2.6.2015 0 Comments

Svetový deň digitálnej prístupnosti

5 krokov k digitálnej prístupnosti. Ako sme sa k nim dostali?

Počuli ste už o Global Accessibility Awareness Day (Svetový deň digitálnej prístupnosti)? V roku 2015 pripadol na 21. máj a opäť podnietil tisíce analytikov po celom svete, aby aspoň na chvíľu mysleli, čítali či učili sa ako používatelia s rôznymi postihnutiami. A to všetko vo svete digitálnom. Pri tejto príležitosti sa na tému prístupnosti zamysleli aj UX špecialisti v designovom štúdiu Lighting Beetle. Spolu s 3-člennou partiou, ktorú im sprostredkovala Únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska, si na paškál vzali spravodajský web sme.sk.

Čo je digitálna prístupnosť?

Webstránky, mobilné aplikácie, dotykové zariadenia či softvér sú prístupné vtedy, ak dokážu poskytnúť svoj obsah všetkým návštevníkom pomocou asistenčných technológií. A to bez ohľadu na ich technické, fyzické či duševné vybavenie. V praxi to znamená, že digitálny produkt môže plnohodnotne využívať aj človek so zrakovou alebo sluchovou poruchou, fyzickým postihnutím alebo inými obmedzeniami (slabozrakí aj nevidiaci, seniori či ľudia so slabším pripojením k internetu).

Ľudia s týmito poruchami, postihnutiami či obmedzeniami využívajú na prácu s webom asistenčné technológie. Pri používateľoch s poruchami zraku ide najmä o zväčšovacie digitálne lupy, vďaka ktorým si vedia obsah niekoľkonásobne priblížiť. Ďalšou alternatívou sú hlasové výstupy, ktoré im celý obsah na webe v podstate prečítajú. Telesne postihnutí pracujú naopak s pomôckami na ovládanie počítača pomocou úst, pohybu očí alebo so špeciálne prispôsobenými klávesnicami.

1 testovanie, 3 respondenti, 4 úlohy

„Nešlo iba o testovanie prístupnosti spravodajskej webovej stránky sme.sk. Snažili sme sa pochopiť samotnú problematiku, nedostatky a kvality, ktoré sa na stránke nachádzajú z pohľadu zrakovo postihnutého používateľa a takisto zistiť, ako ich odstrániť. Ak chcete bojovať proti „neprístupným“ stránkam, niekedy stačí zmeniť pár detailov a web je hneď prístupnejším miestom. Mnohí správcovia webových stránok nedostatky neodstránia z dôvodu „práce navyše”, prípadne z nevedomosti. Avšak stránky, ktoré spĺňajú kritériá prístupnosti uľahčujú orientáciu a pohyb aj pre bežného používateľa,” vysvetľuje UX Dizajnérka Katarína Böhmová.

V Lighting Beetle sa v deň venovaný digitálnej prístupnosti pozreli na spravodajský web sme.sk. Traja respondenti (jeden slabozraký a dvaja nevidiaci) dostali štyri napohľad jednoduché úlohy.

1. Nájdite na stránke, aké bude zajtra počasie.

Zahrievacia úloha bola všeobecne z tých ľahších. Slabozrakí vidia „aspoň“ rozmazané objekty, vďaka čomu podľa vizuality nájdu hľadaný objekt a následne si ho môžu priblížiť. O niečo viac sa však potrápili nevidiaci. Ak sa hľadaná informácia (teda v tomto prípade počasie) nenachádza v textovej podobe v hlavnom menu, ale v strede stránky, musí sa k nej používateľ preklikať. Pri hutnom obsahu to zaberie viac času. Ak je „počasie“ zobrazené ako neotextovaný obrázok, nevidiaci nemá šancu zistiť, ako sa má zajtra ráno obliecť. Konkrétne na stránke sme.sk je počasie na celý týždeň zobrazené v tabuľke, ktorá miesto tabov obsahuje prázdne linky, nevidiaci respondent tak zostáva zmätený, keďže tieto linky ho nikam nevedú.

2. Radi by ste si pozreli správy z vášho regiónu.

„Tradične hľadám na stránke menu, ktoré je buď horizontálne (zľava doprava) alebo vertikálne (zhora nadol). To je pre mňa hlavné. Niektoré stránky majú hlavné menu zobrazené odlišne, a vtedy trochu tápam,” vraví slabozraký Marek Hlina. Je zvyknutý, že menu je väčšinou farebne odlíšené, a má teda výraznejší kontrast, čo je pre slabozrakých podstatné. Úloha Marekovi ani jeho nevidiacim kolegom nerobila problém práve vďaka dobre označenému menu a nadpisom.

3. Po prečítaní časti článku si chcete predplatiť PIANO, aby ste si mohli prečítať všetky uzamknuté, platené príspevky.

Obrázky má sme.sk dobre otextované, hlasový výstup tak prečítal ikonku pre spoplatnený obsah, s čím nevidiaci respondenti nemali žiadny problém. Na predplatenie PIANA bolo potrebné zobraziť vyskakovacie okno, ktoré môže občas spôsobovať problém s orientáciou na stránke. „Niekedy sa vyskakovacie okná zobrazia nevidiacemu používateľovi hneď na začiatku stránky a v prípade, že sa kurzor nachádza pri texte v strede stránky, hlasový výstup bude pokračovať tam, kde sa nachádza kurzor. Následne tak používateľ nemá prehľad o tom, že sa na stránke zobrazilo nejaké vyskakovacie okno,” vysvetľuje nevidiaci Peter Gombárik.

4. Vyhľadajte na stránke video s názvom “Švejna je proti kvótam” a pokúste sa toto video zastaviť a znovu pustiť.

Zrejme každý z nás pozná na videu šípku na prehratie videa. Keby sa na stránke tento prvok zmenil, používateľ bez handicapu si ľahko domyslí, kam kliknúť. Práve takéto detaily však môžu byť rozhodujúce pre slabozrakého používateľa. Prvá časť úlohy bola zvládnuteľná pre celú trojicu vďaka formulárovému oknu určenému na vyhľadávanie na stránke.

Pár základných pravidiel digitálnej prístupnosti:

1. Používajme sémanticky správne HTML tagy

2. Vkladajme alternatívne texty pre dôležité grafické prvky

3. Vytvárajme dostatočnýkontrast popredia a pozadia

4. Testujme s asistenčnými technológiami 

5. Overujme prístupnosť s online nástrojmi (wave.webaim.org)

Čo testovanie prinieslo?

„Vďaka testovaniu sme pochopili, ako používatelia s handicapom pracujú s webovým rozhraním. Je dôležité uvedomiť si, že keď zdravý človek príde na web, vidí celý obsah na prvý pohľad. Nevidiaci používateľ musí naopak vojsť do každých dverí, aby zistil, čo sa na stránke nachádza,” zhodnotila Böhmová. Tento fakt sa ukázal aj pri hľadaní počasia, ktoré sa nachádzalo v strede stránky a nevidiaci používateľ sa k nemu musel preklikať cez veľkú časť obsahu. Preto, aby sme mu toto „vchádzanie do dverí“ uľahčili, je potrebné správne označovať elementy na stránke, čo v prípade počasia v konečnom dôsledku bolo splnené.

Všetky nadpisy, fotky, formuláre a linky by mali byť v kóde správne odlíšené, aby boli pre nevidiaceho ľahko rozpoznateľné. Pri fotkách, ikonkách a tlačidlách je dôležité ich v kóde textovo označiť, pretože ak je tlačidlo zobrazené „len ako obrázok“ a nenachádza sa za ním textová informácia, nevidiaci človek ho nedokáže prečítať a zostáva na webe zmätený. Prekvapivé pre ľudí so zrakovým handicapom bolo aj automaticky spustené prehrávanie videa, kde bolo problémom zastavenie či zväčšenie obsahu lupou.

„Celé testovanie bolo pre nás skutočne veľkým zážitkom spolu s úžasnými ľuďmi, a aj preto sme sa rozhodli začať od seba. A tak sme si v deň venovaný digitálnej prístupnosti dali záväzok a z nášho firemného, neprístupného webu, spravíme už čoskoro prístupný,” povedala na záver UX Dizajnérka Michaela Kočiová.

Vedeli ste, že?

„V roku 2001 vydala Európska komisia akčný plán s názvom: „eEurope 2002: Accessibility of Public Web Sites and theirContent“ s podrobným popisom východísk pre elektronickú prístupnosť ako aj vízie v oblasti odstraňovania diskriminácie v rámci digitálnych procesov. Európska komisia vyzýva všetkých členov Európskej únie, aby sa aktívnejšie podieľali v oblasti budovania informačnej spoločnosti bez bariér.” (Únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska, 2010).

Lighting Beetle

Tím 13 skúsených nadšencov pre UX, dnes známy ako Lighting Beetle, úspešne funguje už 6 rokov. Špecializuje sa najmä na tvorbu softvéru, aplikácií a webových stránok na základe používateľského výskumu. Výsledkom ich práce sú designy, ktoré uľahčujú život používateľovi. Okrem analytikov, designérov, developerov či antropologičky disponuje Lighting Beetle aj jedinečným UX laboratóriom. Práve v ňom testujú použiteľnosť webových aplikácií a pozorujú správanie cieľovej skupiny.


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Tlačové správy

Správca národnej domény .sk pripravuje inovácie a natrvalo znižuje ceny

02.12.2016 14:00

Slovenské domény zaregistrujete od nového roku za polovicu Spoločnosť SK-NIC, a.s., správca národnej domény .sk, od roku 2017 natrvalo znižuje cenu domén. Firmy aj fyzické osoby si tak budú môcť od n ...

Tlačové správy

Európski lídri digitalizácie sa v Bruseli dohodli – internet potrebujú aj v Afrike!

02.12.2016 13:50

Podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini, belgický podpredseda vlády Alexander De Croo a podpredseda Európskej komisie pre jednotný digitálny trh Andrus Ansip dnes v Bruse ...

Tlačové správy

ShopRoku 2016: Ôsmy ročník súťaže o najlepšie e-shopy

02.12.2016 13:32

Už dnes štartuje registrácia a hlasovanie v rámci ďalšieho, v poradí už ôsmeho, ročníka súťaže o najobľúbenejší e-shop na slovenskom trhu – ShopRoku 2016. Po minuloročných zmenách zostáva načasovanie ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá