Image
29.6.2016 10 Comments

Sociálna dilema: Majú autonómne vozidlá chrániť jedného šoféra v aute alebo 10 chodcov?

Autonómne vozidlá sú síce bezpečnejšie ako tie, ktoré riadia ľudskí vodiči, no aj tak môžu priniesť dilemy týkajúce sa bezpečnosti. Aj keď majú naprogramované určité pravidlá, nie je ťažké predstaviť si situáciu, keď sa tieto pravidlá dostanú do vzájomnej kolízie. Napríklad je otázne, či má samostatne jazdiace auto pri hroziacej zrážke chrániť chodca alebo uprednostniť ochranu zdravia posádky.

Novo publikovaná štúdia, ktorej spoluautormi sú vedci z MIT, ukazuje, že k otázkam bezpečnosti autonómnych áut nie je jednotný prístup. Výskumníci zistili, že ľudia pristupujú k bezpečnostnej etike vo všeobecnosti utilitárne. Chceli by, aby v extrémne nebezpečných situáciách autonómne autá minimalizovali straty. Napríklad vozidlo s jedným pasažierom  má radšej vybočiť z cesty a havarovať ako naraziť do skupiny 10 chodcov. Na druhej strane respondenti uviedli, že je málo pravdepodobné, že by si kúpili auto naprogramované takýmto spôsobom.

Až 76 percent respondentov vyjadrilo presvedčenie, že je viac morálne, ak autonómne vozidlá za takýchto okolností obetujú jedného cestujúceho namiesto 10 chodcov. No rating tejto možnosti klesol o tretinu, ak mali respondenti uvažovať s možnosťou, že budú v takomto aute cestovať oni.

V podstate teda ľudia chcú, aby autá bez vodičov chránili chodcov, pravda, s výnimkou tých, v ktorých by mali sami jazdiť. „Väčšina ľudí chce, aby vozidlá minimalizovali straty,“ povedal Iyad Rahwan, profesor z MIT Media Lab a spoluautor štúdie. „Ale zároveň všetci chcú, aby ich vlastné vozidlo chránilo za každú cenu.“

Výsledkom je teda „sociálna dilema“, kde by ľudia mohli vytvoriť podmienky menej bezpečné pre ostatných tým, že budú konať len vo vlastnom (sebeckom) záujme. „Zdá sa, že zatiaľ neexistuje jednoduchý spôsob, ako vytvoriť algoritmy, ktoré by spájali morálne hodnoty a osobné záujmy.“ Nad touto dilemou by sa podľa vedcov  mali zamyslieť automobilky aj regulačné úrady.

Štúdia The social dilemma of autonomous vehicles (Sociálna dilema autonómnych vozidiel) bola publikovaná v časopise Science.

Zdroj: sciencedaily.com

Autor: Redakcia

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Prieskumy trhu

Predaj tabletov klesá aj v treťom štvrťroku. Najviac to pocítili Apple a Samsung, Amazon, naopak, raketovo rastie

08.11.2016 00:10

Podľa predbežných údajov spoločnosti IDC v treťom štvrťroku 2016 (3Q16) pokračoval na svetových trhoch prepad dodávok tabletov. Hoci dodávky v 3Q16 vzrástli v porovnaní s druhým štvrťrokom 2016 o 9,8 ...

Prieskumy trhu 2

Prieskum: Po akých počítačoch túžia Slováci, ako často ich menia a koľko sú ochotní zaplatiť

04.11.2016 00:12

Spotrebiteľský prieskum Microsoftu odhalil niekoľko zaujímavých atribútov. Slováci, ale aj Česi si na nákup notebooku či tabletu radšej zájdu do kamenného obchodu. V e-shopoch nakupujú najmä mladí ľud ...

Prieskumy trhu

Samsung aj Apple vedú rebríček. Z podielu im však stále viac ukrajujú čínske značky

02.11.2016 00:07

Podľa prieskumu spoločnosti IDC sa v treťom štvrťroku 2016 dodalo na svetový trh 362,9 milióna smartfónov. Aj napriek stiahnutiu Samsung Galaxy Note 7 objem dodávok v medziročnom porovnaní vzrástol o  ...

10 Comments

  1. Ta otazka je len docasna. reakcia na: Sociálna dilema: Majú autonómne vozidlá chrániť jedného šoféra v aute alebo 10 chodcov?
    13.7.2016 22:07
    Nakoniec budu auta chranit v prvom rade seba.
    Reagovať
  2. . reakcia na: Sociálna dilema: Majú autonómne vozidlá chrániť jedného šoféra v aute alebo 10 chodcov?
    13.7.2016 15:07
    ".... ak je auto prázdne a ide len po pasažierov, radšej sa zničiť, teda vybočiť z cesty a predísť tak zrážke. " uz z principu nie. Inac budu chodit po ceste chodci, ako ked uzakonili absolutnu prednost. Mfp co sa stane s autom, "ja" som na ceste. Ved to nie je moj problem, ze auto skoncilo v stlpe. Inac je pravda, ze toto je dost tazka otazka. Nemusi ist o chodcov, moze ist o kombinaciu autobus plny ludi vs auto s jednym pasazierom ... zachranit autobus ? alebo majitela auta ? ... ja osobne som za to aby sa chranil pasazier / majitel v aute ... lebo nechat za zabit, len pre nerozvaznot inych nie je idealne + je tu rizko zneuzivania.
    Reagovať
  3. Čo som chcel povedať reakcia na: Sociálna dilema: Majú autonómne vozidlá chrániť jedného šoféra v aute alebo 10 chodcov?
    13.7.2016 15:07
    Ahoj, chcel som povedať, že na cesty patrí iba dostatočne vyvinuté autonómne auto. Nadpis a celá téma je umelo nafúknutá, také otázky nieje ani nebude potrebné vôbec riešiť. Na vysvetlenie: ak pôjde auto rýchlosťou 50km/h a automat dokáže vyhodnocovať dostatočne rýchlo stav širokého okolia, tak kolízne situácie, ktorým by mohlo zabrániť auto ani nenastanú. Vystrelenému projektilu, ktorý auto ani nedokáže zdetegovať sa samozrejme nevyhne. Ale dieťaťa s kolíznym kurzom zachytí skôr ako nadpriemerný šofér a oveľa skôr aj zareaguje - spomalí, bezpečne zmení smer ... Môj záver bol, že kým autonómne autá nebudú schopné takto reagovať, na cesty vôbec nepatria. Prečítajte si článok o inteligencii Alpha a hádam to dokreslí moju predstavu o tom, čo by mali autonómne autá vedieť ešte pred tým, než sa dostanú na cesty. Autopilota Tesly nepovažujem za autonómne auto. To je ako keby som na manželkinom Doble zapol tempomat, zafixoval volant a išiel si do zadu zdriemnuť, veď auto podrží nastavenú rýchlosť a smer a diaľnica je predsa rovná ... Jano.
    Reagovať
  4. podľa mňa asi takto.... reakcia na: Sociálna dilema: Majú autonómne vozidlá chrániť jedného šoféra v aute alebo 10 chodcov?
    1.7.2016 13:07
    .... ak je auto prázdne a ide len po pasažierov, radšej sa zničiť, teda vybočiť z cesty a predísť tak zrážke. ak je auto obsadené, použiť brzdy v maximálnej miere a snažiť sa ubrzdiť. presne ako bolo spomenuté, nie je možné rozlíšiť, či je pred autom nerozvážny/nezodpovedný chodec, samovraj, opitý..... na počte nezáleží, nemá pred autom sa v takej situácii vôbec ocitnúť, nie je na to racionálny dôvod
    Reagovať
  5. ad jano: reakcia na: Sociálna dilema: Majú autonómne vozidlá chrániť jedného šoféra v aute alebo 10 chodcov?
    30.6.2016 17:06
    Tu nik nehovori, aby autonomne auta nedodrziavali pravidla. Tu ide prave o vynimocne situakcie, ako napr. spomenute vybehnutie dietata na cestu. A kedze uz to bolo v clanku spomenute, vacsina by zvolila chranit seba a svoju rodinu. A takto by som reagoval aj ja {aj ked v skutocnej doprave sa mozem nespravne rozhodnut a chranit zivot chodca s tym, ze to este stihnem... ale nestihnem a zabijem seba aj svoju rodinu}. Ale v 99.99% situacii bude na vine chodec a vtedy nie je co spekulovat.. auto musi chranit posadku. P.S. ta captcha je hrozna.. vediet to dopredu ziaden prispevok nepisem
    Reagovať
  6. Otazka ma este jeden rozmer reakcia na: Sociálna dilema: Majú autonómne vozidlá chrániť jedného šoféra v aute alebo 10 chodcov?
    30.6.2016 11:06
    Podla mna otazka ma este jeden rozmer, bude vodic zodpovedny za nasledky ktore sposobi automobil ktory jazdi nezavisle? Lebo ak ano, mal by si mat pravo vybrat ako sa auto v danych okolnostiach zachova. Napriklad si navolit: 1. Chran vodicov ostatnych vozidiel za kazdu cenu. Ano/Nie 2. Chran chodcov za kazdu cenu. Ano/Nie 3. Chran zvierate za kazdu cenu. Ano/Nie 4. Chran krajinu za kazdu cenu. Ano/Nie ...
    Reagovať
  7. Otazka ma este jeden rozmer reakcia na: Sociálna dilema: Majú autonómne vozidlá chrániť jedného šoféra v aute alebo 10 chodcov?
    30.6.2016 11:06
    Podla mna otazka ma este jeden rozmer, bude vodic zodpovedny za nasledky ktore sposobi automobil ktory jazdi nezavisle? Lebo ak ano, mal by si mat pravo vybrat ako sa auto v danych okolnostiach zachova. Napriklad si navolit: 1. Chran vodicov ostatnych vozidiel za kazdu cenu. Ano/Nie 2. Chran chodcov za kazdu cenu. Ano/Nie 3. Chran zvierate za kazdu cenu. Ano/Nie 4. Chran krajinu za kazdu cenu. Ano/Nie ...
    Reagovať
  8. trosku zlozitejsie reakcia na: Sociálna dilema: Majú autonómne vozidlá chrániť jedného šoféra v aute alebo 10 chodcov?
    29.6.2016 09:06
    tu ide skor o situaciu ked ides dajme tomu po ceste 90km/h a z prava ti vybehnu deti. Mas teda dve moznosti: 1. drzat si smer a iba brzdit s tym ze ich zrazis a zmiernis nasledky len brzdenim 2. vyhnut sa do protismeru s riskovat celnu zrazku s oprotiiducim vozidlom + z tejto situacie vyplyva krizovka aj pre oprotiiduce vozidlo ktore ma zase moznost nudzoveho brzdenia a istej celnej zrazky alebo vybehnutie na chodnik a nesledne sundanie chodcov
    Reagovať
    • RE: trosku zlozitejsie reakcia na: trosku zlozitejsie
      29.6.2016 09:06
      nehovoriac o tom ze miesto deti to moze byt ozraty cyklista a to uz je uplne iny pripad. Pochybujem ze niekto uprednostni nejakeho korhela co si za to moze sam pred sebou. A to riesime zatial ze ides v aute sam, co ak vezies svoju rodinu (zena + dieti), tam sa situacia uz preklapa kompletne a sundas radsej celu zastavku cakajucich ludi (zeny, deti v lubovolnom pocte) ako mas suhlasit s tym aby ta vlasne auto vrazilo pod kamion.
      Reagovať
  9. Zle položená otázka reakcia na: Sociálna dilema: Majú autonómne vozidlá chrániť jedného šoféra v aute alebo 10 chodcov?
    29.6.2016 08:06
    Otázka je položená nesprávne. Autonómne autá musia chrániť všetky životy rovnako. Teda jazdiť tak, aby nezabili ani vodiča ani chodcov. Preto máme značky a pravidlá cestnej premávky aby sme vedeli jazdiť bezpečne a neohrozovať životy iných. To musí platiť aj pre autonómne vozidlá. V autoškole vodičov predsa tiež neučia či zabiť chodcov alebo seba. Učia ich jazdiť tak, aby nikoho nezabili. Reakčný čas automatu bude zväčša kratší ako u človeka, "robot" si "nesadne za volant" opitý alebo unavený. Samozrejme všetko za predpokladu, že ani nenaštartuje bez kontroly všetkých senzorov a celkového stavu vozidla. Kým toto nebude splnené, autonómne autá nemajú na cestách čo robiť. Ak ale niekto čaká, že robo-autá nezrazia ani človeka, ktorý im cielene a nečakane skočí do cesty, tak sa asi nedočká ... Jano.
    Reagovať

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá