SAMSUNG_022024A Advertisement SAMSUNG_022024A Advertisement SAMSUNG_022024A Advertisement

Už si nekupujte auto, pripravte sa na auto2. A dostupné bude aj Ferrari.

0

Cloud computing, koncept vzdialeného využívania výpočtových zdrojov bez potreby ich vlastnenia, nie je len marketingový buzzword. Využíva ho každý, kto používa Dropbox či Gmail. V prípade podnikov to znamená, že si už nemusia kupovať drahé servery škálované na špičkovú záťaž, ktorú využijú len raz za čas, pričom zvyšok času bežia na 20 % výkonu. Prenajmú si aktuálne potrebný výkon, čo predstavuje výrazný ekonomický efekt.

Rovnako sharing čiže zdieľanie obmedzených kapacít je takisto koncept, ktorý nevedome používame bežne napr. pri hľadaní voľného parkovacieho miesta. Vo veľkých firmách sa už dávno využíva seat sharing, ktorý im umožňuje prenajímať si menší počet miest na sedenie v kanceláriách, ako je počet zamestnancov, pretože napr. obchodníci či technici sú často v teréne a netreba im držať stoličku. Každý z pracovníkov má svoj box osobných vecí a pri príchode do práce ho aplikácia upozorní, kde je práve voľné miesto, ktoré môže obsadiť. Alebo si potrebné miesto dopredu zarezervuje.

Oba koncepty, cloud everything a sharing economy, budú čoraz viac prenikať do nášho osobného života a môžu ho zmeniť viac, ako si teraz vieme predstaviť.

Možno ste už počuli o službe Uber. Pomocou mobilnej aplikácie si možno cez smartfón privolať auto na odvoz podobne ako pri klasickej taxislužbe. V rámci siete Uber však svoje služby môžu ponúkať aj bežní vodiči bez taxikárskej licencie. Stačí, aby mali aspoň tri roky vodičské oprávnenie a vlastnili automobil. Ich ceny za odvoz sú pritom podstatne nižšie ako tarify taxikárov. V Prahe táto služba už funguje od augusta a chystá sa aj do Bratislavy. Je to klasická situácia win-win, zákazník zaplatí menej ako za bežný taxík a majiteľ auta si zarobí pár eur na benzín. V prípade trasy BA-KE to už môže byť celkom slušná suma.  

Otvára sa pritom otázka potreby súkromného vlastníctva automobilu. Ak sa vytvorí bezpečná, efektívna a ekonomicky výhodnejšia alternatíva, môže sa vlastníctvo auta stať v blízkej budúcnosti minulosťou. Keby sa do pár rokov dotiahol koncept autonómne jazdiacich áut do stavu, že budú môcť bezpečne jazdiť bez vodiča aj v meste, otvorí sa tým priestor na radikálnu zmenu využívania áut. Zákazník si cez aplikáciu objedná odvoz z miesta A na miesto B a do pár minút ho príde vyzdvihnúť auto-auto (teda auto2), t. j. automaticky riadené auto. Flotilu takýchto vozidiel môže prevádzkovať mestská dopravná organizácia, súkromný investor alebo ho môžu spolu vlastniť ľudia ako malí súkromní investori. Ľudia si nebudú kupovať celé auto, ale len jeho časť napr. jednu štvrtinu. Ak si uvedomíme, koľko času auto iba neefektívne stojí na ulici namiesto toho, aby si na seba zarobilo, dáva takýto pohľad výrazný ekonomický zmysel. Odhliadnuc od starostlivosti o pravidelné technické prehliadky, tankovanie paliva, výmeny pneumatík, priebežné umývanie a čistenie atď. O toto všetko sa postará servisná organizácia prevádzkujúca celý autopark. Určite sa nájdu jedinci, ktorí sa nebudú chcieť deliť o svojho štvorkolesového miláčika. Ak na to majú, tak prečo nie.

Autá by neparkovali v centre mesta, ale v okrajových satelitných megaparkovacích domoch a na zavolanie by prišli po zákazníka. Znamená to koniec dopravných zápch a koniec problémov s parkovaním na sídliskách a v centre mesta, pretože automaticky sa radikálne zníži celkový počet áut. Samozrejme, nie hneď, ale postupom času určite áno.

Veľké množstvá cestujúcich by prepravovali elektrické mikrobusy, „makrobusy“ (čiže o niečo väčšie) alebo veľké autobusy presne podľa aktuálneho stavu objednávok na prepravu na daných trasách. To znamená radikálne zefektívnenie klasickej mestskej hromadnej dopravy. Cestujúci by cez mobilnú aplikáciu presne vedel, o koľko sekúnd príde jeho spoj a kedy presne dorazí do cieľa. To znamená, že cez ďalšie aplikácie, ako je plánovač úloh a kalendár, sa bude dať automaticky nastaviť objednávka prepravy tak, aby sme na stretnutia konečne dorazili vždy načas a nemohli sa už vyhovárať na zápchu v meste J. Dá sa s tým pekne pohrať a dotiahnuť mnohé súvislosti naozaj do dokonalosti. Keď sa raz bude tento koncept realizovať, rád by som bol osobne pri tom.

Samozrejme, nemusia byť všetky autá unifikovane rovnaké, ako to vidíme niekedy v sci-fi filmoch. Pokojne to môžu byť rôzne modely od rôznych výrobcov, rôzne kubatúry a výbavy, farebné vyhotovenia atď., od čoho sa bude odvíjať aj cenová politika pri zdieľanom nákupe a cena prepravy. Takto by si mohli splniť svoj sen všetci, ktorí tak ako ja snívajú o červenom Ferrari, a kúpiť si ho. Síce dajme tomu iba jednu stotinu, ale predsa... Ten pocit predsa stojí za to, či nie?

Zobrazit Galériu

Martin Drobný

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať