Image
31.3.2014 0 Comments

Rozhovor: Pozícia on-line banky Zuno a trendy vývoja mobilného bankovníctva

Rozprávali sme sa so Slavomírom Mizákom, Chief Information and Operations Officer banky ZUNO.


zuno_banka.jpg Zuno je banka, ktorá vznikla principiálne na zelenej lúke. V akej miere to platí pre váš on-line banking? Ako veľmi ste sa nechali inšpirovať konkurenciou, prípadne ostatnými bankami?

Pri vývoji systémov sú dva principiálne prístupy. Jeden z nich je vyvíjať systémy od začiatku, to znamená nepoužiť existujúce riešenia, ale všetko vyvinúť sám alebo s pomocou partnerov. Druhý prístup je kúpiť hotové riešenie a implementovať ho. My sme zvolili kombinovanú strednú cestu. Kúpili sme existujúce riešenie, ktoré sme upravili pre naše potreby, aby spĺňalo požiadavky našich biznisových útvarov a sedelo s koncepciou našej banky. Po rozhodnutí našej matky sme v roku 2009 spustili tento projekt. Začínali sme vo Viedni, na úvod s 10 ľudí, neskôr na jeseň v roku 2009 sme sa presťahovali do Bratislavy, kde počet ľudí narástol. O rok na to, v roku 2010, sme spúšťali banku na Slovensku s tým, že Česká republika nasledovala pol roka po Slovensku v júli 2011.

Aký je vývoj dnes? Sedia programátori niekde v pozadí v Bratislave, ale sú to externé firmy či vaši interní zamestnanci?

Je to kombinácia tak ako v každej v inej veľkej firme. Máme interný vývoj, teda aj vývojárov, ktorí sedia u nás. Náš IT tím je plne centralizovaný, sedíme v Bratislave a obsluhujeme oba trhy, teda Slovensko aj Česko. Na časť služieb a vývoja využívame služby našich partnerov.

Koľko interných zamestnancov máte aktuálne?

Zuno má pre oba trhy približne 200 ľudí, z ktorých drvivá väčšina sedí v Bratislave. Čo sa týka IT, to je veľmi dôležité v našej banke, keďže sme on-line bankou. Sedíme centralizovane v Bratislave a obsluhujeme odtiaľto oba trhy. IT je rozdelené na tri časti - IT delivery, prevádzka a infraštruktúra a tretia časť sa zameriava na IT procesy a kvalitu a testovanie.


Poďme teraz k produktom. Od Zuno banky sa očakáva, že bude trendsetterom na trhu a jej produkty ukážu vývoj do budúcnosti. Váš subjektívny pohľad: darí sa vám to? Budete patriť k špičke na trhu?

Čo sa týka on-line bankovníctva, myslím, že sa nám to darí. Potrebujeme sa posúvať ďalej, čo je náš plán na ďalšie roky. Keďže nemáme pobočky, všetky produkty a služby musia byť on-line. To sa snažíme spĺňať, snažíme sa pridávať funkcionality do mobilného bankingu. Všetky funkcionality potrebné pre klienta, aby nemusel chodiť do banky, aby mohol mať banku so sebou a mohol robiť operácie kedykoľvek a kdekoľvek.

Vnímate prechod zákazníkov z počítača do mobilu alebo ľudia zostávajú pri tom klasickom internetovom bankovníctve?

Vidíme, že sa to mení, ľudia stále viac využívajú smartfóny. Tak ako je to vo všetkých odvetviach, tento trend prišiel aj do bankovníctva. Na našom príklade - máme viac než 200 000 klientov, z toho máme 60 000 stiahnutí mobilnej aplikácie.

Z pohľadu mobilného bankovníctva: ľudia sa boja o svoje peniaze. Aké sú najväčšie hrozby mobilného bankovníctva?

Ja si myslím, že hrozby možno eliminovať štandardným prístupom používateľa. Všeobecne platí, že ak používateľ omylom nepovie svoje heslo niekomu inému, tak sa nemusí obávať, že niekto získa prehľad o jeho finančnej situácii. Každopádne aj na tieto prípady sa snažíme pripraviť a zabezpečiť systémy tak, aby všetky aktívne transakcie, ktoré klient vykoná, museli byť potvrdené dodatočným heslom, ktoré je jedinečné a vygenerované len vtedy, keď ho klient potrebuje, a je zaslané len jemu.

A to platí rovnako pre on-line aj mobile banking. Pri mobile je väčšia šanca, že ho používateľ stratí alebo mu ho niekto ukradne. Tu prvá otázka znie: ako sú chránené moje peniaze? Ani v takom prípade sa klienti nemusia obávať, existuje tu dodatočná verifikácia. Ak chce používateľ niečo robiť so svojím bankovým účtom, musí zadať PIN kód, ktorý je len jeho, ktorý si nadefinoval a pozná ho iba on.

Ako to bude v budúcnosti? Vidíme primárne dve veľké platformy - Android a iOS. Podarí sa udržať vývoj pre každú platformu? Aká je budúcnosť v on-line bankovníctve? Bude to jedna prispôsobiteľná aplikácia alebo natívna aplikácia pre každú platformu zvlášť?

Ja osobne si myslím, že pre smartfóny zostaneme pri natívnych aplikáciách, najmä z dôvodu príjemnejšieho používateľské rozhrania či rýchlosti. A majú aj niekoľko bezpečnostných prvkov navyše. Pre tablety prichádza do úvahy HTML5 s tým, že tu off-line mód nefunguje tak dobre ako on-line mód. Ale stále si myslím, že natívne aplikácie v smartfónoch majú svoj význam, vedia lepšie využiť zabudované funkcionality v telefóne.

Ďakujeme za rozhovor.


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Biznis

Šiesty ročník STARTUP AWARDS pozná víťazov a obsahom aj návštevnosťou prekonal všetky predchádzajúce

06.12.2016 00:15

Tohtoročné Startup Awards, ktoré sa konali v piatok 2. decembra v bratislavskom Istropolise, už majú svojich víťazov. V súťaži vyberala zahraničná odborná porota spomedzi dvanástich nápadov celkom v š ...

Biznis

Amazon bude prevážať dáta v kamiónoch. Chce tak ušetriť čas

05.12.2016 10:02

Na svojej používateľskej konferencii re:Invent predstavil Amazon nový spôsob, ako môžu zákazníci presúvať veľké objemy dát do jeho cloudovej služby Amazon Web Services (AWS). Pre veľké firmy, ktoré c ...

Biznis 1

Xiaomi vraj neutrpí poklesom predaja smartfónov, živia ho iné zdroje

02.12.2016 00:19

Prepad predaja smartfónov na čínskom trhu nebude mať významný dosah na spoločnosť Xiaomi, pretože bude kompenzovaný predajom inteligentných domácich spotrebičov a príjmami zo softvéru. Povedal to star ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá