Image
4.2.2016 0 Comments

Vo Francúzsku vybudujú 1000 km solárnych ciest, vyrobia elektrinu pre 5 miliónov ľudí

Francúzska vláda oznámila, že chce v priebehu nasledujúcich piatich rokov vybudovať 1000 km ciest s fotovoltickými panelmi. Tie by mohli dodávať energiu z obnoviteľných zdrojov pre 5 miliónov ľudí, čo je asi 8 % francúzskej populácie.

Projekt vznikol v spolupráci francúzskej vlády s cestnou stavebnou firmou Colas a Národným inštitútom pre solárnu energiu. Hoci viacero odborníkov na solárnu energiu sa vyjadrilo proti „dláždeniu vozovky solárnymi panelmi" (sú totiž drahé, potenciálne nebezpečné a neefektívne v porovnaní s bežnými strešnými panelmi), vláda sa postavila za novú technológiu na získanie energie z obnoviteľných zdrojov.

Francúzom však v tomto smere nepatrí prvenstvo. Už v roku 2014 americký manželský pár získal v crowdfundingovej kampani viac ako 2 milióny dolárov na výstavbu cesty so solárnymi panelmi. Podobne holandská firma SolaRoad vybudovala v novembri 2014 testovací chodník so zabudovanými fotovoltickými článkami, ktorý fungoval nad očakávania dobre.

No prvýkrát budú solárne panely inštalované na verejných komunikáciách a patentovaný dizajn panela, známy pod názvom Wattway, je unikátny v tom, že sa dá aplikovať na povrch existujúcich komunikácií bez toho, aby sa musela narušiť či preinštalovať infraštruktúra.

Solárne bunky s rozmermi 15 × 15 centimetrov sú vyrobené z tenkej vrstvy polykryštalického kremíka, uloženej na živičnom substráte, aby sa dosiahla väčšia pevnosť. Hrúbka panela je len 7 mm. Podľa firmy Colas táto jedinečná vrstvená štruktúra dodáva panelu oveľa väčšiu priľnavosť a môže znížiť aj riziko nehôd pre nákladné i osobné automobily.

solar_panel.jpg

V Chambéry a Grenobli boli panely Wattway úspešne otestované v bežnej cestnej premávke prejazdom 1 milióna vozidiel, pričom povrch cesty sa neposunul. Panely sú odolné aj poveternostným vplyvom. Kremíkové bunky sú bezpečne zapuzdrené a ostávajú suché aj v daždi. Navyše materiál je taký tenký, že sa môže prispôsobiť tepelnej dilatácii dlažby.

Za predpokladu, že cesty sú zakryté vozidlami len 10 % času, 20 štvorcových metrov panelov Wattway môže poskytnúť dostatok elektriny pre jednu francúzsku domácnosť (okrem vykurovania).

Stále však existujú pochybnosti o tom, či koncept solárnych ciest môže byť rovnako nákladovo efektívny, účinný a dostatočne bezpečný v porovnaní s bežnými strešnými panelmi. Pravda, každý experiment s novou technológiou si vyžaduje čas, aby sa zistilo, ako bude fungovať.

Zdroj: sciencealert.com


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Technológie

Koniec dokazovania, že nie sme robot. Google pripravuje systém Neviditeľná reCAPTCHA

07.12.2016 11:38

Pred niekoľkými rokmi Google zjednodušil používateľom webu dokazovanie, že sú ľudia, a nie automatizované roboty, keď nahradil systém CAPTCHA (akronym pre Completely Automated Public Turing test to te ...

Technológie 1

Video: Virtuálna realita ukazuje, čo sa môže stať, ak budete auto šoférovať opití

07.12.2016 00:21

Britská spoločnosť Diaego, ktorej patria značky ako Johnnie Walker, Smirnoff či Guinness použila „taktiku zastrašovania“  a spojila svoje sily so Samsungom pri tvorbe dosť hrôzostrašného videa s virtu ...

Technológie

Telefón nabitý do minúty a batéria poháňaná baktériami? Na alternatívne zdroje energie si ešte počkáme

07.12.2016 00:16

Hoci batériám stále dominujú tie lítiovo-iónové, vedci priebežne hľadajú efektívnejšie alternatívy. Nové prototypy vydržia napríklad 7500 cyklov vybitia a nabitia, majú až osemkrát vyššiu energetickú ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá