Image
20.5.2016 0 Comments

Stromček obhajoval IT projekty pre výstavbu, opozícia má výhrady

Potrebu pripravovaného Informačného systému výstavby a Atlasu pasívnej infraštruktúry v procese rozhodovania o stavbách obhajoval vo štvrtok štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček (Smer-SD) v parlamentnom výbore pre hospodárske záležitosti. Poslancom opozície zo strany Sloboda a Solidarita(SaS) a OĽaNO-NOVA sa nepozdávali najmä vysoké predpokladané ceny oboch projektov (44,7 mil. eur a 48 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, vrátane dodania a prevádzky), ale ani to, že nebola zverejnená príslušná analýza. Svoje výhrady zdôvodňovali aj tým, že doteraz nebol schválený nový stavebný zákon, keďže predošlý minister Ján Počiatek vlani v septembri stiahol návrh z parlamentu pre kritiku opozície a profesijných organizácií.

"Jeden aj druhý systém bude mať elektronizáciu týkajúcu sa stavebných povolení. Oba systémy sú navzájom prepojené. Bez Atlasu technickej infraštruktúry nie je možné plnohodnotne robiť elektronický systém stavebných procesov," informoval poslancov Stromček. Oba projekty majú byť podľa neho spolufinancované z peňazí Európskej únie cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020. Štátny tajomník zastúpil ministra Romana Brecelyho, ktorý bol služobne v zahraničí.

Poslanec Miroslav Ivan (SaS) sa zaujímal, čo očakáva ministerstvo od informačného systému v súvislosti so stiahnutím návrhu stavebného zákona. "Je to viazané na existujúci stavebný zákon, alebo už na plánované zmeny v stavebnom zákone?" spýtal sa. "Na úradoch už dnes meškajú s vydávaním stavebných povolení. Ako chce ministerstvo, keď bude informačný systém zavádzať, aby to ľudia zvládli," upozornil poslanec.

Ministerstvo chce v najbližších mesiacoch opäť diskutovať v parlamentných kluboch o podobe stavebného zákona, aby sa neopakovala situácia z minulosti. Informačný systém pre výstavbu prirovnal štátny tajomník k účtovnému softvéru, ktorý musí reagovať na zmeny, aby bol stále funkčný. "Ako to budú zvládať stavebné úrady? Robíme to hlavne kvôli nim," odvetil Stromček. "Týmto spôsobom budeme stanovovať jasné rámce, aby sme čo najviac zjednodušili administratívnu náročnosť. Bude možné sledovať jednotlivé procesy, v akom štádiu sa nachádza žiadosť. Ktokoľvek bude žiadať o stavebné povolenie, bude mať prehľad," dodal. Bude to podľa neho znamenať vyššiu flexibilitu pre stavebné úrady a prehľadnejšie konanie pre všetkých účastníkov.

Bývalé vedenie ministerstva dopravy vybralo dodávateľov oboch informačných systémov už v januári, pre výstavbu spoločnosť Asseco Central Europe, a. s., pre Atlas pasívnej infraštruktúry Slovak Telekom, a. s., ale zmluvy s nimi neuzavrelo. Súčasný minister dopravy Roman Brecely (Sieť) nedávno avizoval, že zriadi komisiu, ktorá prehodnotí všetky IT projekty v rezorte a odporučí mu ďalší postup. Elektronizácia a zníženie byrokracie v prospech občanov musí byť podľa ministerstva efektívne a za primerané peniaze. Verejné obstarávania na oba projekty v trvaní deväť a sedem rokov sa začali vlani v auguste.

Poslanec Eduard Heger (OĽaNO-NOVA) síce očakáva, že informačný systém výstavby môže zjednodušiť situáciu v rozhodovaní na stavebných úradoch, ale súčasný stavebný zákon je podľa neho už zastaraný a treba ho zmeniť. Spochybnil prípravu informačného systému bez toho, aby bolo známe, ako bude nový stavebný zákon vyzerať. Pripustil, že informačný systém pre verejnú správu by mohol byť rozšírený aj pre oblasť výstavby. "Toto stojí za zváženie," povedal po rokovaní výboru.

Analýza IT projektov nebola podľa Stromčeka skôr zverejnená z dôvodov trvajúceho verejného obstarávania a bezpečnosti. "Táto 3 600-stranová analýza nie je tajná. Ktokoľvek príde a podpíše dohodu o mlčanlivosti, tak mu bude sprístupnená. Keď dokončíme verejné obstarávanie, táto štúdia bude zverejnená, samozrejme, nie v rozsahu, ktorý by sa týkal bezpečnosti IT systému," povedal štátny tajomník médiám. Predošlý minister dopravy podľa neho zmluvy s vybranými dodávateľmi nepodpísal, pretože bolo krátko pred voľbami. Za legitímne označil právo nového ministra preskúmať tieto projekty.

"Atlas pasívnej infraštruktúry bude nevyhnutné stále dopĺňať a aktualizovať o novú infraštruktúru, ktorá sa vybuduje. To isté sa týka Informačného systému výstavby. Keď sa zmení stavebný zákon, tak sa tento systém musí vždy prispôsobovať a meniť novým legislatívnym požiadavkám," priblížil Stromček. Je to štandardný postup pri IT systémoch. V rámci nákladov na projekty sú zahrnuté aj zdroje na päť rokov prevádzky. "Je to podmienka Európskej únie. Akýkoľvek projekt, ktorý finančne podporuje, musí mať zabezpečenú prevádzku minimálne päť rokov," uviedol Stromček.

Autor: SITA

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Biznis 1

ASUS? ACER? HP? DELL? APPLE? LENOVO? SONY? SAMSUNG? Poznáme výsledky súťaže NOTEBOOK ROKA

09.12.2016 00:13

„Karty“ sú rozdané, ocenenia odovzdané, poznáme názvy nositeľov TOP TITULOV. V tomto roku hlasovalo až 22 557 ľudí. Hlasy dokonca prichádzali aj po ukončení hlasovania, tie sme však do konečných vý ...

Biznis

Šiesty ročník STARTUP AWARDS pozná víťazov a obsahom aj návštevnosťou prekonal všetky predchádzajúce

06.12.2016 00:15

Tohtoročné Startup Awards, ktoré sa konali v piatok 2. decembra v bratislavskom Istropolise, už majú svojich víťazov. V súťaži vyberala zahraničná odborná porota spomedzi dvanástich nápadov celkom v š ...

Biznis

Amazon bude prevážať dáta v kamiónoch. Chce tak ušetriť čas

05.12.2016 10:02

Na svojej používateľskej konferencii re:Invent predstavil Amazon nový spôsob, ako môžu zákazníci presúvať veľké objemy dát do jeho cloudovej služby Amazon Web Services (AWS). Pre veľké firmy, ktoré c ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá