Image
3.5.2016 0 Comments

Shell predstavil koncept ultraúsporného vozidla

Spoločnosť Shell predstavila koncept mestského vozidla, ktoré by v prípade uvedenia do sériovej výroby mohlo výrazne znížiť energetickú náročnosť osobných áut. Trojmiestne vozidlo je rukolapným dôkazom toho, že autá môžu jazdiť zásadne úspornejšie ako dnes, ak výrobca súčasne vyvíja karosériu, motor aj mazivá.

Nový koncept vozidla spoločnosti Shell spotrebuje o 34 % menej energie počas celého životného cyklu v porovnaní s typickým mestským vozidlom. Zároveň je jeho výroba výrazne energeticky úspornejšia. Nezávislé testovanie a štúdie životného cyklu dokazujú, že auto ušetrí oproti typickému malému mestskému automobilu až polovicu energie. Pri porovnaní s typickým automobilom SUV dosahuje úspora až 69 % energie.

Koncept Shell spája prevratnú technológiu (auto má hmotnosť len 550 kg) a materiály, ktoré predstavujú úsporu energie, emisií CO2 a zanechávajú len minimálnu ekologickú stopu. Vozidlo má integrovanú upravenú verziu aplikácie Shell Drive, ktorá poskytuje vodičovi priamo na čelnom skle všetky potrebné informácie o spotrebe paliva a umožňuje mu znížiť spotrebu zmenou štýlu jazdy. Množstvo komponentov použitých vo vozidle vzniklo pomocou 3D tlače, a to najmä na urýchlenie celého procesu výroby. V konštrukcii auta sa použili recyklované karbónové vlákna, ktoré znižujú vstupné náklady na štvrtinu oproti bežným autám. Navyše auto sa po skončení životnosti dá kompletne recyklovať. Celá konštrukcia auta vychádza z patentovanej platformy iStream od štúdia Gordon Murray Design, ktorá čerpá zo skúseností z formuly 1 najmä v otázke ochrany pasažierov a redukovania hmotnosti. Zároveň predstavuje radikálnu zmenu v prístupe k dizajnu, vývoju a produkcii automobilov.

Koncept Shell vychádza z mestského automobilu T.25 štúdia Gordon Murray Design, ktorý vznikol v roku 2010 a pre ktorý navrhol Shell špeciálny prototyp motorového oleja, aby podčiarkol jeho energetickú efektívnosť. Je výsledkom spolupráce inžinierov zaoberajúcich sa vývojom automobilov, motorov či špeciálnych mazív a je navrhnutý tak, aby každá jedna časť dokonale ladila s tými ostatnými. Reálne zníženie energetickej náročnosti vyžaduje celkový pohľad na znižovanie spotreby energie, ktorý sa začína pri dizajne materiálu, dynamickom znižovaní hmotnosti a končí pri zvyšovaní efektívnosti cez inovatívny dizajn motora, ale aj špecifické zloženie motorového oleja. 

Spotreba benzínu vozidla bola meraná na základe širokej palety testovacích protokolov zahŕňajúcich plynulý aj mestský štýl jazdy. Výsledky testov ukazujú, že podlá nového modelu európskeho jazdného cyklu (NEDC) bolo dosiahnutá spotreba 2,64 l/100 km pri rýchlosti 70 km/h a hodnoty emisií CO2 znížené na 4,67 g/km pri použití špeciálneho motorového oleja, zaisťujúceho 5 % zníženie spotreby paliva v porovnaní s bežne dostupnými mazivami. Koncept úsporného vozidla Shell bol v porovnateľných podmienkach testovaný v britskom certifikovanom automobilovom testovacom centre spoločne s ďalším radom vozidiel. Meraná bola spotreba paliva a emisie CO2. Pri formálnych testoch NEDC dosiahol koncept nižšie emisie CO2 ako typický mestský automobil so spaľovacím motorom (o 28 %) i ako hybridné vozidlo (o 32 %).

Shell pre koncept úsporného vozidla vyvinul špeciálny motorový olej, ktorý dosahuje úsporu najmä znižovaním trenia. Vznikol na základe prémiového produktu Shell Helix Ultra s technológiou PurePlus. Geo Technology na čele s Osamu Gotom zase optimalizoval a redizajnoval trojvalcový benzínový motor a veľa jeho komponentov, ktoré ovplyvňujú veľkosť trenia.

Z pohľadu dizajnu prináša koncept Shell vysoké a štíhle línie a zdôrazňuje výnimočný pocit z jazdy umiestnením sedadla vodiča doprostred a s dvoma sedadlami spolujazdcov v zadnej časti. Ide o skutočne unikátny systém rozmiestnenia sedadiel, ktorý napriek malým vnútorným rozmerom vozidla odvezie až troch pasažierov. Má menší polomer otáčania ako vozidlo londýnskej taxislužby, čo z neho robí ideálneho spoločníka na jazdu po meste.  

„Naše auto je možno malé, ale jeho potenciál je obrovský. Chceme urýchliť diskusiu o tom, ako vyrábať energeticky úspornejšie vozidlá s menšou uhlíkovou stopou. V nasledujúcich týždňoch a mesiacoch nás čaká zdieľanie skúseností z tohto projektu s dizajnérmi, výrobcami automobilov, akademickým sektorom a ostatným expertmi v oblasti automobilového priemyslu,“ dopĺňa Andrew Hepher, viceprezident výskumného tímu Shell Lubricants.

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Produkty 1

iPhone so zaobleným displejom OLED má prísť už na budúci rok

02.12.2016 09:48

Ázijskí dodávatelia Applu hovoria, že cupertinská spoločnosť ich požiadala, aby zvýšili výrobu tenších panelov OLED a predložili jej prototypy obrazoviek s vyšším rozlíšením, ako má Samsung. Keďže Ap ...

Produkty

GPD Win – miniatúrny herný notebook s Windows 10 a hernými ovládačmi

02.12.2016 00:22

Zvykli sme si, že s operačným systémom Windows sa nestretávame len na stolových a prenosných počítačoch, ale aj ďalších zariadeniach, siahajúcich od lacných tabletov typu 2-in-1 až po minipočítače. Je ...

Produkty

Strojové učenie Google TensorFlow bude podporovať Windows

01.12.2016 00:13

V týchto dňoch Google zaviedol podporu operačného systému Windows pre svoje strojové učenie TensorFlow. To bola totiž jedna z prvých požiadaviek, ktoré dostali vývojári po tom, čo z TensorFlow urobili ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá