SAMSUNG_022024A Advertisement SAMSUNG_022024A Advertisement SAMSUNG_022024A Advertisement

Zarábajte na mobilných aplikáciách

Archív NXT
0

Masívny nástup smartfónov atabletov vyvoláva dopyt po kvalitných mobilných aplikáciách. Takmer každý zvás tieto aplikácie používa aurčite tušíte, že za určitých okolností môže byť distribúcia mobilných aplikácií lukratívny biznis. Je to ideálna príležitosť pre startup, pretože aplikačné obchody pre mobilné platformy disponujú potrebnou infraštruktúrou na šírenie aplikácií vrátane mechanizmov platby.

Distribúcia aplikácií si od vývojárov okrem ročného poplatku za licenciu nevyžaduje žiadne investície do predajných kanálov. Tržba z predaja sa rozdeľuje podľa jednoduchého kľúča. Vo väčšine aplikačných obchodov dostane dve tretiny vývojár a tretinu prevádzkovateľ obchodu. Aj pri cene niekoľko eur za aplikáciu, ak bude kvalitná avmedzinárodnom rozsahu si ju stiahnu desaťtisíce až státisíce záujemcov... ďalej to netreba rozvádzať, násobilku ovláda každý.

Aplikačné obchody

Aplikačné obchody umožňujú distribuovať buď voľne dostupné aplikácie, ktoré si používatelia môžu stiahnuť a nainštalovať zadarmo, alebo platené aplikácie, pri ktorých cenu určuje vývojár. Zvolená cenová hladina môže zahŕňať DPH alebo iné dane, ktoré musia zákazníci zaplatiť. Platené aplikácie môžu mať skúšobné verzie, ktoré majú buď časové, alebo funkčné obmedzenie. I keď budete svoju aplikáciu predávať, zvážte poskytnutie možnosti, aby si ju zákazníci mohli vyskúšať zadarmo. Po vyskúšaní funkčne alebo časovo obmedzenej verzie potom môže spokojný zákazník zakúpiť úplnú verziu buď priamo zaplikácie, alebo prostredníctvom aplikačného obchodu. Stručne opíšeme podmienky získania vývojárskej licencie pre najpoužívanejšie platformy.

Apple iOS

Vývojárske konto pre AppStore si vytvoríte cez developer.apple.com. Môžete si vybrať štandardný program za 99 USD, prípadne enterprise program, vhodný pre väčšie firmy, za 299 USD ročne. Študenti sa môžu bezplatne zapojiť do iOS Developer University Programu. Apple si zo sumy zaplatenej za aplikáciu odpočíta 30 percent.


Včase písania článku bola vývojárska licencia pre platformu iOS veľmi lukratívna, pretože registrovaní vývojári mali prístup kbeta verziám iOS 7 aOS X Mavericks

Android

Aplikácie umiestňujete na Google Play. Najskôr sa musíte zaregistrovať ako vývojár na play.google.com/apps/publish/signup. Poplatok za registráciu je 25 dolárov. Relatívne nízky registračný poplatok môže byť vprípade úspešnej aplikácie základom dobrého biznisu. Google si zo sumy zaplatenej za aplikáciu zoberie 30 percent.

mobapp1.png

Vytvorenie vývojárskeho konta pre Google Play

Windows 8

Vstupný bod do Windows Obchodu pre vývojára aplikácií Windows 8 je dev.windows.com. Ročný poplatok za vývojársku licenciu je 37 eur (jednotlivec), prípadne 75 eur (firma). Predplatitelia MSDN a členovia programu BizSpark majú licenciu zadarmo. Microsoft si zo sumy za aplikácie berie 30 percent. No ak váš obrat presiahne 30000 USD, zostane vám zutŕženej sumy až 80 percent.

Windows Phone

Vývojársku licenciu získate na dev.windowsphone.com. Cena za licenciu bola včase tvorby článku 19 USD. Rozdelenie tržieb za aplikácie je rovnaké ako priWindows 8.

Základom úspechu je dizajn a kvalita

Kvalita realizácie sa významnou mierou podieľa na prípadnom predajnom úspechu vašej aplikácie. Ak je to možné, odporúčame, aby na návrhu používateľského rozhrania participoval aj grafik adizajnér. Stovky kvalitných agraficky mimoriadne dobre stvárnených aplikácií na aplikačných marketoch nastavili latku nárokov používateľov poriadne vysoko. Nepodceňujte hlavne voľbu názvu a dizajn ikony aplikácie, ktorá bude do značnej miery jej výkladnou skriňou. Ikona, názov akrátky opis by mali používateľa upútať natoľko, že sa začne ovašu aplikáciu zaujímať aklikne na ikonu, aby sa dozvedel viac podrobností azobrazil si ďalšie obrázky, ktoré podrobnejšie predstavujú jej funkcionalitu.

