Image
3.5.2016 0 Comments

Shell predstavil koncept ultraúsporného vozidla

Spoločnosť Shell predstavila koncept mestského vozidla, ktoré by v prípade uvedenia do sériovej výroby mohlo výrazne znížiť energetickú náročnosť osobných áut. Trojmiestne vozidlo je rukolapným dôkazom toho, že autá môžu jazdiť zásadne úspornejšie ako dnes, ak výrobca súčasne vyvíja karosériu, motor aj mazivá.

Nový koncept vozidla spoločnosti Shell spotrebuje o 34 % menej energie počas celého životného cyklu v porovnaní s typickým mestským vozidlom. Zároveň je jeho výroba výrazne energeticky úspornejšia. Nezávislé testovanie a štúdie životného cyklu dokazujú, že auto ušetrí oproti typickému malému mestskému automobilu až polovicu energie. Pri porovnaní s typickým automobilom SUV dosahuje úspora až 69 % energie.

Koncept Shell spája prevratnú technológiu (auto má hmotnosť len 550 kg) a materiály, ktoré predstavujú úsporu energie, emisií CO2 a zanechávajú len minimálnu ekologickú stopu. Vozidlo má integrovanú upravenú verziu aplikácie Shell Drive, ktorá poskytuje vodičovi priamo na čelnom skle všetky potrebné informácie o spotrebe paliva a umožňuje mu znížiť spotrebu zmenou štýlu jazdy. Množstvo komponentov použitých vo vozidle vzniklo pomocou 3D tlače, a to najmä na urýchlenie celého procesu výroby. V konštrukcii auta sa použili recyklované karbónové vlákna, ktoré znižujú vstupné náklady na štvrtinu oproti bežným autám. Navyše auto sa po skončení životnosti dá kompletne recyklovať. Celá konštrukcia auta vychádza z patentovanej platformy iStream od štúdia Gordon Murray Design, ktorá čerpá zo skúseností z formuly 1 najmä v otázke ochrany pasažierov a redukovania hmotnosti. Zároveň predstavuje radikálnu zmenu v prístupe k dizajnu, vývoju a produkcii automobilov.

Koncept Shell vychádza z mestského automobilu T.25 štúdia Gordon Murray Design, ktorý vznikol v roku 2010 a pre ktorý navrhol Shell špeciálny prototyp motorového oleja, aby podčiarkol jeho energetickú efektívnosť. Je výsledkom spolupráce inžinierov zaoberajúcich sa vývojom automobilov, motorov či špeciálnych mazív a je navrhnutý tak, aby každá jedna časť dokonale ladila s tými ostatnými. Reálne zníženie energetickej náročnosti vyžaduje celkový pohľad na znižovanie spotreby energie, ktorý sa začína pri dizajne materiálu, dynamickom znižovaní hmotnosti a končí pri zvyšovaní efektívnosti cez inovatívny dizajn motora, ale aj špecifické zloženie motorového oleja. 

Spotreba benzínu vozidla bola meraná na základe širokej palety testovacích protokolov zahŕňajúcich plynulý aj mestský štýl jazdy. Výsledky testov ukazujú, že podlá nového modelu európskeho jazdného cyklu (NEDC) bolo dosiahnutá spotreba 2,64 l/100 km pri rýchlosti 70 km/h a hodnoty emisií CO2 znížené na 4,67 g/km pri použití špeciálneho motorového oleja, zaisťujúceho 5 % zníženie spotreby paliva v porovnaní s bežne dostupnými mazivami. Koncept úsporného vozidla Shell bol v porovnateľných podmienkach testovaný v britskom certifikovanom automobilovom testovacom centre spoločne s ďalším radom vozidiel. Meraná bola spotreba paliva a emisie CO2. Pri formálnych testoch NEDC dosiahol koncept nižšie emisie CO2 ako typický mestský automobil so spaľovacím motorom (o 28 %) i ako hybridné vozidlo (o 32 %).

Shell pre koncept úsporného vozidla vyvinul špeciálny motorový olej, ktorý dosahuje úsporu najmä znižovaním trenia. Vznikol na základe prémiového produktu Shell Helix Ultra s technológiou PurePlus. Geo Technology na čele s Osamu Gotom zase optimalizoval a redizajnoval trojvalcový benzínový motor a veľa jeho komponentov, ktoré ovplyvňujú veľkosť trenia.

Z pohľadu dizajnu prináša koncept Shell vysoké a štíhle línie a zdôrazňuje výnimočný pocit z jazdy umiestnením sedadla vodiča doprostred a s dvoma sedadlami spolujazdcov v zadnej časti. Ide o skutočne unikátny systém rozmiestnenia sedadiel, ktorý napriek malým vnútorným rozmerom vozidla odvezie až troch pasažierov. Má menší polomer otáčania ako vozidlo londýnskej taxislužby, čo z neho robí ideálneho spoločníka na jazdu po meste.  

„Naše auto je možno malé, ale jeho potenciál je obrovský. Chceme urýchliť diskusiu o tom, ako vyrábať energeticky úspornejšie vozidlá s menšou uhlíkovou stopou. V nasledujúcich týždňoch a mesiacoch nás čaká zdieľanie skúseností z tohto projektu s dizajnérmi, výrobcami automobilov, akademickým sektorom a ostatným expertmi v oblasti automobilového priemyslu,“ dopĺňa Andrew Hepher, viceprezident výskumného tímu Shell Lubricants.

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Produkty

Roj bojových mikrodronov Perdix sa správa ako inteligentný kolektívny organizmus

13.01.2017 00:20

Americká armáda používa drony už dlhé roky. Teraz ministerstvo obrany predstavilo vo videu najnovší pokrok v technológii bezpilotných lietadiel. Ide o úspešné nasadenie celej letky dronov Perdix. Tes ...

Produkty

ODG ukázal pokročilé okuliare na rozšírenú realitu. V niektorých parametroch prekonávajú HoloLens

13.01.2017 00:25

Spoločnosť Osterhout Design Group (ODG) vystavovala na CES dvoje okuliarov na rozšírenú realitu, ktoré umožňujú umiestniť 3D objekty v reálnom priestore a sú určené pre bežných spotrebiteľov. Modely R ...

Produkty

Inteligentný náramok BACtrack Skyn vám ukáže, ako veľmi ste opití

13.01.2017 00:30

Nositeľné zariadenie BACtrack Skyn vám povie, či ste vypili priveľa. Môže sa vám to hodiť v situácii, keď sa rozhodujete, či si dáte ešte za pohárik. Náramok funguje samostatne alebo v integrácii s A ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

qubitconference

Najnovšie videá