Image
14.3.2014 0 Comments

Telefóny cestujúcich zo strateného lietadla stále zvonia (AKTUALIZOVANÉ)

boeing.jpg V dnešnej dobe, keď technológie umožňujú sledovať každý náš pohyb, je až neuveriteľné, že lietadlo s 239 ľuďmi na palube môže jednoducho zmiznúť. No napriek záznamníku letových dát, transpondérom a rádiovej komunikácii sa Boeing 777 malajských aerolínií stratil v piatok počas nočného letu z Kuala Lumpur.

Nie je jasné, čo sa s lietadlom stalo, no v médiách sa objavilo už niekoľko teórií - od výbuchu bomby cez „leteckú čiernu dieru", teroristický útok, únos až po pokus o elektronickú vojnu.

Záhada sa prehĺbila, keď niekoľko príbuzných cestujúcich tvrdilo, že volali na mobilné telefóny nezvestných, pričom telefóny zvonili, no nikto sa neprihlásil. Odborníci však vyhlásili, že telefóny by rozhodne nemali zvoniť, ak sú pod vodou alebo mimo územia pokrytého mobilným signálom, prípadne sa za ten čas už museli vybiť.

V niektorých prípadoch však telefón môže zvoniť, aj keď je vybitý, pričom hovor je hneď presmerovaný do odkazovej schránky. Niektorí operátori to majú nastavené tak, že hovor sa presmeruje do hlasovej schránky až po dvoch či troch zvoneniach.

No ak telefóny zvonia, lietadlo muselo pristáť na súši, možno niekde uprostred džungle, nie v mori, pretože je vylúčené, že by zvonili pod vodou. Podľa Dr. Martyna Thomasa z britského Inštitútu pre inžinierstvo a technológie mohla náhla dekompresia doslova vymrštiť pilota a cestujúcich, ako aj komunikačné zariadenia z lietadla. Lietadlo však mohlo pomocou autopilota pokračovať v lete bez akéhokoľvek ľudského zásahu ešte asi 2000 míľ (3200 km).

Radar sa používa na sledovanie lietadiel len v obývaných oblastiach, nie na odľahlých miestach, ako sú napr. niektoré časti Ruska či malajská džungľa. Tam je jediná možnosť sledovať informácie, ktoré lietadlo odosiela v pravidelných intervaloch. Ide o štvorčíselný kód, ktorý identifikuje lietadlo a jeho nadmorskú výšku. No ak lietadlo ešte nejaký čas zostalo vo vzduchu po poslednom prihlásení, môže byť aj stovky kilometrov vzdialené od miesta, kde ho hľadajú.

Aktualizácia:

Podľa najnovších informácií telemetrický systém lietadla, ktoré sa stratilo v noci z piatka na sobotu pri lete z Kuala Lumpur do Pekingu, uskutočnil spojenie so satelitom ešte štyri hodiny po tom, čo lietadlo zmizlo. Neodosielal však nijaké dáta, iba vyslal signál na nadviazanie spojenia. Znamená to, že lietadlo bolo v tom čase ešte vo vzduchu.

Ping lietadla naznačil, že systémy na riešenie problémov v lietadle sú zapnuté a pripravené na komunikáciu so satelitmi podľa potreby. Dátové spojenie sa však neuskutočnilo, pretože spoločnosti prevádzkujúce lietadlo vraj nemali dohodu o poskytovaní služieb s prevádzkovateľom satelitu.

Systém vysiela ping približne raz za hodinu, ale nie je jasné, koľko takýchto signálov lietadlo vyslalo po tom, čo sa naposledy kontaktovalo s riadením letovej prevádzky.

Spoločnosť Boeing, ako aj Rolls-Royce, ktorý jej dodáva motory Trent, odmietli túto informáciu komentovať.

Podľa skorších správ malajskí úradníci popreli informácie o tom, že by lietadlo pokračovalo v posielaní technických údajov ešte niekoľko hodín po tom, čo stratilo kontakt s dispečermi z riadenia letovej prevádzky.

Denník The Wall Street Journal oznámil, že americkí leteckí vyšetrovatelia sú presvedčení o tom, že Boeing 777 letel dovedna 5 hodín. K tomuto tvrdeniu dospeli na základe údajov, ktoré automaticky odosielajú na zem jeho motory v rámci štandardného monitorovacieho programu. Boeing aj Rolls-Royce však popierajú, že by dostali údaje o motore po tom, čo pilot poslednýkrát nadviazal spojenie.

To znamená, že posledná informácia o lietadle je kontakt so satelitom, ktorý však neobsahoval nijaké dáta. Je to teda len dôkaz toho, že lietadlo bolo v tom čase schopné komunikovať, no nenaznačuje to jeho stav ani lokalizáciu. Vyšetrovatelia ešte stále nevylučujú možnosť teroristického útoku.

Americká satelitná zobrazovacia spoločnosť DigitalGlobe za pomoci dobrovoľníkov začala on-line prehľadávať viac ako 3000 štvorcových kilometrov plochy, kde mohlo lietadlo havarovať. Používatelia môžu približovaním satelitných snímok označiť všetko, o čom sa domnievajú, že by mohlo ísť o vrak lietadla. V tejto oblasti však lietadlo zrejme neskončilo. DigitalGlobe postupne nahrala aj ďalšie snímky Thajského zálivu a pripravuje aj snímky z iných lokalít.

Zdroj: dailymail.co.uk
indiatoday.intoday.in


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Biznis

Schengen pre dáta. EK chce odstrániť bariéry voľného cezhraničného pohybu dát v EÚ

16.01.2017 00:07

Európska komisia navrhla politické a právne riešenia na uvoľnenie potenciálu dátového hospodárstva EÚ. Ide pri tom o súčasť stratégie digitálneho jednotného trhu, ktorú predstavila v máji 2015. Inform ...

Biznis

10 trendov v oblasti podnikových sietí v roku 2017

14.01.2017 00:20

Stojíme na pokraji zásadných technologických zmien. Uplynulý rok vydláždil cestu a pripravil podmienky pre budúcnosť, ktorá rýchlo získava jasné obrysy. V roku 2017 môžeme očakávať týchto desať zmien, ...

Biznis 1

S kamerou na bratislavskom kole robotickej súťaže FIRST LEGO League (video)

16.01.2017 00:15

Tvorivosť žiakov a študentov je jeden z kľúčových faktorov ich budúcej úspešnosti a aj potvrdenie kvalitatívnej úrovne výučby informatiky v školách. Preto sme sa s našou kamerou prišli pozrieť na prie ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

ITSMF jar

Najnovšie videá