SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement

Výsledky štúdie GfK o spotrebiteľskej klíme v Európe za prvý štvrťrok 2014

Tlačové správy
0
Ekonomika v štátoch Európskej únie (EÚ) znovu začína rásť. Spotrebitelia dúfajú, že ekonomická kríza tento rok konečne skončí. Index spotrebiteľskej klímy pre EÚ jasne odráža tento trend a v prvom štvrťroku 2014 narástol celkovo o 0,8 bodu. Aktuálne je na úrovni 8,4 bodu. Toto sú výsledky štúdie GfK o spotrebiteľskej klíme v Európe v 14 európskych krajinách.

Oživenie ekonomiky v EÚ znovu začína naberať na obrátkach. Podľa agentúry Eurostat bol za celý minulý rok zaznamenaný zanedbateľný rast vo výške 0,1 percenta. V 28 krajinách EÚ však tento rok experti očakávajú rast HDP na úrovni 1,3 percenta. Toto tiež bezpochybne odráža zlepšenie globálnych ekonomických podmienok. HDP vo väčšine krajín EÚ narástlo ako oproti predchádzajúcemu štvrťroku, tak aj oproti predchádzajúcemu roku. Iba krajiny dotknuté krízou - Grécko a Taliansko - hlásili ďalšie zníženie HDP oproti minulému štvrťroku na konci roku 2013. V Taliansku ekonomika v štvrtom štvrťroku znovu trošku vzrástla o 0,1 percenta oproti minulému roku.

Zelené výhonky oživenia sú však stále veľmi krehké a treba prekonať ešte veľa neistôt. Francúzsko a Taliansko sa chcú pohnúť preč od systematických úsporných opatrení a začať sa znovu viac zadlžovať, aby prostredníctvom ďalších investícií pomohli ekonomike znovu sa rozbehnúť. Zostáva len zistiť, aký to bude mať vplyv na ich úverový rating na finančných trhoch a na európsku fiškálnu súdržnosť. Ďalším rizikom je nízka inflácia. Veľa expertov sa už teraz obáva obdobia deflácie v eurozóne - inými slovami poklesu cien, ako sa to už udialo v marci v Španielsku.

Optimizmus, ktorý sa teraz rozširuje medzi mnohými európskymi spotrebiteľmi, je preto úplne odôvodnený. V takmer všetkých tu zastúpených krajinách indikátory ekonomických a príjmových očakávaní, ako aj ochoty nakupovať, stúpajú. V mnohých krajinách dosiahli hodnoty, aké tu už roky neboli. Index spotrebiteľskej klímy pre EÚ (28 krajín) tiež stúpa. V marci dosiahol 8,4 bodu, čo predstavovalo zvýšenie o 0,8 bodu v prvom štvrťroku tohto roka a najvyššiu hodnotu od apríla 2008. Presne pred rokom bol len na úrovni -3.3 bodu.

Slovensko: najvyššie ekonomické očakávania od roku 2008
Stúpajúci trend na Slovensku sa stabilizuje. Ekonomické očakávania sú na úrovni 18,9 bodu, mierne nad hodnotou z decembra (17,4 bodu). Indikátor však oproti marcu 2013 (-8,9 bodu) výrazne stúpol. Naposledy bol indikátor vyšší v októbri 2008.

Keďže ekonomika začína naberať na obrátkach, spotrebitelia tiež očakávajú stúpajúce príjmy. Príslušný indikátor, ktorý je na úrovni 25,5 bodu, dosiahol teraz zdravú úroveň. V januári bol už na úrovni 26,5 bodu, pričom oproti decembrovej úrovni 21,5 bodu narástol. Bola to najvyššia úroveň od septembra 2007. Pred rokom toto číslo dosahovalo len 5,6 bodu.

Dôležitým míľnikom v politicko-ekonomickej oblasti boli voľby Prezidenta Slovenskej republiky. V poradí štvrtej priamej voľbe hlavy štátu sa Prezidentom Slovenskej republiky 15. júna 2014 stane občiansky kandidát Andrej Kiska, podnikateľ a filantrop, ktorý vo voľbách zvíťazil s výrazným predstihom nad súčasným premiérom.

Čísla pre ochotu nakupovať zatiaľ nedosahujú rovnako dobré hodnoty. Indikátor sa v posledných mesiacoch ustálil na hodnote nad dlhodobým priemerom 0 bodov. V súčasnosti dosahuje 2,2 bodu. Je to najvyššia úroveň od marca 2011. V decembri bol na úrovni -2 body, zatiaľ čo pred rokom dosahoval indikátor ochoty nakupovať -10,6 bodu.

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať