Image
9.9.2016 0 Comments

S vlastným zariadením ide vzdelávanie ľahšie

Podľa prieskumu spoločnosti Gartner až 70 percent zamestnancov bude do roku 2018 využívať na prácu aj svoje súkromné mobilné zariadenie. Smartfóny a tablety sú pevnou súčasťou našich životov a mladšie generácie s nimi prirodzene vyrastajú. Prečo by sa teda ľudia mali chcieť učiť na niečom inom?

Prineste si svoje

Fenomény BYOD (Bring Your Own Device – prineste si vlastné zariadenie) a e-learning predstavujú ideálnu symbiózu. Možnosť používať vlastné zariadenia na vzdelávanie zvyšuje motiváciu zamestnancov na jednej strane, na druhej strane uľahčuje firmám doručovanie vzdelávacieho obsahu napríklad pre mobilné tímy pracujúce v teréne. Nižšie náklady, vyššia flexibilita a vyššia úspešnosť vzdelávacích programov sú viac ako len príjemný bonus.

Ľudia vyrastajú s technológiami a chcú ich používať. Práve súkromné osoby sú v dnešnej dobe hlavnými ťahúňmi digitalizácie – vidia, ako jednoducho môžu veci fungovať, a tlačia na svojich zamestnávateľov, aby sa trendu prispôsobili.

Elektronické vzdelávanie na vlastných zariadeniach je vhodné aj pre spoločnosti a organizácie, ktoré možno pri iných aplikáciách s BYOD váhajú. Vzdelávací obsah vo väčšine prípadov nie je bezpečnostne citlivý. Zamestnanci sa k nemu dostanú kedykoľvek a kdekoľvek, na zariadeniach, s ktorými sú stotožnení a v ktorých sa vyznajú. Zvyšuje sa tak ich pocit pohody a ochota pristúpiť na elektronické vzdelávanie. Na druhej strane firmy, ktoré majú veľa zamestnancov v teréne, získavajú vysokú flexibilitu a nemusia sa viazať na vlastné časové a materiálové kapacity.

Vžite sa do kože používateľa

Čo zjednodušuje prácu bežným používateľom a prináša im pôžitok z učenia, to často komplikuje prácu IT oddeleniam. Budú vaši zamestnanci pristupovať k vzdelávaciemu obsahu z iPadu, iPhonu alebo zariadenia s OS Android? Alebo uprednostnia prezeranie na stolovom PC, kde majú nainštalovaný Windows XP alebo 10? Či dokonca Linux? Bude im e-learningová aplikácia bežať na Windows Phone, BlackBerry alebo aj na exotickom Tizene?

Do úvahy treba brať aj výkon jednotlivých zariadení – to, čo na výkonnom desktope funguje bez problémov, sa môže na lacnom mobilnom zariadení zmeniť na strastiplný zážitok, ktorý zadusí akúkoľvek chuť do učenia.

Sprístupnenie vzdelávacieho obsahu na mobilných zariadeniach vyžaduje oveľa viac testovania a skúšania. Prudký technologický rozmach navyše znamená, že nemožno predpovedať, aké zariadenia budú v móde o rok či dva. Mení sa aj celková paradigma konzumácie vzdelávacieho obsahu – kým na desktopoch sa počítalo s dlhšími časovými úsekmi sústredenia, BYOD a s ním častejšie využívanie mobilných zariadení znamená pozornosť rozdelenú do kratších jednotiek. Pri plánovaní obsahu treba myslieť aj na špecifiká dotykového ovládania. Vypĺňanie formulára pomocou myši a klávesnice na veľkom monitore sa môže na dotykovej obrazovke mobilu zmeniť na zúfalé triafanie do primalých okienok s nápisom zakrytým virtuálnou klávesnicou.

Najjednoduchšie je určiť zoznam podporovaných zariadení. Riešením je však aj vývoj mobilných aplikácií, ktoré fungujú naprieč jednotlivými platformami. Je to jednoduchšie ako vyvíjať natívnu aplikáciu pre každý operačný systém. I v tomto prípade však treba rozmýšľať dopredu. Osvedčil sa princíp „mobile first“  a responzívny dizajn, ktorý počíta s tým, že vzdelávací obsah budú používatelia prijímať najmä na mobilných zariadeniach. Majitelia smartfónov tak dostanú plnohodnotný zážitok, pričom so zväčšujúcimi sa rozmermi displeja alebo monitora sa automaticky prispôsobuje aj zobrazovanie obsahu.

Minimum citlivých dát

V súvislosti s fenoménom BYOD sa často skloňujú bezpečnostné riziká. Pri množstve zariadení, ktoré sú mimo kontroly firmy, je takmer stopercentne isté, že dôjde ku kompromitácii. Slabé alebo žiadne heslá, nedostatočné zabezpečenie, využívanie bezplatných Wi-Fi hotspotov alebo strata zariadení; treba sa pripraviť na to, že k bezpečnostnému incidentu skôr či neskôr príde.

Riešením je preto obmedziť množstvo citlivých dát na minimum a v čo najväčšej miere využívať šifrovanie. Našťastie v prípade vzdelávacieho obsahu nie je problém citlivých dát až taký vypuklý.

Kombinácia BYOD a e-learningu nemusí byť ideálna pre každú organizáciu. Je to však vhodný prístup pre spoločnosti, ktoré chcú zefektívniť svoje rozpočty na on-line školenia bez toho, aby obetovali rozvoj vlastných zamestnancov.

Či už ide o správne nastavenie procesov, výber vhodnej platformy, alebo zníženie bezpečnostných rizík, ideálne je zveriť elektronické vzdelávanie do rúk profesionálom. Namiesto svojpomocného hľadania riešení, obchádzania zádrhov a vymýšľania postupov je jednoduchšie využiť skúsenosti niekoho, kto ovláda „best practices“ a na väčšinu problémov už má riešenie.


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

ITPro 1

Rozšírená realita pomôže školám

17.12.2016 00:05

Raz vidieť je lepšie ako stokrát počuť a v školstve to platí ešte mnohonásobne viac. Čo však v prípade, ak si študenti majú pozrieť, ako v reálnom čase pracuje jadrový reaktor? Alebo by chceli vidieť, ...

ITPro

Linux súkromne i pracovne v2.0 (15. časť): SIP (Session Initiation Protocol)

13.12.2016 11:58

Je priam neuveriteľné, aké množstvo užitočných informácií a faktov súvisiacich s IP telefóniou (VoIP) sa skrýva za takou jednoduchou skratkou, ako je SIP. Nejde pritom iba o protokol, ale o mnoho ďalš ...

ITPro

Výzvy a perspektívy mobilných sietí

13.12.2016 11:52

Dostupnosť kvalitného mobilného pripojenia vrátane dostatočnej kapacity na prenos dát považujeme v súčasnosti za samozrejmosť.  O niektorých špecifikách a  perspektívach služieb mobilných operátorov v ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

qubitconference

Najnovšie videá