Image
12.1.2015 0 Comments

Záruka a servis notebooku

dell-inspiron-15r-blue-picture-850.jpg Pokiaľ notebook funguje správne, je všetko v poriadku a používatelia sa z neho tešia. No treba myslieť aj na zadné vrátka - na prípad, že sa notebook pokazí. Cena prenosného počítača sa neodvíja len od jeho komponentov a značky, ale aj od možností servisu.

Štandardne platí v našej krajine záruka na 24 mesiacov, na akumulátory je to polroka. Iné podmienky sú dané pre fyzické osoby nepodnikateľov a iné, keď kupujete notebook na účel jeho odpisovania do firmy. Nás v tomto článku budú zaujímať predovšetkým podmienky pre bežného používateľa, ktorý si uplatňuje podmienky podľa Občianskeho zákonníka a špeciálnych dodatkov k rôznym rozšíreným zárukám.

Prvý pokus - softvérová chyba

Nefunkčnosť notebooku nikoho nepoteší, no pri dnešnej technickej náročnosti aplikácií a množstve softvéru nemusí byť chyba vyslovene hardvérová. Množstvo prípadov sa dá vyriešiť aj softvérovo. Spravidla má každý nový notebook s operačným systémom zavádzaciu partíciu na obnovenie systému. Keď ju nemá, v balení výrobca ponecháva tzv. Recovery DVD na obnovu systému s automatickým bootovaním (a stratou všetkých dát na pevnom disku). Aj toto je spôsob, ako sa vyhnúť posielaniu notebooku do servisu. Každý výrobca poskytuje aj servisnú linku. Využiť však môžete aj čet alebo e-mail. V rámci záručnej podpory sa môžete stretnúť aj s požiadavkou na odoslanie sériového čísla zariadenia. To nájdete na jeho spodnej časti alebo pod vyberateľným akumulátorom.

Hardvérová porucha

Výrobcovia pridávajú aj tzv. medzinárodnú záruku. Tá býva jeden rok a znamená to, že si ju môžete uplatniť v autorizovanom servise každej krajiny, kde má výrobca takúto podporu. Ak nejde o celosvetovú podporu, ide určite o podporu regiónu EMEA. Ako kontaktovať výrobcu, to sa dozviete na jeho stránkach podpory a v manuáli k výrobku.

Nie každá porucha sa musí končiť posielaním notebooku alebo príchodom servisného technika. Bežné sú prípady, keď je požiadavka na servis vybavená spoluprácou medzi pracovníkom technickej služby a používateľom. Mnohí sa totiž sťažujú na vypadávanie klávesov, najmä pri lacnejších modeloch.

Je úplne bežné, že sa tento neduh objaví po roku používania. Aj takýto prípad sa dá riešiť nahlásením problému na linku zákazníckej podpory. Po nahlásení sériového čísla zariadenia nezriedka dostanete na váš notebook náhradné klávesy kompletne aj s drôtikmi na uchytenie a gumičkami s vodivou vrstvou, ktoré sú pod každým klávesom. Ďalší častý dôvod na kontaktovanie servisu sú pokazené pánty. Tu však môžete častejšie naraziť na problém s uznaním reklamácie, ako je to pri iných komponentoch šasi a vnútornej výbavy.

On-site.jpg

prava počítača priamo na mieste je vhodná pre profesionálov, ktorí majú počítač na firemné využitie. Na domáci laptop pre študenta sa služba asi väčšine neoplatí.

Aký typ záruky zvoliť?

Správna otázka by možno znela, aký typ záruky máte na výber. Nie je to totiž celkom voľba používateľa. Pri notebookoch s cenou okolo 400 EUR je bežné, že môžete využiť len záruku ustanovenú zákonom a čakať 30 dní na vyriešenie problému. V skutočnosti v snahe vyhovieť zákazníkovi a urobiť čo najlepší dojem výrobcovia v rámci svojich servisov túto dobu výrazne skracujú. Môže ísť o týždeň, no aj o tri týždne. Presné štatistiky majú servisy, ktoré sa o tieto fakty veľmi nechcú podeliť. Pri drahších notebookoch máte špeciálne typy záruk. Buď ju kúpite v „základnej výbave", alebo sa dá dokúpiť ako rozširujúci balík služieb. To však neplatí pre každý typ, a tak si treba hneď na stránke výrobcu a jeho notebooku preveriť, aká záruka sa dá dokúpiť.

Obrazovka.jpg

Výrobcovia a poisťovne čoraz viac kryjú náhodné poškodenie

Notebooky Acer majú záruku rozšíriteľnú na tri roky a sú tu varianty s opravou na mieste, ako aj odoslaním do servisu, pričom servis buď posiela notebook späť, alebo si ho zákazník vyzdvihne sám. Záruku možno rozšíriť na tri roky.

ASUS Premium Care k zákonnej záruke poskytuje aj možnosť dokúpenia On-Site záruky, teda opravy alebo výmeny na mieste, ktoré používateľ nahlási na linke servisu a tá vyhodnotí potrebný príjazd technika. Túto službu treba aktivovať on-line, a to do jedného roka od kúpy zariadenia. Predĺženie záruky o jeden rok stojí 48 EUR.

Dell je lídrom v poskytovaní záruky a nadštandardného servisu. Veď si to aj započíta do základnej ceny notebooku. Faktom však je, že tam, kde iní poskytujú 1 rok medzinárodnej záruky, Dell automaticky poskytuje trojročnú záruku. Zakúpiť si možno jeden z troch typov rozšírenej záruky, a to oprava NBD on-site, oprava do 5 pracovných dní s doručením do servisu na náklady používateľa a existuje aj servis náhodného poškodenia. Platí to aj pre pády, poliatie tekutinou, poškodenie elektrickým výbojom alebo iný spôsob znefunkčnenia prenosného počítača.

Hewlett-Packard Slovensko má veľké množstvo typov záruk. Ide o model HP Care Pack. Ako sme už uviedli, nie je až tak na používateľovi, aký typ záruky si vyberie. Pre každý notebook, sériu, produktový rad je HP Care Pack odlišný. Bežne sa však stretnete s dvoma hlavnými rozšíreniami. Prvé je rozšírenie na 36 mesiacov a pokrýva vyzdvihnutie počítača a doručenie tzv. door-to-door. Teda môže to byť u vás doma alebo vo firme. Musí byť aktivovaná ešte počas záruky a počíta sa od kúpy notebooku. Ideálne je teda kúpiť záruku hneď po kúpe stroja, neskorou aktiváciou si záruku nepredĺžite na 5 rokov. Záruka pokrýva opravu všetkých častí, ako aj možnosť výmeny za nový kus. Takáto záruka stojí 35,90 EUR.

Fujitsu poskytuje niekoľko typov záruk. Pozor si treba dať, keďže sa delia podľa typu notebooku. V zásade sú poskytované dva typy, a to on-site a off-site, teda s opravou na mieste a s opravou v servise. Off-site záruka má dve možnosti, a to klasicky ako pri iných výrobcoch, to znamená vyzdvihnutie notebooku a jeho poslanie kuriérom späť k používateľovi alebo vlastné doručenie používateľom do servisu. Pri drahších strojoch je on-site riešenie už do štyroch hodín alebo klasicky v podobe NBD (Next Business Day), teda oprava nasledujúci pracovný deň. Všetko však niečo stojí, a tak napríklad s rozšírením záruky na 5 rokov on-site vyjde prakticky toľko ako nový notebook.

Lenovo umožňuje rozšírenie záruky až na 5 rokov, závisí to však od vybraného typu notebooku. Zariadenia Think sú na tom najlepšie. No ich cena je aj vyššia ako pri iných sériách. Opäť sú v ponuke varianty s vlastným dopravením do servisu, možnosť on-site alebo špeciálne krytie na cestách, vykonávané v rámci rozšírenej medzinárodnej záruky. Takisto je možné doobjednať záruku proti náhodnému poškodeniu. Možnosti záruky pre vaše zariadenie zistíte na stránkach výrobcu po zadaní sériového čísla notebooku.

Toshiba pridáva k maximálnej záruke s predĺžením o dva roky aj jednu výmenu akumulátora zadarmo. Okrem toho má niekoľko variantov s možnosťou opravy priamo u zákazníka. Kúpiť sa dá aj ročná rozšírená záruka. Toshiba však prerazila zárukou s názvom No Matter What Guarantee, teda s neobmedzenou zárukou, nech sa s notebookom stalo čokoľvek vrátane krádeže. Sú tu isté pravidlá, napríklad to, že takúto záruku môžete využiť len raz a výrobca nemusí garantovať výmenu identického kusa. Počíta sa s aktuálnou hodnotou notebooku a podľa toho sa zohľadňuje aj náhrada nového, napríklad po roku a pol používania. Súčasťou je obnova dát zadarmo, ak sa notebook poškodil pádom a nebol napr. odcudzený. Takáto záruka platí jeden rok a nepredlžuje štandardnú záruku. Stojí približne 40 EUR.

Poistenie

Už pár rokov možno dokúpiť u nezávislých predajcov a vo veľkých reťazcoch elektroobchodov aj špeciálne poistenie. Poistenie záruky získate pri vybraných produktoch a napríklad predĺženie záruky na manažérsky notebook za 1000 EUR stojí 89 EUR na rok. Získavate teda trojročnú záruku. Takisto sa dá dojednať špeciálne poistenie. Pri uvedenom príklade by poistenie pre prípad krádeže alebo náhodného poškodenia stálo približne 75 EUR na rok, na dva roky 130 EUR. Tu sa poistenie môže oplatiť, čítajte však pozorne poistné zmluvy.

Tu do hry vstupuje poisťovňa, ktorá preberá na seba záväzky vyplývajúce zo zmluvy a nemá nič spoločné s podmienkami rozšírenej záruky od výrobcu. Tú si treba kúpiť samostatne. No v istých prípadoch nemá zmysel kupovať poistenie aj záruku a duplikovať tak ochranu. Oplatí sa to vtedy, ak výrobca neposkytuje záruku pri náhodnom poškodení a používateľ si chce za ňu priplatiť. Iný obchodný model predajcu s elektronikou môže byť počítanie podľa rokov predĺženia záruky a percentuálnej hodnoty z ceny tovaru. Notebook v cene 1499 EUR by tak stál aj so zárukou na tri roky 1648,90 EUR. A to stále hovoríme o predĺžení zákonnej záruky, nie o podmienkach NBD, ak nie sú vyslovene súčasťou kúpy produktu.

Paušál na istotu

Špecialitou je tzv. paušál na istotu, ktorý platí v reťazci NAY Elektrodom. Keď odchádzate z tejto predajne, odnášate si aj istotu riešenia problémov. Pokiaľ sa notebook pokazí, dostanete na dobu opravy náhradné riešenie a budete mať stále s čím robiť. Je to pritom aj kombinácia splátkového systému na mesačnej báze. Ak potrebujete technickú pomoc s nastaveniami, odstránením vírusov, zálohovaním fotiek alebo pripojením externých zariadení k notebooku, stačí zavolať helpdesk. K dispozícii je vám aj firemný cloud na zálohu dát.

NAY.png

Takto funguje paušál na istotu v NAY Elektrodom. Pre notebook v cene okolo 500 EUR zaplatíte mesačne okolo 30 EUR a máte postarané o servis aj zálohu dát.

Verdikt PC REVUE

Predlžovanie záruky je veľmi dobrá vec pre používateľov, ktorí sa spoliehajú na svoj pracovný nástroj a platí pre nich, že čas sú peniaze. Pre domáceho používateľa nemá až taký zmysel priplácať za rozšírenie záruky, ak má doma náhradný počítač a dáta si zálohuje. Navyše cena modelu je nastavená tak, aby si po dvoch rokoch aj tak kúpil novšie zariadenie.

Ako zákazník máte možnosť obrátiť sa na servis priamo alebo u obchodníka, kde ste tovar kúpili. Ak nepochodíte v servise priamo, veľmi dobrou voľbou býva reklamovať záruku v obchodnom reťazci. Jeho silu na trhu spravidla výrobca chápe a automaticky vybaví reklamáciu na spokojnosť zákazníka.


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá