne  podmienky na využívanie autonómnych systémov. V USA je bežné, že niektorí majitelia Tesly sa pri jazde po diaľnici nevenujú vôbec riadeniu, vybavujú si e-maily, rannú hygienu a boli prípady, keď šofér za jazdy spal. Priznám sa, že na to by som zatiaľ asi nemal nervy, hoci niekedy pri dlhých nočných presunoch mám veľkú chuť pripojiť sa do konvoja virtuálne prepojených áut, ktorý vedie superbezpečný automat.

Hoci skeptici tvrdia, že úplne autonómne autá tak skoro nebudú brázdiť naše ulice, nemyslím si, že to je hudba vzdialenej budúcnosti. Podľa toho, čo pripravujú veľkí výrobcovia áut, a aj podľa toho, čo sa deje v oblasti rozpoznávania obrazu, IoT, umelej inteligencie atď., to vyzerá veľmi aktuálne a je otázkou veľmi krátkeho času, kedy technológie umožnia úplne autonómnu prevádzku áut aj v neznámom prostredí, zlých svetelných podmienkach a rýchlo sa meniacej dopravnej situácii. Väčší problém bude skôr legislatíva a nedôverčivosť ľudí. Časom sa však situácia preklopí a ľudský vodič bude ten menej dôveryhodný, menej bezpečný a menej spoľahlivý šofér. Štandardom bude automat a ľudia si budú môcť zajazdiť autom či motorkou len na vlastné riziko alebo na špeciálne vyhradených testovacích polygónoch... Tak si to užime, kým sa ešte dá... J

Zaujímavé čítanie októbrového vydania praje
 


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá