Image
9.6.2016 0 Comments

Slovenský startupový ekosystém môže očakávať investície vo výške 30 mil. eur

Napriek tomu, že väčšina slovenských startupových projektov je v počiatočných štádiách svojho vývoja, investori sú viac ako aktívni. Osem z desiatich v minulom roku zvýšilo počet svojich investícií a nadchádzajúci rok má priniesť do startupového ekosystému ďalšie desiatky miliónov eur. Pre startupy je získanie externého financovanie zatiaľ na druhej koľaji, sústredia sa na rast predaja. Tieto zistenia vyplynuli z najnovšieho vydania prieskumu KPMG na Slovensku – Startup Survey 2016.

Podľa prieskumu KPMG generuje obrat 55 % slovenských startupov. Viac ako tri štvrtiny projektov majú okrem zakladateľa aspoň jedného zamestnanca a priemerná veľkosť tímu je päť členov. Za minulý rok zvýšilo počet zamestnancov 56 % opýtaných a v horizonte nasledujúcich 12 mesiacov plánuje zvyšovať počet zamestnancov až 90 % slovenských startupov.

Zo zistení vyplýva, že vo viac ako dvoch tretinách prípadov sú slovenské startupy v štádiu beta alebo v štádiu tvorby prvých obratov (early revenue stage). Tri štvrtiny investorov sa však pre KPMG vyjadrili, že im to vyhovuje a sú ochotní investovať aj do projektov v tomto štádiu.

Podľa výsledkov Startup Survey 2016 zvýšilo minulý rok počet svojich investícií do startupov 77 % investorov. Štyria z desiatich respondentov z radov investorov sa zároveň vyjadrili, že do slovenských startupov už investovali viac ako 1 milión eur. Podľa analýzy KPMG je pravdepodobné, že v najbližších 12 mesiacoch bude v ekosystéme preinvestovaných ďalších 30 miliónov eur. Investori v prípade zvažovania investície do startupu hodnotia prioritne kvalitu tímu, nasledujú vlastnosti produktu/služby a obchodný potenciál.

Napriek pozitívnemu prístupu investorov sa podarilo získať externé financovanie iba necelej polovici slovenských startupových projektov. Oproti roku 2014 je to mierny nárast o 5 %. Zvýšiť externé financovanie v nasledujúcich 12 mesiacoch však plánuje 87 % respondentov zastupujúcich startupy. Za prioritu to však považujú necelé dve tretiny opýtaných. Hlavnými prioritami pre startupy na nasledujúci rok sú rast predaja (na prvom mieste pre 84 % respondentov) a vývoj produktu (75 %).

Zvýšenú podporu startupového ekosystému v najnovšom prieskume KPMG vykázali nielen investori, ale aj organizácie verejnej správy. Veľké firmy, tzv. korporácie, však nekopírujú súčasný trend a v startupovom ekosystéme sa ich angažuje iba približne jedna tretina. Ako hlavný dôvod nezáujmu o spoluprácu uvádzajú, že to nie je priorita pre ich podnikanie. Korporácie startupom najčastejšie poskytujú podporu vo forme mentoringu (75 % opýtaných). Najzaujímavejšie sú projekty pôsobiace v oblastiach Fintech, Business Services a Enterprise Software.

Infografika >>

Autor: TS KPMG

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Startupy

Startup4Dummies

27.11.2016 11:25

Startup4Dummies je užitočná knižka pre inovatívne startupy obsahujúca súbor praktických informácií, rád a návodov, ktoré im pomôžu vyhnúť sa chybám svojich predchodcov.

Startupy 2

Predstavujeme slovenské startupy: Gettpal – on-line sociálna sieť na off-line aktivity v reálnom svete

15.11.2016 00:19

Ako Gettpal vznikol? „Určite sa už raz každému stalo, že chcel ísť do kina či zabaviť sa, zašportovať si alebo sa len tak prejsť, ale jeho priatelia nemali čas, prípadne už mali svoje rodiny. Podobnú ...

Startupy

Nemecký startup má solárne auto s dojazdom 30 km na solar alebo 250 km na batériu

16.09.2016 00:19

Nemecká automobilka Sono Motors predstavila elektrické vozidlo Sion, ktoré možno nabíjať pomocou solárnych panelov. Vyzerá ako skrátená Toyota Prius, celá pokrytá solárnymi panelmi. Tie sú integrované ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá