31.3.2016 0 Comments

Slovenské firmy nie sú pripravené na jednotný digitálny trh Európy

Takmer dve pätiny (38%) manažérov slovenských firiem doposiaľ vôbec nepočulo o jednotnom európskom digitálnom trhu, ktorý sa má podľa zámeru Európskej komisie stať realitou do roku 2020. Až 58 % respondentov síce o stratégii nazvanej Digital Single Market niečo započulo alebo čítalo, detaily však nepoznajú. Vyplýva to z vybraných priebežných výsledkov celoslovenského prieskumu, ktorý realizuje agentúra GfK v spolupráci s týždenníkom Trend a IT Asociáciou Slovenska exkluzívne pre konferenciu Infotrendy 2016.

Cieľom iniciatívy jednotného digitálneho trhu je zjednodušiť online obchodovanie v členských krajinách Európskej únie. Komisia chce v tejto súvislosti sprehľadniť systém DPH, modernizovať autorské právo a zvýšiť ochranu osobných údajov na webe. Zároveň sa snaží zrušiť roamingové poplatky, geografické obmedzenia pri poskytovaní niektorých služieb či obsahu, skresať doručovateľské poplatky a zrýchliť mobilný internet. Vo výsledku by tak malo vzniknúť prostredie, kde by mal byť predaj cez internet do celej únie rovnako jednoduchý ako predaj na Slovensku.

Stratégiu EÚ detailne poznajú podľa predbežných výsledkov prieskumu GfK iba 4 % firiem, pričom ani jedna zo 134 spoločností, ktoré sa do prieskumu doposiaľ zapojili  zatiaľ v tejto súvislosti nepodnikla opatrenia. Slovenské firmy nielenže o stratégii jednotného digitálneho trhu veľa nevedia, ale sú aj prehnane optimistické. Iba 5 % z nich vidí v jednotnom digitálnom trhu „skôr hrozbu“, alebo „určite hrozbu“, zatiaľ čo zhruba polovica „určite príležitosť“ alebo „skôr príležitosť“.

Rovnako príliš optimistickí sú manažéri aj pri posudzovaní príležitostí a hrozieb zavádzania digitalizácie, ktorá je napríklad vo výrobných podnikoch známa ako Industry 4.0 alebo Inteligentný priemysel. Vonkoncom sa však netýka iba priemyselného odvetvia. Súhrnne označilo podľa predbežných výsledkov digitálnu transformáciu 65 % podnikov za „príležitosť“ alebo „skôr príležitosť“.

Jednotný digitálny trh aj digitálna transformácia a zvyšovanie inteligencie podnikov, predstavujú pre všetky firmy – a obzvlášť z malej krajiny akou je Slovensko – na jednej strane veľké príležitosti, na druhej strane aj reálne hrozby. „Hrozby sa dajú bez preháňania označiť ako existenčné. Stojíme na prahu novej vlny globalizácie, v ktorej veľkí hráči intenzívnejšie požierajú malých a využívajú svoju silu na ovládnutie ďalších trhov. V stávke je veľa – osudy firiem a v značnej miere aj budúcnosť celej našej ekonomiky, “ hovorí Mário Lelovský, prezident IT Asociácie Slovenska (ITAS).

ITAS preto v spolupráci so zastúpením Európskej komisie na Slovensku, ministerstvami financií a hospodárstva a partnermi organizuje celoslovenskú DSM Road Show 2016, ktorá sa bude konať počas apríla v šiestich mestách. „Chceme na nej podnikateľom a manažérom ukázať, ako sa na nastupujúce trendy pripraviť a čo by mali urobiť, aby nielenže zvýšili svoje šance na prežitie, ale aj na úspech v novodobej digitálnej ekonomike,“ dodáva M. Lelovský.

Na roadshow budú odprezentované príklady firiem, ktoré sa úspešne vydali na cestu digitalizácie a taktiež úplne nový webový portál, cez ktorý je možné získavať kontakty a odporúčania pre finančnú podporu podnikov v oblastiach inovácií, rastu výroby, digitalizácie a automatizácie výroby. Účasť majiteľov, riaditeľov a manažérov firiem na konferenciách je zdarma po registrácii na www.dsmroadshow.sk.

Autor: Redakcia

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Tlačové správy

Ako by mohli byť Slováci bohatší? Alternatívou sú Indexové fondy

08.12.2016 13:00

Skupina Across Private Investments (Across) si 9. januára 2017 pripomenie 15. výročie pôsobenia na slovenskom finančnom trhu. Špecializujeme sa na privátne investície. Pracovný tím tvoria skúsení inve ...

Tlačové správy

Nový monitor Philips s PowerSensorem nabízí ekologický výkon

08.12.2016 12:00

Společnost MMD představuje nový 24palcový LCD monitor, který zohledňuje zdraví uživatelů i naší planety. Přichází ve dvou variantách jako 240B7QPJEB a 240B7QPTEB a nabízí ekologické a uživatelsky přív ...

Tlačové správy

Nové domény si za lacnejšie kúpite aj v roku 2017

08.12.2016 11:15

Správca národnej domény .sk, spoločnosť SK-NIC, a. s., predlžuje platnosť akcií na podporu rastu počtu slovenských domén, ktorých už dnes máme na Slovensku viac ako 350-tisíc. Firmy aj jednotlivci bud ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá