Image
11.2.2014 0 Comments

Trendy v podnikových informačných systémoch ERP v roku 2014

ERP_system_business.png Tento rok sa v oblasti podnikových informačných systémov ERP ponesie v znamení niekoľkých výrazných trendov. Zvýšená pozornosť sa bude venovať používateľskej prívetivosti a mobilite, pokračovať bude nárast popularity dvojvrstvovej stratégie ERP. Ani tento rok sa najskôr nezaobíde bez problémov v nasadzovaní projektov ERP a pretrvá aj nedostatok kvalitných a skúsených konzultantov ERP.

Mobilné ERP a mobilita všeobecnepatria aj v tomto roku medzi výrazné trendy, ktoré ovplyvnia celú oblasť podnikových informačných systémov. Tlak prichádza predovšetkým zo strany používateľov. Firmy sú už dostatočne saturované inteligentnými mobilnými telefónmi na platformách iOS, Android či Windows a chcú ich viac využiť aj v podnikových procesoch. Používatelia vyžadujú prístup k informáciám v reálnom čase, ideálne v interaktívnej forme a v zodpovedajúcej grafickej prezentácii. Od tohto roku už nepôjde len o reporty a dashboardy, ale takisto o vykonávanie kľúčových podnikových procesov.

Používateľské rozhranie a prívetivosť sa dostávajú do centra pozornosti spolu s novými trendmiv oblasti počítačov a spotrebnej elektroniky, ako sú smartfóny a dotykové displeje, vysoké rozlíšenia premieňajú aj spôsob, ako používatelia ovládajú podnikové aplikácie. Do centra pozornosti sa tak výrazne dostávajú pojmy ako používateľské rozhranie (UI, User Interface) a používateľská prívetivosť (UX, User Experience). V súhrne ide v systémoch ERP o podobne výrazný predel, ako bol prechod zo systému DOS na Windows. Kto z dodávateľov to uchopí správne, prispeje k vyššej produktivite, komfortu a spokojnosti svojich používateľov.

Konzumerizácia aplikácií ERP bude nasledovať trend, ktorý v uplynulých rokoch premenil „front office". Tradičné ťažkotonážne systémy ERP s dlhým časom implementácie, odlúčené od ostatných informačných systémov v rámci organizácie, budú pokračovať v ústupe. Nahradzujú ich modernejšie a „ľahšie" platformy, ktorým nerobí problémy prepojenosť reálnych procesov, jednoduché napojenie na najrôznejšie zdroje dát vrátane podpory pre sociálne siete či big data a ktoré sú z hľadiska klienta nezávislé od platformy. Čas a prostriedky, ktoré by používateľ investoval do prispôsobenia na mieru s neistým výsledkom, tak môže investovať oveľa hodnotnejšie.

Dvojvrstvová stratégia ERP bude aj v tomto roku patriť medzi obľúbené voľby vo firmách s nadnárodnou štruktúrou. Mať jeden primárny systém pre centrálu a pobočkám umožniť používať riešenie, ktoré bude viac vyhovovať ich potrebám, bude lepšie lokalizované s miestnou podporou, umožní rýchle nasadzovanie moderných funkcionalít a bude výhodnejšie aj z cenového hľadiska. To je obrátený trend v porovnaní so situáciou pred 10 - 20 rokmi, keď sa lokálne systémy nahradzovali.

Cloudové technológie ERP sú v podstate pripravené, ale množstvo praktických otázok, napríklad v oblasti práva, obchodných vzťahov či disaster recovery, zostáva. Predovšetkým však zatiaľ na cloud nie sú pripravení zákazníci. Ani tento rok sa skutočným rokom ERP v cloude zatiaľ asi nestane.

Sociálne technológie ERP vtomto roku ukážu, či najrôznejšie sociálne funkcie, pridávané s veľkými ováciami do najrôznejších riešení ERP, majú nejaký reálny prínos napríklad pre pracovníkov starostlivosti o zákazníkov a obchodných analytikov, či šlo len o módnu vábničku. Hlavným cieľom malo byť väčšie porozumenie koncovému zákazníkovi a viac osobnej interakcie. Je však takisto otázkou, či o to vôbec zákazníci v dnešnej dobe vo svetle kauzy NSA/Snowden vôbec stoja.

Tlak na nízku cenu podnikového informačného systému zo strany zákazníkov dosiahol svoj vrchol. Zákazníci si neuvedomujú, že za kvalitný softvér a konzultantov musia zaplatiť zodpovedajúcu cenu, ak chcú, aby z nasadenia riešenia ERP vyťažili maximum. Dodávatelia ERP boli vlani celkovým stavom ekonomiky dotlačení do pozície, z ktorej už nemajú kam cúvnuť bez toho, aby ohrozili kvalitu služieb a svoje dobré meno.

Erudovaní kupci systémov ERP sa objavujú spolu so zvyšujúcim sa povedomím na trhu, vyššou informovanosťou zákazníkov a skúsenosťami z iných projektov či iných zamestnaní. Výrazne tak rastie odborná úroveň na strane zákazníkov pri výbere riešenia ERP. Niekedy až tak, že prevyšuje znalosti obchodníkov a dodávateľov ERP. Ťažko už tohto roku narazíte na firmu, ktorá by bola v oblasti ERP úplne neznalá.

Neúspešné projekty nasadenia systémov ERP sa na trhu budú objavovať aj v tomto roku. Implementácie môžu byť také komplexné a rizikové, že zákazníci musia venovať zvýšené úsilie, aby uspeli. Nemožno sa vo všetkom spoľahnúť na dodávateľa, pretože bez plnej kooperácie používateľov a dostatočnej podpory zo strany manažmentu to sami nezvládnu. Zodpovednosť za úspech projektu ERP nakoniec padá na hlavu CIO, CFO a projektového manažéra ERP. Obzvlášť poučné je dohľadať si v internetovom vyhľadávači neúspešné projekty veľkých nadnárodných dodávateľov, prípadne aj dodávateľov, o ktorých uvažujete.

Kvalitné ľudské zdroje budú nedostatkovým artiklom aj v tomto roku. Zatiaľ čo v rade oblastí je nadbytok ľudí, v oblasti ERP je skúsených konzultantov s mnohoročnou úspešnou praxou a so znalosťou informačných systémov, podnikových procesov a technológií trvale nedostatok. Preto sa vyplatí pri výbere riešenia ERP vyžadovať nielen referencie za firmu, ale aj za jednotlivých konzultantov, ktorí budú systém nasadzovať. Väčšie šance na úspech budete mať s niekým, kto pracuje vo firme hoci aj desať rokov a má za sebou desiatky projektov, než s niekým, kto je každé dva roky inde a má za sebou pár projektov.


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Prieskumy trhu

CES 2017: BMW i Inside Future a BMW HoloActive Touch – toto je budúcnosť automobilizmu

05.01.2017 09:42

BMW predstavilo nové koncepty a technológie pre autonómne riadené vozidlá. Na tlačovej konferencii bola predstavená štúdia elektromobilu BMW i Inside Future ktorá má za úlohu návštevníkom ukázať ako b ...

Prieskumy trhu

Prieskum: Výdavky na digitálne iniciatívy narastú v priebehu dvoch rokov o 50 %

27.12.2016 00:08

Že sa CIO v Európe, ale aj na strednom východe a v Afrike (región EMEA), zapájajú do digitálneho biznisu, dokazujú výsledky prieskumu Gartner 2017 CIO Agenda. Organizácia plnej polovice z nich sú aktí ...

Prieskumy trhu

Prieskum: Stredoeurópania sa prihlasujú na Facebook sedemkrát denne

23.12.2016 00:05

Spoločnosť Ericsson vo svojom najnovšom vydaní štúdie konštatuje, že telekomunikačný trh v strednej a východnej Európy (CEE) má rastúci trend, najmä vďaka stúpajúcemu používaniu smartfónov a aplikácií ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocer TASK

Najnovšie videá