Aplikáciu čo najdôkladnejšie otestujte

Vprofesionálnej praxi vo finálnej fáze vývoja nastupujú tímy testerov, prípadne sa do beta testovania zapojí komunita používateľov, pre ktorých je aplikácia určená. Jeden znajrozšírenejších omylov je ten, že stačí, ak aplikáciu otestuje sám vývojár. Problém je vtom, že vývojár funkcionalitu aplikácie dôverne pozná, preto sa nedokáže dosť dobre vžiť do pozície používateľa, ktorý ju používa prvýkrát. Bežný používateľ tak môže tápať, zadáva neočakávané hodnoty apodobne. Preto obzvlášť vprípade „startupovej“ aplikácie poproste svojich kolegov či priateľov, aby ju otestovali apripomienkovali. Následne analyzujte ich pripomienky atie, ktoré sú aspoň trochu relevantné, do aplikácie zapracujte. Čo prekáža vašim priateľom, bude snajväčšou pravdepodobnosťou prekážať aj iným používateľom. Týka sa to najmä pripomienok kpoužívateľskému rozhraniu (napr. malé tlačidlá, neprehľadne rozmiestnené prvky apod.). Dbajte na to, aby prvky na zadávanie textu boli rozmiestnené sohľadom na klávesnicu, ktorá sa pri zadávaní zobrazí na displeji. Pri aplikáciách, kde sa predpokladá, že budú spustené dlhšie, treba nájsť vhodný kompromis medzi výkonom aspotrebou energie z batérie.

Marketingová stratégia

Kapitola sama osebe je stanovenie ceny. Cenová hladina sa vzávislosti od platformy začína na sume okolo 1 eura a počiatočné prírastky sú približne 50 centov. S rastúcou cenou sa prírastky zvyšujú. Vyššie ceny sú opodstatnené priaplikáciách určených na špecifický účel, prípadne pre ohraničenú skupinu používateľov.

Ak to charakter aplikácie umožňuje, snažte sa ju distribuovať na čo najviac trhoch. Zpohľadu vývojára to znamená buď používateľské rozhranie vangličtine, alebo lepšie vjazykoch všetkých krajín, kam budete aplikáciu distribuovať. Vo väčšine aplikačných obchodov môžete nastaviť rôznu predajnú cenu v krajinách, kde sa rozhodnete aplikáciu distribuovať. Tak môžete získať maximálny možný profit vo Švajčiarsku či krajinách Škandinávie, kde sú ľudia zvyknutí na iné ceny ako napríklad zákazníci na Ukrajine.

Aplikačné obchody umožňujú vývojárovi sledovať počty stiahnutí. Môžete si nastaviť filter podľa krajiny, veku apodobne. Na základe týchto údajov môžete operatívne prispôsobovať cenu aplikácie.

mobapp3.png

Príklad štatistík sťahovania aplikácie vo Windows obchode

Ďalšie zdroje príjmov

Profitovať zaplikácií môžete nielen ich predajom, ale aj prostredníctvom nákupov priamo zaplikácií alebo zobrazovaním reklamy. Priamo z aplikácie môžete predávať obsah, iné aplikácie alebo nové funkcie aplikácie. Typický príklad je odomknutie ďalšej úrovne hry. Funkcie aktivované prostredníctvom nákupu aplikácie môžu fungovať tak dlho, kým bude mať zákazník na aplikáciu platnú licenciu, alebo môžu byť časovo obmedzené.

Ďalší spôsob, ako zarábať peniaze, je začleniť do aplikácie reklamy. Pri návrhu umiestnenia reklamy postupujte s rozvahou, aby ste nenarušili prostredie a možnosti aplikácie. Aby aplikácia prešla schvaľovacím procesom do aplikačných obchodov, musí okrem reklám poskytovať aj ďalšiu pridanú hodnotu pre používateľa.

Úspechu môžete pomôcť

Oúspechu aplikácie vaplikačnom markete do značnej miery rozhoduje jej pozícia vrebríčkoch automaticky zostavovaných pre jednotlivé kategórie. Rebríčky sa zostavujú nielen podľa počtu stiahnutí, ale aj podľa referencií používateľov. Vprvom rade treba aplikáciu dostať do povedomia predpokladanej komunity používateľov. Ideálny prostriedok na to sú blogy asociálne siete. Len čo sa oaplikácii začne diskutovať, máte vyhraté. Samozrejme, nezabúdajte na úslovie, že dobré chýry sa šíria rýchlo, ale zlé ešte rýchlejšie. Ak budú mať používatelia saplikáciou problémy avy na pripomienky nebudete pružne reagovať, je to začiatok jej konca.

(Autor vytvoril aďalej vyvíja napr. aplikáciu PC REVUE WinApp.)

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať