Image
30.9.2016 0 Comments

Starší a múdrejší… Platí to aj v online svete?

V jednom zo svojich posledných prieskumov sa spoločnosť Kaspersky Lab v spolupráci s B2B International snažila zmapovať správanie sa seniorov na internete. Výsledky vyvolali znepokojenie nad bezpečnosťou ľudí vo veku nad 55 rokov pri používaní internetu. Táto veková skupina patrí k najohrozenejším najmä preto, že sú často neopatrní, dôverčiví a nevenujú dostatočnú pozornosť bezpečnostným opatreniam. 

Z priekumu Kaspersky Lab, ktorého sa zúčastnilo 12 546 používateľov internetu z celého sveta, vyplýva, že práve najstaršia generácia používateľov sa stáva čoraz obľúbenejším terčom kybernetických zločincov. Ľudia vo veku nad 55 rokov často využívajú internet na nákupy, bankové služby či komunikáciu so svojimi najbližšími. Často však pritom zabúdajú chrániť  seba a to, čo je pre nich najcennejšie, pred nástrahami kyberzločincov.

Napriek skutočnosti, že táto veková skupina považuje za dôležité mať vo svojich počítačoch nainštalované bezpečnostné programy, v ochrane mobilných zariadení či bezpečnom správaní sa na internete zaostávajú. Ukázalo sa napríklad, že v porovnaní s ostatnými vekovými skupinami, venujú menšiu pozornosť nastaveniam na ochranu súkromia na sociálnych sieťach alebo vo svojich prehliadačoch (30% vs. 38%). Rovnako nevyužívajú bezpečnostné funkcie na ochranu svojich mobilných zariadení (ako napr. „nájdi moje zariadenie“/„find my device“) alebo VPN sietí – týmto bezpečnostným opatreniam venuje pozornosť len 28% a 10% seniorov v porovnaní s 42% a 16% ostatných požívateľov.

Internet prenikol do mnohých oblastí života aj u staršej generácie. Až 94% ľudí vo veku nad 55 rokov komunikuje pravidelne prostredníctvom e-mailov. Internet využívajú aj na zariadenie každodenných záležitostí, ako sú napríklad rôzne finančné transakcie či nákupy. Podľa prieskumu až 90% seniorov vo veku nad 55 rokov využíva internet na nákupy v rôznych online shoppoch alebo na elektronické bankovníctvo (na porovnanie – u ostatných vekových skupín je to v priemere 84%). Práve preto je dôležité, aby venovali dostatočnú pozornosť preventívnym opatreniam. S častejším používaním internetu stúpa aj miera ich zraniteľnosti a veľmi ľahko sa tak môže stať, že sa stanú obeťou nejakého podvodu či inej kybernetickej hrozby.

Podľa prieskumu sa len polovica používateľov internetu vo veku nad 55 rokov (49%) obáva o svoju bezpečnosť pri online nakupovaní. Väčšina (86%) dokonca neverí, že by sa mohla stať terčom nejakého kyberzločinu. A čo je znepokojujúce, až 4 z 10 respondentov (40%) sa vystavili riziku tým, že zdieľali svoje finančné údaje na verejnej doméne (v porovnaní s 15% u ostatných používateľov).

Nedostatočné povedomie o tom, ako sa správať bezpečne na internete a ako sa chrániť pred kybernetickými hrozbami, robí z tejto skupiny najmenej pripravenú na nástrahy a nebezpečenstvá online sveta. V dôsledku toho, sa práve starší ľudia stávajú s obľubou obeťami kybernetických zločincov. V prieskume dokonca až 20% respondentov uviedlo, že ich starší rodinný príslušník už mal nepríjemnú skúsenosť so škodlivým programom, 14% ich tiež uviedlo, že ich starší príbuzní naleteli na falošné výhry a 13% sa obáva o zneužitie súkromných údajov, ktoré bezhlavo zdieľali na internete ich blízki nad 55 rokov. Dokonca 12% používateľov priznalo, že sa ich starší príbuzní stali obeťami online podvodov pri prehliadaní nevhodného obsahu alebo komunikácii s podozrivými neznámymi. 

„Je úžasné sledovať ako sa ľudia nad 55 rokov zblížili s internetom, ktorý im umožnil spojiť sa s najbližšími, nakupovať či uskutočňovať rôzne finančné transakcie. Náš prieskum len potvrdil, že si táto generácia naplno užíva výhody internetu a všetky príležitosti, ktoré ponúka. Znepokojuje nás však fakt, že práve táto veková skupina nerobí dostatok preto, aby sa chránila pred hrozbami kybernetických zločincov. Dokonca je pre nich nepredstaviteľné, že by sa mohli stať terčom nejakej škodlivej aktivity. Nedostatočné povedomie o všetkom, čo im hrozí v online svete, ich však vystavuje stále väčšiemu riziku,“ komentoval výsledky prieskumu Andrei Mochola, šéf oddelenia Consumer Business v spoločnosti Kaspersky Lab.

„V spoločnosti Kaspersky Lab sa snažíme robiť osvetu medzi strašími používateľmi internetu. Záleží nám na tom, aby si zlepšili svoje povedomie o všetkých nástrahách, ktorým sú vystavení na internete a aby sa správali bezpečnejšie. Rovnako je dôležité apelovať aj na tých mladších, aby pomohli svojim starším príbuzným a priateľom a ukázali im, ako sa lepšie ochrániť pred kybernetickými hrozbami. Je dôležité, aby boli ostražití aj v online prostredí, aby si nainštalovali spoľahlivé bezpečnostné programy a aby sa ubezpečili, že majú vo všetkých svojich online účtoch a zariadeniach najvyššie bezpečnostné nastavenia na ochranu súkromia. Len to im zaručí šťastný a zdravý život v online svete,“dodal Andrei Mochola.

Viac informácií k výsledkom prieskumu a k tejto téme nájdete v kompletnej správe na webovej stránke spoločnosti KasperskyLab.

Úroveň svojich vedomostí, ako sa správať bezpečne na internete a ochrániť pre kybernetickými hrozbami, si môžete otestovať v bezpečnostnom kvíze na: https://blog.kaspersky.com/cyber-savvy-quiz/. Ďalšie tipy a odporúčania ako sa chrániť na internete nájdete aj v expertných blogoch na: https://blog.kaspersky.com/tag/cybersavvy.

Autor: Redakcia

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Tlačové správy

Unibail-Rodamco, Niantic a Pokémon vstúpili do partnerstva zameraného na mobilnú aplikáciu Pokémon Go

13.01.2017 08:30

Spoločnosť Unibail-Rodamco, ktorá je najväčšou obchodno-realitnou skupinou v Európe, uzatvára v spolupráci s nadnárodnou spoločnosťou The Pokémon Company International partnerstvo so softvérovým vývoj ...

Tlačové správy

Canon získava popredného výrobcu zdravotníckych zariadení Toshiba Medical Systems a vytvára z neho svoju dcérsku spoločnosť

13.01.2017 08:20

Spoločnosť Canon, líder v oblasti digitálneho spracovania obrazu, oznámila, že na základe kladného rozhodnutia regulačných orgánov jej predstavenstvo odsúhlasilo prevod akcií japonskej spoločnosti Tos ...

Tlačové správy

Viac ako 1,6 milióna ponúknutých miest – taký bol prvý rok BlaBlaCar na Slovensku a v Čechách

13.01.2017 08:18

Celosvetová platforma pre spolujazdu BlaBlaCar vstúpila na slovenský a český trh pred rokom. Za ten čas stihli vodiči ponúknuť na spolujazdu 1 682 217 miest. Prebrázdili dokopy trasu dlhú takmer 136 m ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocer TASK

Najnovšie videá