SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement

Reportáž z E3 2014

Archív NXT
0

Najväčšia herná výstava na svete E3 je najšpecifickejšia výstava, ktorú môžeme počas roka navštíviť. Zatiaľ čo z výstav typu CES, MWC, IFA alebo Computex vám prinášame exkluzívne fotografie a videá, ktoré predstavujú práve prichádzajúce zariadenia, z E3 vám môžeme ponúknuť ukážky, ktoré sú už dávnejšie dostupné na YouTube.

Nejde ani tak o informácie z veľkých tlačových konferencií, ktoré každý rok E3 otvárajú. Všetky sú totiž vysielané naživo cez internet. E3 je vďaka tomu najprístupnejšia z veľkých výstav, pretože takmer každá informácia je hneď distribuovaná hráčom na celom svete.

qr_reportaz_e3.png

Výhoda osobnej prezencie na E3 by mohla spočívať v tom, že si môžeme vyskúšať niektoré z najočakávanejších hier najbližších mesiacov. Hodnotiť produkt na základe dema E3 je však diskutabilné. Finálny produkt sa totiž môže odlišovať a titul Watch Dogs, ktorý recenzujeme v aktuálnom čísle, je dokonalý príklad. Túto reportáž preto pojmeme trochu inak. Nebudeme uvádzať dojmy z hrania konkrétnych hier. Zameriame sa skôr na to, kam videohry smerujú. Výstava E3 totiž poskytla viacero cenných indícií.

E3.jpg

E3 sa rozprestiera v dvoch veľkých halách

2D, 3D, virtuálna realita

Ak sa pozrieme do histórie videohier, hlavnou snahou vývojárov bolo vždy poskytovať čo najautentickejší zážitok. Textové adventúry vystriedali prvé 2D hry. Neskôr sa herný priemysel rozrástol o tretí rozmer a práve zdokonaľovaniu 3D grafiky sa venovali tvorcovia hier počas posledných takmer 20 rokov. Aktuálne sa nachádzame v štádiu, keď 3D grafika atakuje žiadaný realizmus. Samozrejme, vývoj bude pokračovať aj naďalej. Postupne sa však objavuje ďalší stupeň evolúcie - virtuálna realita. Neslávne známy pojem z 90. rokov začína konečne plniť odvážne sľuby.

Stánok Oculus Rift pútal na výstave obrovskú pozornosť a ťažko by ste hľadali iný „neherný" stánok s niekoľkometrovými radami a hodinovým čakaním. Podobná situácia bola aj v Sony, kde sa prezentoval Project Morpheus. My sme si vyskúšali predchádzajúcu generáciu Oculus Rift pri hraní vojnovej hry War Thunder a aj napriek slabšiemu rozlíšeniu sa nám zatočila hlava, keď sme s vojenským lietadlom robili bojové manévre. Virtuálnu realitu si uvedomíte hneď po nasadení helmy, ale aj napriek tomu sa s ňou po niekoľkých minútach zžijete a váš mozog ju začne považovať za skutočnosť. Na E3 sa objavila aj hra Alien: Isolation, ktorá takisto podporuje Oculus. Hranie hororových hier vo virtuálnej realite však nebude nič pre slabé povahy.

VR.jpg

Virtuálna realita je ďalší stupeň evolúcie. Oculus Rift a Project Morpheus patrili medzi najžiadanejšie produkty.

Zlepšovanie technológie virtuálnej reality pri súčasnom zdokonaľovaní 3D grafiky je smer, ktorým sa bude herný priemysel uberať v najbližšej budúcnosti. Z pohľadu vývojárov sa nič nemení, hry sa budú vyrábať tak ako doteraz. Sama virtuálna realita je v podstate iba ďalšia obrazovka - mení sa len spôsob audiovizuálnej prezentácie s dôrazom na tlmenie okolia a skutočnej reality. Okrem toho sú dôležité rôzne senzory, ktoré snímajú pohyb vašej hlavy. Rozhliadanie sa vo virtuálnom svete je vďaka tomu také isté ako v tom skutočnom.

Virtuálna realita je zároveň TO, čo môže definovať „hranie ďalšej generácie". Xbox One alebo PlayStation 4 momentálne ponúkajú oproti svojim predchodcom iba lepšiu grafiku. Virtuálna realita však môže priniesť úplne iný herný zážitok. Microsoft zatiaľ o svojej technológii mlčí a nie je známe, či na niečom pracuje. Sony má Project Morpheus, ukázal ho odbornej verejnosti a reakcie sú už dnes, v štádiu prototypu, nadšené. Chválu sme počuli aj od kolegov novinárov, ktorí si technológiu počas E3 vyskúšali. O dátume vydania zatiaľ nehovorí nikto, ale odhadujeme, že o 2 - 4 roky už budeme hrať s helmou na hlave. A možno aj skôr.

Hry v oblakoch

O takzvanom cloud gamingu hovorili zástupcovia spoločnosti Philips už minulý rok na výstave IFA. A neboli jediní. Cloudové hranie spočíva v tom, že hry budú distribuované priamo do televízorov alebo mobilných zariadení bez nutnosti vlastniť konzolu. Všetky výpočty budú prebiehať na vzdialených serveroch a televízor, telefón alebo tablet bude plniť úlohu klienta, kde sa zobrazuje hra a dochádza k interakcii. Potrebné bude iba pripojenie do internetu. Doteraz však neexistuje platforma, ktorá by priniesla cloudové hranie masám. Služba OnLive sa o niečo podobné neúspešne pokúša už niekoľko rokov. Uspieť na voľnom trhu chce Sony a PlayStation Now.

cloud.jpg

Cloud gaming začína získavať reálne kontúry. Služba PlayStation Now by sa mala u nás objaviť v priebehu budúceho roka. Zo začiatku ponúkne streamovanie hier pre PS3.

Táto služba už v Amerike funguje v beta prevádzke. Na E3 sme si ju mohli otestovať a splnila naše očakávania. Totiž PlayStation Now využíva totožné, resp. veľmi podobné technológie ako funkcia Remote Play, o ktorej sme v PC REVUE už v minulosti písali. Remote Play umožňuje hranie hier PS4 na prenosnej konzole PlayStation Vita - hráč musí vlastniť obe zariadenia a k svojej PS4-ke sa môže pripojiť cez lokálnu sieť, ale aj na diaľku cez internet. My sme sa počas testovania tejto funkcie pripojili na náš PlayStation 4 v Bratislave až z ďalekých Košíc a bez problémov sme si zahrali obľúbenú hru.

PlayStation Now funguje na rovnakom princípe, odstraňuje však nutnosť vlastniť herné konzoly. Hrať hry pre PlayStation bude možné na nových modeloch televízorov Bravia a v budúcnosti aj na tabletoch a telefónoch Sony. Je pravdepodobné, že služba bude časom dostupná aj na televízoroch a mobilných zariadeniach ostatných značiek.

PlayStation Now prezentuje veľmi zaujímavý koncept, ktorý chce uplatniť v oblasti hier rovnaký systém, ako používajú digitálne videopožičovne alebo hudobné streamovacie služby. Zaplatíte mesačný poplatok za prístup k celej hernej knižnici, prípadne si hru požičiate na určitú dobu za jednorazovú platbu. Otázne je, ako budú na takýto finančný model reagovať vývojári a vydavatelia. No z hľadiska distribúcie hier ide o veľmi zaujímavý koncept, ktorý môže predstavovať budúcnosť, pretože výrazne zjednodušuje prístup k hrám. O pár rokov si už možno nebudete kupovať ďalšiu generáciu konzol Xbox a PlayStation - na hranie postačí ľubovoľná obrazovka a hry si prenajmete rovnakým spôsobom ako filmy alebo hudbu dnes. Mimochodom, služba by sa mala objaviť v Európe v priebehu budúceho roka a spočiatku ponúkne bohatú knižnicu hier PlayStation 3.

Hrajme všetci spolu

Od technológií blízkej budúcnosti prejdime k hrám, ktorým sa počas E3 venuje obvykle najviac priestoru. Posledné roky sú chudobnejšie na prekvapenia, pretože o väčšine „veľkých" ohlásení sa šepká už dávno pred výstavou. Tento rok nebol výnimkou, a tak sa tlačové konferencie niesli v duchu potvrdzovania zvestí a prezentovania nových ukážok očakávaných hier. Nechýbali ani prekvapenia, aj keď ich nebolo veľa. Výber toho najzaujímavejšieho nájdete vo forme videoukážok na virtuálnom DVD.

coop.jpg

E3 prekvapila počtom kooperatívnych hier. S kamarátmi si zahráte aj nový Assassin´s Creed.

Možno sa už tešíte na nový prídavok do sérií Assassin´s Creed, Far Cry alebo Fable - toto sú iba niektoré z mnohých hier, ktoré ponúknu kooperatívny multiplayer. Práve tento herný režim dominoval aktuálnemu ročníku výstavy a kooperatívnych hier je v poslednom čase viac, než sme boli v minulosti zvyknutí. Svojím spôsobom ide o návrat k tradíciám. No zatiaľ čo pred pár rokmi sme hrali kooperatívne pred jedným monitorom alebo televízorom, dnes sa spolupráca viacerých hráčov zameriava najmä na on-line zložku.

(NE)závislé skvosty

Špecifickú kategóriu hier tvoria nezávislé tituly. Tie v minulosti predstavovali herný underground, ale v poslednom čase sa im dostáva čoraz viac pozornosti od veľkých spoločností. Sony aj Microsoft sa predháňajú v tom, kto ponúkne lepšiu knižnicu nezávislých hier. Microsoft v priebehu minulého roka spustil program ID@Xbox a prvé plody úsilia prezentoval počas svojej tlačovej konferencie. Za zmienku stojí najmä Ori and the Blind Forest. Táto hra patrila medzi to najkrajšie, čo sme na E3 videli. Možno aj preto, že kreslenou grafikou a roztomilosťou pripomína sériu Rayman. Zároveň ide o jednu z mála hier, o ktorej sme pred E3 nepočuli.

nezavisle.jpg

Nezávislé hry sú čoraz populárnejšie. Z určitého hľadiska AAA tituly prekonávajú. Dôraz kladú najmä na hrateľnosť a zážitok.

Výstava E3 2014 nás utvrdila v tom, že nezávislé hry neustále napredujú a získavajú si čoraz väčšiu popularitu a publicitu. Na výstave sa objavilo viacero zaujímavých titulov, ktoré sa oplatí sledovať. Spomeňme Hotline Miami 2, Broforce, Not A Hero, Entwined, White Night, Get Even alebo No Man´s Sky. Takzvané indie hry obzvlášť odporúčame sviatočným hráčom, ktorí sú už znudení dnešnou mainstreamovou produkciou a hľadajú alternatívnu zábavu, ktorá často prekvapí originálnymi nápadmi.

Spĺňajú konzoly očakávania?

Pred rokom sa s veľkou pompéznosťou ohlásila nová generácia herných konzol. Mnohí hráči však nemali dôvod PlayStation 4 alebo Xbox One kupovať. Príčinou bolo obmedzené portfólio hier, čo je počas prvých mesiacov po uvedení nového hardvéru akceptovateľné. E3 2014 bola preto z pohľadu Microsoftu aj Sony veľmi dôležitá výstava. Cieľom bolo presvedčiť hráčov, že práve ich platforma je dnes ideálne miesto na hranie.

Treba objektívne uznať, že obe spoločnosti svoju úlohu zvládli. Pochvalu si zaslúži najmä Microsoft, ktorý oproti minulému roku zmenil spôsob komunikácie a hráčov zaplavil IBA hrami. Predstavil šialenú zombie akciu Sunset Overdrive, ukázal kooperatívnu zábavu vo Fable Legends. Prisľúbil aj zaujímavo vyzerajúcu exkluzivitu Scalebound a všetkých fanúšikov série Halo potešil kolekciou titulov Halo 1 - 4 v modernom kabáte. Ak konzolové hry nesledujete, vedzte, že Halo je jeden z hlavných dôvodov úspechu konzoly Xbox 360 a The Master Chief Collection bude určite patriť k titulom, ktoré si k novému Xbox One treba pribaliť.

Portfólio predstavených hier bolo naozaj bohaté a v druhej polovici tohto roka vyjde na Xbox viac exkluzívnych titulov ako na PS4, čo je veľmi neobvyklá situácia. Zvyčajne to bývalo presne naopak. Dodajme, že Xbox One sa začne na Slovensku oficiálne predávať 5. septembra 2014 v cene od 399 EUR. K dispozícii bude aj balenie s Kinectom za 499 EUR. Konzola nebude pri uvedení podporovať hlasové ovládanie v slovenčine. Táto funkcia sa možno objaví v budúcnosti. Microsoft zároveň upravil program Games with Gold a zlatým členom odteraz nadelí každý mesiac dve hry pre Xbox 360 a dve hry pre Xbox One.

xbox.jpg

Xbox One sa začne na Slovensku predávať v septembri. Microsoft prichystal na zvyšok tohto roka naozaj úctyhodný zoznam hier.

Hoci PlayStation čaká trochu slabší koniec roka, z exkluzivít stoja za zmienku v podstate iba Driveclub a LittleBigPlanet 3, ani majitelia tejto konzoly sa nebudú nudiť. Počas roka 2014 má vyjsť dovedna viac ako 100 nových titulov.

A ešte chceme zodpovedať otázku o budúcnosti konzol. Konzoly spĺňajú naše očakávania, čo sa týka počtu predaných kusov a neustále sa rozširujúcej databázy hier. Dnes už nemáte problém vybrať si nejakú zaujímavú hru. Trochu sme však prekvapení tým, že nová generácia nezvláda všetky tituly v rozlíšení 1080p. Napríklad Diablo 3 bude na Xbox One bežať v rozlíšení 900p.

Verdikt PC REVUE

pstv.jpg

Jedno zo zaujímavých predstavení na E3 - minikonzola PlayStation TV smeruje do Európy. V predaji bude koncom roka za cenu asi 99 EUR.

Výstava E3 2014 ponúkla dostatok indícií, ktoré nám pomáhajú odpovedať na otázku, aká bude budúcnosť videohier. Tá krátkodobá sa bude niesť v znamení kooperatívnych hier a rastúceho pokrytia herných konzol PS4 a Xbox One. Sony aj Microsoft si počas E3 splnili svoju úlohu na výbornú. Z dlhodobého hľadiska nás čaká virtuálna realita a pravdepodobne cloudové hranie. Do pozornosti dávame najmä Oculus Rift a Project Morpheus.

Roman Kadlec, Los Angeles, USA

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať