Image
20.6.2016 0 Comments

Stretnutie s Pascalom II. /9. časť

Späť na úvod >> Späť na programovanie >> Späť na seriál

Stále sme sa stretávali s najmodernejšími prvkami programovania – s objektmi. Objektovo orientované programovanie, familiárne nazývané oopéčko, zasiahlo tak hlboko do práce programátorov, že, div sa svete, aj programovanie v assembleri už má prvky objektového programovania.

Verím, že aj vám prirástli objekty k srdcu, pocítili ste ich silu a krásu. Priznávam, že v časopise nie je možné z priestorových dôvodov vysvetliť všetko, ako by sa žiadalo, a preto, hlavná časť tohto seriálu (tá, ktorá už nebude vidieť) bude vaše samoštúdium. Pozrime sa na to prakticky:

Keď som začínal s programovaním, mojou métou bolo zvládnuť štrukturované programovanie. Napísal som v ňom veľa užitočných malých programíkov alebo, lepšie povedané, utilitiek, napr. na konverziu textov, DBF súborov, programov na ovládanie tlačiarní a iné. O objektoch som už aj vtedy počul, ba aj kadečo čítal, zdali sa mi však nepochopiteľné, komplikované a hlavne nevyužiteľné. Keď som po určitom čase pristúpil k môjmu prvému veľkému projektu (bol to program, ktorý evidoval došlý materiál na opravu, vytváral baliace listy, zratúval náklady na opravu, objednával náhradný materiál a vykonával ďalšie s tým súviasiace úkony), začínal som klasickým štruktúrovaným “bezobjektovým” programovaním. Keďže nijaký väčší celok sa nepíše na prvý raz (k dnešnému dňu prešiel projekt 98! väčšími zmenami, úpravami a opravami), dostal som sa do stavu, keď som mal napísaných zhruba 3000 riadkov zdrojového textu v niekoľkých unitách a bolestne som si uvedomil, že tadiaľto cesta nevedie. Unity boli vzhľadom na počet procedúr také rozsiahle, že boli neprehľadné. Neostávalo nič iné ako začať znova, ale inak.

Začal som študovať objekty, ale už pri štúdiu som myslel na konkrétne využitie v mojom programe. Najprv som ich nenávidel, tak som si ich skúšal na čiastočných procedúrkach. Zrazu som zistil, že keď som prácne nadefinoval vstupnú kartu materiálu ako objekt, jej variácie sú potom veľmi jednoduché. Objekty mi uľahčovali programovanie. Dnes sa ani nepamätám, ako som ten-ktorý objekt vlastne vytvoril, a keď upravujem tento môj prvý projekt, stačí mi len vedieť, aké má daný objekt vlastnosti a schopnosti, tie nám už dobre známe objektové veličiny. Predefinujem, pridám, opravím, skompilujem a ide sa ďalej. Dnes má môj program 10 000 riadkov zdrojáku v 17 unitoch. Len vďaka objektom je funkčný a moje kolegyne ho stale používajú. A to všetko v textovom režime.

Dnes mám objekty rád. Je pravda, že sem-tam nerozumiem, prečo sa niektorý objekt správa tak, ako sa práve správa, ale to sa stáva asi každému programátorovi. Jedno viem isto – bez objektov sa slušný program dnes nedá napísať. Zvlášť program, ktorý pracuje s grafikou, ako sme si ukázali na niekoľkých príkladoch.

Keď som začínal s programovaním pod Windows, znalosť objektov sa mi prenáramne hodila. Ten, kto nepozná základy objektov, nech do windovského programovania ani nenazerá. Nebude rozumieť a nič poriadne ani nevytvorí. Prečo? Lebo Billove Okná sú jedna veľká kopa grafických objektov!

Budete mi oponovať. Na scénu dnes predsa nastupuje nový trend – vizuálne programovanie. Asi najslávnejším predstaviteľom sú Delphi. Je to také ťahanie myškou sem a tam, vkladanie prvkov do formulára, tu editačné okno, tam tabuľka, kompilácia a hotovo! Veru áno, ale len niekoľko veľmi jednoduchých aplikácií.

Jednoduché spájanie komponentov do hotového programu veľmi zjednodušuje návrh projektu, ale odozvy na jednotlivé udalosti musíme už dopísať do zdrojového programu sami. A viete, že je to aj správne? Veď čo by to bolo za programovanie, keby sa len ťahalo a “lepilo”. To by predsa mohol programovať každý. Hmm…, niežeby som to ľudom neprial, ale každý by mal robiť svoju prácu. Pekár pečie chlieb, murár stavia domy, lekár lieči, učiteľ učí, opravár opravuje, programátor nech programuje.

Delphi je odroda Turbo Pascalu. Kto túži programovať vo Windows, nech začne s Delphi. Ale pozor, je celé objektové! O tom, že k programovaniu sa dá pristupovať rôzne, svedčí aj e-mail, ktorý som dostal nedávno od známeho z Ameriky:

“Na svete prestalo svietiť slnko. Všetci sa obrátili na IBM, aby problém vyriešili. Keďže nič nevymysleli, povedali, že to je softvérový problém, a postúpili to Microsoftu. A čo urobil Bill? Zaviedol tmu ako priemyselný štandard.”

A tak cieľom celého časopisového kurzu objektovo-orientovaného programovania bolo uviesť vás do veľkého sveta ozajstného programovania. Lebo programovanie je celoživotná láska. Láska nekonečná, z ktorej sa nevystupuje.


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Ako na to

Ako zbaviť fotky hmly

08.12.2016 11:59

Hmla alebo dym sú často veľmi kreatívne nástroje. No všetkého veľa škodí. Fotka potom stráca kontrast a v podstate na nej nič nevidieť. Hmlu môžete neraz následnými úpravami odstrániť alebo zredukovať ...

Ako na to

Užitočné SW nástroje

08.12.2016 11:53

AllDup v4.0.3 Určenie: program na vyhľadávanie a odstraňovanie duplicitných súborov Vlastnosti: duplicitné súbory sa vyhľadávajú len na zvolených diskových jednotkách alebo len v rámci vybraných ...

Ako na to

Fotografovanie s bleskom

08.12.2016 11:47

Ak máte moderný fotoaparát so vstavaným alebo externým bleskom, zdá sa vám téma článku triviálna. Jednoducho nastavíte vhodný režim, vyberiete najlepšiu kompozíciu záberu, exponujete a o zvyšok sa už ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá