Image
26.5.2014 0 Comments

Slováci zatiaľ nie sú ochotní platiť za HD vysielanie

Debaty o spoplatňovaní obsahu TV kanálov vo vysokej kvalite a archívu živého vysielania prebiehajú už dlhšiu dobu. Diskusia o budúcnosti vysielania HD kanálov, ako aj poskytovania nelineárnych služieb prebehla aj na konferencii Metro On Line v Poprade, kde diskutovali zástupcovia vysielateľov so zástupcami poskytovateľov káblových TV a služieb IPTV.

Vysielatelia a operátori sa chcú dohodnúť

Otázka udelenia ceny za obsah je však, najmä v prípade ponuky domácich televízií, veľmi citlivá. „Komerční vysielatelia sú v nevďačnej pozícii, pretože chcú spoplatniť niečo, čo bolo doteraz z historických dôvodov akoby zadarmo," vyjadril za zástupcov komerčných vysielateľov manažér divízie platených kanálov TV JOJ Andrej Miklánek. Zároveň zdôraznil, že vysielateľom najsledovanejších komerčných domácich TV staníc ide o to, aby sa dostali na rovnakú úroveň obchodných vzťahov s operátormi ako každá iná komerčná TV, ktorá dodáva svoj signál do ich ponuky. „Naším cieľom je dohodnúť sa s operátormi, ako si rozdeliť príjmy z obsahu, ktorý je majetkom vysielateľov," dodáva Zdenko Ryšavý, riaditeľ centra techniky TV Markíza a dopĺňa: „HD považujeme za exkluzívny kontent, ktorý by mal byť spoplatnený." RTVS v diskusii zastala špecifickú pozíciu. „Už z titulu verejnoprávnosti nemôžeme spoplatňovať operátorom niečo, čo je vo verejnom záujme šírené. Naším záujmom je doručiť obsah bezplatne až do domácnosti, a to na akýchkoľvek platformách. Diváci už raz zaplatili koncesionársky poplatok," hovorí Andrej Doležal, riaditeľ sekcie technickej realizácie RTVS.

Robert Ťavoda, riaditeľ Asociácie prevádzkovateľov káblovej televízie vyjadril stanovisko, že v prípade programov slovenských komerčných televízií sú tieto programy zaradené v základnej ponuke operátorov, na ktorej operátori nezarábajú. Reprezentuje to časť nákladov na to, aby sa programy dostali k ľuďom. Zdôraznil pri tom, že operátori majú veľkú zásluhu na distribúcií programov komerčných televízií ku koncovým užívateľom. HD vysielanie považujú zástupcovia providerov v európskom meradle za už štandard a nie exkluzivitu, ako ju prezentujú slovenskí vysielatelia. Podľa predstaviteľov prevádzkovateľov služieb IPTV dochádza k znižovaniu výnosov poskytovateľov IPTV kvôli zvýšeným nákladom. Ďalšie zvyšovanie poplatkov nepovažujú za vhodné voči zákazníkom, ktorí sú nútení sledovať obsah so stále sa zvyšujúcim objemom reklamy. IPTV operátori začínajú vidieť pre seba veľký priestor v nových druhoch vysielania akými je napr. Netflix.

Vysielatelia aj operátori hovoria, že o tejto téme bude treba viesť ďalšie diskusie a pripúšťajú, že celý proces bude nevyhnutné rozfázovať na niekoľko rokov.

Čo hovoria užívatelia?

Exkluzívny prieskum spoločnosti Slovanet hovorí jasnou rečou. Slováci nie sú ochotní platiť za vysielanie slovenských kanálov vo vysokom rozlíšení. „Až 80% opýtaných nemá záujem platiť za HD kanály slovenských televízií. Väčšina užívateľov považuje HD za signál modernej a kvalitnej TV a vyššia kvalita je pre nich samozrejmosť," hovorí Ján Michlík, riaditeľ podpory predaja spoločnosti Slovanet. Rovnaký názor vyjadrili účastníci prieskumu aj v otázke budúceho spoplatnenia nelineárnych služieb. Slováci by nevyužívali ani službu TV archívu živého vysielania na slovenských TV kanáloch, ak by bola spoplatnená. „Až 82% respondentov sa vyjadrilo, že službu budú využívať iba ak bude zadarmo," dodáva J. Michlík. Prieskum taktiež ukázal, že službu TV archív v súčasnosti využíva 26% divákov, 19% si ju má v pláne zriadiť a 21% ju nemá možnosť využívať, resp. k nej nemá prístup. O službu nemá záujem 34% opýtaných.

foto1.jpg

Panelovú diskusiu viedol redaktor Trendu Tomáš Czwitkovics (prvý zľava) a zúčastnili sa jej (zľava): Ľubomír Šimko zo Slovenskej asociácie pre káblové telekomunikácie, Robert Ťavoda, riaditeľ Asociácie prevádzkovateľov káblovej televízie, Jan Folwarczny zo spoločnosti ARTOS, manažér divízie platených kanálov TV JOJ Andrej Miklánek, Andrej Doležal, riaditeľ sekcie technickej realizácie RTVS a Zdenko Ryšavý, riaditeľ centra techniky TV Markíza


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Tlačové správy

Asseco Central Europe po 10 rokoch sťahuje akcie z poľskej burzy

05.12.2016 10:13

Prvá slovenská firma priamo kótovaná na zahraničnej burze sťahuje svoje akcie z trhu. Po desiatich rokoch na varšavskej burze totiž končí skupina Asseco Central Europe, ktorá síce stále sídli v Bratis ...

Tlačové správy

Huawei spúšťa vianočnú kampaň „#BePresent: odložte smartfóny a venujte sa svojim blízkym“

05.12.2016 09:10

Spoločnosť Huawei, tretí najväčší svetový výrobca smartfónov, spúšťa vianočnú kampaň #BePresent. Tá vyzýva ľudí, aby cez Vianoce odložili mobilné telefóny a trávili čas so svojimi blízkymi. Tým skutoč ...

Tlačové správy 1

WiFi v taxíku? HOPIN s Orangeom ho prinášajú bezplatne

05.12.2016 09:00

HOPIN v spolupráci s Orangeom prinášajú zákazníkom vyšší komfort pri cestovaní a možnosť byť #vsadeonline. Vo vybraných vozidlách bude dostupné bezplatné WiFi pripojenie. Celkovo 15 vozidiel HOPIN ta ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá