SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement

Technologické novinky v najnovších autách

Archív NXT
0

Navštívili sme svetový autosalón v Paríži, kde sme okrem najnovších automobilov a konceptov budúcich generácií vozidiel obdivovali najmä technologické novinky z pohľadu PC REVUE. Vyskúšali sme si Android v aute, systém CarPlay od Applu a zistili sme, aký pocit je sedieť v elektromobile Tesla Model S, ktorý má vo výbave aj 17-palcový displej. Okrem článku prinášame aj videoreportáž na virtuálnom DVD.

qr_pariz_autosalon.png

Zatiaľ čo väčšina kolegov z motoristickej branže obdivuje na autosalóne dizajn automobilov, ich výkon a efektivitu motora, resp. alternatívne metódy pohonu, my sme hľadali nové technológie, ktoré sú zabudované v tzv. systémoch infotainment, ako sa informačno-multimediálne systémy oficiálne označujú. Nie je teda prekvapujúce, že pri prehliadke nového auta sme hneď zamierili dovnútra a skontrolovali sme displeje, resp. použitý systém. Hoci 98 % vozidiel nás svojou výbavou neprekvapilo, našli sme aj technológie, s ktorými sme sa doteraz v praxi nestretli.

Neoficiálny Android v aute

Potešil nás stánok značky Honda. Prvotné nadšenie z toho, že si vyskúšame systém Android Auto, vystriedalo menšie sklamanie. Výrobca totiž nepoužil oficiálny systém od Googlu, ale upravil bežný Android pre potreby informačno-multimediálneho systému vo vozidlách. V praxi to znamená, že modely Honda Civic, Civic Tourer a CR-V na rok 2015 budú využívať Android v starej verzii 4.0.4. Systém poháňa čip od spoločnosti NVIDIA - konkrétne starší model Tegra 3. Dodajme, že oproti aktuálnej špičke Tegre K1 je to o dve generácie starší čip.

android.jpg

Honda má prvý Android v aute. Nie je to však oficiálne riešenie od Googlu.

Na druhej strane počas niekoľkominútového testovania sme si všimli upravené používateľské rozhranie, ktoré je prispôsobené displeju v automobile. Znamená to veľké ikony a veľké tlačidlá, aby sa dal systém jednoducho ovládať. Základná ponuka obsahuje rýchly prístup k navigácii, k funkciám telefonovania, hudbe a informáciám. Používateľ sa však môže prepnúť aj do klasického zobrazenia nainštalovaných aplikácií, ako to poznáte z androidových tabletov alebo telefónov. Systém umožňuje aj inštaláciu ďalších aplikácií - či už z obchodu Google Play, alebo z obchodu Honda App Center, kde sú k dispozícii utility, ktoré sú navrhnuté pre potreby automobilu.

Našli sme napríklad aplikáciu, ktorá obsahuje informácie o parkoviskách v okolí. Niekoho môže potešiť podpora widgetov - na jednu stránku v rámci domovskej obrazovky sme si umiestnili widget hodiniek. Inak povedané, Honda využíva klasický Android so všetkými výhodami a nevýhodami, ale vo vyhotovení, ktoré vyhovuje potrebám systému v aute. Okrem dotykovej obrazovky možno používať aj bočné fyzické tlačidlá, ktoré obsahujú všetky potrebné funkcie - ovládanie hlasitosti, návrat späť a na domovskú obrazovku a prístup k menu, resp. možnostiam. No neskúšali sme, či a ako funguje ovládanie hlasom.

Počas krátkeho testovania nás príjemne prekvapili rýchle reakcie systému. Či už sme využívali navigáciu, alebo sme počúvali hudbu (prípadne oboje), Android reagoval rýchlo a plynulo. V tomto smere bol dokonca lepší ako CarPlay, ktorý sme vyskúšali následne. Praktické je naše zistenie, že systém môžete cez Bluetooth spárovať aj s iPhonom. Vyskúšali sme to a fungovalo to.

android_2.jpg

Systém je prispôsobený pre potreby auta. Nechýbajú ani fyzické tlačidlá, ktoré mapujú základné funkcie Androidu.

Staršie verzie Androidu zvykli mať problém so stabilitou niektorých aplikácií. Bolo by teda zaujímavé používať systém dlhodobo, či by sa v ňom objavili nejaké problémy. Aj napriek úvodnej skepse je prvý dojem z rozhodnutia Hondy skôr pozitívny. Systém ponúkne všetko, čo poskytuje konkurencia, a ešte niečo navyše. Otázkou zostáva, ako dopadne v priamom porovnaní s platformou Android Auto, ktorá by sa mala objaviť v prvých vozidlách už koncom tohto roka.

CarPlay v praxi

V prípade systému CarPlay nás trochu prekvapilo, že ho neprezentovala žiadna veľká automobilka, ale spoločnosť Pioneer, ktorá má vo svojom portfóliu aj informačné systémy pre autá. Výrobca predstavil viacero modelov, ktoré sa líšili funkciami. Niektoré riešenia mali zabudovaný vlastný systém aj s navigáciou a CarPlay bol v podstate iba nadstavba. Ostatné zariadenia boli navrhnuté špeciálne na využitie so zariadeniami s iOS prostredníctvom platformy CarPlay a samy osebe veľa funkcií neponúkali. Iba prehrávanie hudby.

carplay.jpg

Platforma CarPlay profituje z pripojenia zariadenia s iOS. Aplikácie môžete používať v rozhraní displeja v automobile.

Nás však zaujímalo, ako funguje CarPlay v praxi. iPhone pripojíte k zariadeniu pomocou kábla USB a potom sa na obrazovke zobrazí zoznam ikoniek aplikácií z telefónu. Nezobrazia sa všetky, ale iba tie, ktoré sú kompatibilné so systémom. Podobne ako androidové riešenie od Hondy aj CarPlay prispôsobuje rozhranie potrebám displeja v automobile. Ikony sú teda veľké. V našom prípade sme videli dva riadky po štyroch ikonkách. Systém podporujú predinštalované utility iOS vrátane telefonovania, odosielania správ, počúvania hudby, prístupu do internetu a máp Applu. Vypočuť si môžete aj podcasty alebo využívať hudobnú služby Spotify. Je pravdepodobné, že podpora ostatných aplikácií a služieb bude v budúcnosti postupne pribúdať, ale nie každá utilita bude automaticky kompatibilná so systémom.

CarPlay môžeme najjednoduchšie definovať ako nadstavbu pre aplikácie, ktorá prispôsobí ich rozhranie automobilovému systému. Platforma teda v sebe nemá prakticky nič zabudované a všetky funkcie, resp. údaje čerpá z pripojeného telefónu. Okrem dotykového ovládania funguje, samozrejme, aj komunikácia so Siri - počas prezentácie sme takýmto spôsobom zavolali známemu, resp. nadiktovali SMS správu a vybrali si pesničky od skupiny Daft Punk. Všetko vo francúzštine, podpora slovenčiny chýba. Trochu nás však sklamali reakcie systému, ktoré neboli vždy optimálne - sem-tam sa objavilo menšie oneskorenie, čo je vec, na ktorú nie sme pri nových zariadeniach od Applu zvyknutí. Na druhej strane CarPlay je iba platforma a o hardvérovú časť sa stará výrobca, v tomto prípade Pioneer.

pioneer.jpg

Prvý systém CarPlay má Pioneer. Ponúka viacero modelov.

CarPlay vo výsledku neprekvapil a ponúka presne to, čo sme čakali: jednoduchý prístup k základným funkciám telefónu počas jazdy autom. Ocenia ho však iba majitelia iPhonov. Zostrih z praktickej ukážky systému nájdete aj vo videu na virtuálnom DVD.



Škoda so Sygicom

Počas prechádzania jednotlivými pavilónmi sme si všimli, že niektoré automobilky upozorňujú aj na možnosti konektivity. Inak to nebolo ani v českej Škode, ktorá do nových modelov zabudovala pomerne bohatú výbavu. Palubný systém prostredníctvom tzv. mirror-linku podporuje niekoľko aplikácií - predpoveď počasia WeatherPro, internetové rádio AUPEO!, obchod s audioknihami Audioteka, ale aj navigácia Sygic. Mirror-link v podstate umožňuje zrkadlenie displeja telefónu na obrazovke systému v aute. Komunikácia prebieha cez Bluetooth alebo cez kábel.

V prípade navigácie Sygic využíva systém tzv. Sygic Car Navigation, čo je off-line verzia aplikácie, ktorá je prispôsobená rozhraniu obrazovky v aute. Sygic Car Navigation je dostupná aj pre automobily značky Honda, Jaguar a Land Rover. Mimochodom, technológia Mirror-link je výborná alternatíva k platformám ako Android alebo CarPlay, ktorá umožňuje profitovať z prepojenia so smartfónom aj na systémoch, ktoré neboli na tento účel pôvodne navrhnuté. Aj CarPlay je svojím spôsobom iba jedna veľká platforma Mirror-link, ktorá je špeciálne prispôsobená a určená zariadeniam s iOS.

skoda.jpg

Prepojenie telefónu s autom sa stáva nevyhnutnosťou. Technológia Mirror-link to zjednodušuje.

Škoda má vo svojich autách zabudovaný aj systém SmartGate, ktorý komunikuje opačným smerom. V mobilných aplikáciách sa tak zobrazujú údaje o vozidle, napríklad spotreba paliva alebo priemerná rýchlosť počas aktuálnej jazdy. Škoda podporuje zopár nástrojov vrátane aplikácie ŠKODA Drive.

Najväčší displej nájdete v Tesle

Najviac času sme však strávili v stánku spoločnosti Tesla, kde sme si posedeli v elektromobile Model S a pohrali sme sa aj s multimediálnym systémom. Konštatujeme, že žiadne auto nemalo väčší displej ako 17-palcovú obrazovku, ktorú sme našli práve v tomto vozidle. Počas autosalónu nebolo možné autom jazdiť, takže aktuálne vám môžete ponúknuť iba zopár informácií a dojmov zo samostatného informačno-multimediálneho systému. Máme však dohodnutú testovaciu jazdu, a ak pôjde všetko podľa plánov, už v budúcom vydaní prinesieme viac osobných dojmov z Modelu S.

tesla_1_1.jpg

Tesla nie je zaujímavá iba preto, že je to elektromobil. Takýto interiér sme nevideli v žiadnom inom aute.

Sedemnásťpalcový displej je rozdelený do niekoľkých častí. Horný panel zobrazuje teplotu, stav batérie, aktívny používateľský profil, ale aj notifikácie. Až máte pocit, že používate nejaký operačný systém bežného tabletu, a nie systém vo vozidle. Pod lištou nájdete základnú ponuku dostupných funkcií - prehrávanie hudby, navigáciu, kalendár, internetový prehliadač, údaje o vozidle, resp. o aktuálnej jazde, zobrazenie výstupu z kamery, ale aj viacero nastavení. Pomocou dotykového displeja si môžete napríklad otvoriť strechu vozidla a nastaviť si, ako veľmi má byť vyklopená.

Väčšinu obrazovky zaberajú dve okná, kde sa zobrazujú zvolené funkcie - napríklad navigácia a kalendár, prípadne prehrávač hudby alebo výstup z kamery. Úplne dole sú softvérové tlačidlá na klimatizáciu, hlasitosť a ďalšie základné funkcie, ktoré sa bežne ovládajú pomocou fyzických tlačidiel. Mimochodom, reakcie systému sú naozaj výborné a 17-palcová obrazovka by sa dala používať aj ako bežný tablet.

V Tesle však nájdete aj ďalší displej, ktorý je umiestnený priamo na palubnej doske za volantom. Ten zobrazuje navigáciu, aktuálny stav vozidla a prehrávanú hudbu. Poskytuje tak výborný prehľad o dôležitých informáciách bez nutnosti otáčať sa k veľkému dotykovému displeju. Tesla je zaujímavá aj tým, že má dva kufre. Keďže ide o elektromobil, klasický motor vo vozidle nenájdete a voľný priestor tak môžete využiť ako druhé úložisko na batožinu. Mimochodom, prvá oficiálna nabíjacia stanica pre elektromobily značky Tesla by sa mala na Slovensku objaviť už budúci rok. Tvrdí to mapa, ktorá bola zobrazená v stánku automobilky.

tesla_2.jpg

Sedemnásťpalcový displej je rozdelený do viacerých častí. Nová verzia operačného systému sa distribuuje cez internet priamo do auta.

Len pre úplnosť dodajme, že pár dní po našej návšteve autosalónu v Paríži predstavila Tesla zlepšenú verziu D Modelu S. Tá prináša duálny motor, ale z hľadiska technológií zaujme najmä autopilotom. Vozidlo dokáže sledovať dopravné značky a prispôsobovať im svoju rýchlosť. Takisto sa dokáže držať v jazdnom pruhu, pretože pomocou senzorov sleduje biele čiary. A dáva pozor aj na autá pred vami, a ak treba, automaticky zabrzdí, aby nedošlo k havárii. Zlepšená verzia elektromobilu využíva na funkciu autopilota 12 rôznych senzorov na aute a dokáže aj autonómne zaparkovať a vycúvať z garáže.

Verdikt PC REVUE

V Paríži sme mali možnosť vidieť na vlastné oči systémy, ktoré mali svetovú premiéru. Android od Hondy, CarPlay, ale aj čoraz väčšia podpora Mirror-linku dokazujú, že prepojenie smartfónov s automobilom sa stáva samozrejmosťou. Zatiaľ čo v minulosti sme telefón využívali najmä na prehrávanie hudby alebo v kombinácii so súpravou hands-free na telefonovanie, dnešné vozidlá dokážu pripojený smartfón využívať lepšie.

buducnost.jpg

Budúcnosť pripojených automobilov môže vyzerať aj takto. Formula s dvoma tabletmi a smartfónom uprostred.

Samostatná kapitola je Tesla. Toto vozidlo má veľký potenciál zmeniť technologické štandardy dnešných automobilov. Na virtuálnom DVD prinášame zopár záberov priamo z interiéru vozidla a v budúcom čísle sa môžete tešiť na naše dojmy z testovacej jazdy.

Paríž

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať